• 1
  • 2
2011-04-23, 18:02
Medlem
Cydelixs avatar
Rubriken säger det mesta. Jag hör gång på gång att FL är skit och jag VILL testa annat. Förut testade jag Reason men tyckte det var alldeles för avancerat så jag gav upp efter någon dag. Mer erfarenhet än så har jag inte riktigt.

Vad rekommenderar ni? Finns det något program man kan övergå till och känna sig bekväm i om man gjort musik i FL i flera år?

Sen får ni gärna tipsa om hur man kan lära sig lite mer fördjupat i musikproduktion för det känns inte så bra att man blivit så bekväm i att använda presets i VST's som en vana. Jag tänker ofta "aa nu vill jag ha ett sådant ljud" sen sitter jag och letar efter ett preset som låter ungefär som det jag tänkt mig vilket kan ta rätt lång tid ibland. Vill egentligen kunna skapa ljudet från scratch. Vart lär man sig sådant?

Jag behöver en fördjupning känner jag...

Det jag kan egentligen är att:
Hitta samples för trumljud/effekter
Installera och använda Presets VST's
Snurra på "knobs" utan att veta vad dom gör (Filter cut/res har jag lite koll på i alla fall)
Grym på melodier, men inte ackord
Helt ok på rytmer och beats, men kan behövas lite förbättring
Lägga på effekter så som Reveerb, EQ, Delay, Flanger, Chorus. Dom andra har jag inte så stor koll på egentligen, men lägger ibland på något helt random så kan det låta bra.
Automatations
Sidechaining

Har säkert glömt något och är inte så detaljerad, men nu kanske ni har en bild av vad jag kan och jag hoppas verkligen ni kan komma med tips till mig.

Tack på förhand.
Citera
2011-04-23, 18:07
Medlem
sneakykugs avatar
Reason tycker jag är ett ganska soft program med skön layout och interface. Men funderar på att testa Logic då jag hört mycket bra om det programmet och det verkar som om bara fler och fler går över till det. Vad är det för typ av musik du gör?

OT: kan du kanske posta nån låt du gjort? Skulle vara kul o höra vad andra musiker sitter och pillar med på datorn:P
Citera
2011-04-23, 18:13
Medlem
Skitonds avatar
Är du Basshunter?

Jag körde FL -> Reason -> Ableton Live -> Logic. Tröttnade väldigt fort på FL och Ableton, tror att jag kommer att stanna med Logic ett bra tag. Så jag skulle lägga min röst där.

För att lära dig hur du programmerar en synth och få fram det ljud du vill ha så är ju Thor i Reason väldigt enkelt och översiktligt och därmed lätt att lära sig. Om du använt FL i 8 år borde du ju lärt dig det hyffsat iallafall. Det är inte så svårt som man tror, det är tekniker som är det som är svårast/tar längre tid att kombinera.
Citera
2011-04-23, 18:22
Medlem
Du verkar ju vara riktigt jävla usel för att hållt på i 8 år..

Vad gör du för sorts musik?
Citera
2011-04-23, 18:25
Medlem
sneakykugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinka

Haha ojsann här tog man i:P
Citera
2011-04-23, 18:38
Medlem
Cydelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakykug
Reason tycker jag är ett ganska soft program med skön layout och interface. Men funderar på att testa Logic då jag hört mycket bra om det programmet och det verkar som om bara fler och fler går över till det. Vad är det för typ av musik du gör?

OT: kan du kanske posta nån låt du gjort? Skulle vara kul o höra vad andra musiker sitter och pillar med på datorn:P

Jo jag har sett mycket om Logic jag med. Men är fortfarande lite tveksam, vet inte riktigt varför.

Visst här kan du lyssna om du vill. http://www.youtube.com/watch?v=OAFpRB_qNhg
Mer låtar finns på kanalen (många olika stilar om inte denna faller i smaken)

Gör mest Ambient, Psychill, Chillout, Psybient. Men även massa annat när jag är på humör.
Senast redigerad av Cydelix 2011-04-23 kl. 18:42.
Citera
2011-04-23, 18:40
Medlem
Cydelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinka

Sen betyder det ju inte att jag suttit 24/7 i 8 år. Gjorde det mest casually så att säga (men vill satsa mer seriöst nu). Men det är väl bara att lyssna och bedömma.

Men som sagt är jag medveten om att jag behöver lära mig mer.
Senast redigerad av Cydelix 2011-04-23 kl. 18:47.
Citera
2011-04-23, 18:57
Medlem
sneakykugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cydelix
Visst här kan du lyssna om du vill. http://www.youtube.com/watch?v=OAFpRB_qNhg
Mer låtar finns på kanalen (många olika stilar om inte denna faller i smaken)

Gör mest Ambient, Psychill, Chillout, Psybient. Men även massa annat när jag är på humör.

Najs dude! Jag diggar det verkligen! Fortsätt med musik!
Citera
2011-04-23, 19:08
Medlem
Cydelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakykug
Haha jasså? Det låter ju lite dumt?:P

Ja det kanske det är. Är väl mest att jag blir helt turned off av layouten och utseendet, men jag ska kika lite mer på Logic och se om det kan vara något
Citera
2011-04-23, 19:11
Medlem
Cydelixs avatar
Hmm, är Logic endast för Mac?
Citera
2011-04-23, 19:19
Medlem
sneakykugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cydelix
Hmm, är Logic endast för Mac?
Ja shit det var det! Fan va dumt.. Men kör på Reason då! Jag älskar det programmet tycker det är skitnajs
Citera
2011-04-23, 19:22
Medlem
Cydelixs avatar
Jag kanske ska ge Reason ett försök till. Vore skönt att hitta någon sida med step by step tutorials, från beginners till advanced osv. Fördjupning. Jag vill typ gå en kurs om detta hehe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in