Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-23, 10:01
Medlem
barkies avatar
Så heter viruset som la sig i winlogon.exe, en kritisk systemfil.

jag försökte att ta bort winlogon.exe men de gick ej så jag körde via felsäkert läge och tog bort den.

Då la sig viruset nån annanstans, å då sket jag i det och bara lät det vara.

sen idag när jag knäpper på datorn kommer jag till inloggningssidan (har aldrig haft en sån utan datorn startas direkt annars) så trycker jag på mitt namn och loggas in i ungefär 3 sekunder sen loggas jag ut och kommer tillbaka till startsidan.

krävs ju inget geni att konstatera att jag klanta mig när jag tog bort winlogon, men hur ska jag göra nu, UTAN att formatera för att kunna logga in? Jag har massor av skolarbeten på den datorn som bara inte FÅR försvinna, då dör jag! Har ingen rescue-disc heller men får väl fixa en om det är det som krävs.

mvh barkie
Citera
2011-04-23, 10:08
Medlem
sneakykugs avatar
testa köra repair. Vet inte om det finns på alla windows skivor men man kan ladda ner det och lägga det på ett usb-minne. Det bör väl funka.
Citera
2011-04-23, 12:18
Medlem
Guesswhoiams avatar
Jag skulle rekommendera att du kör en repair på windows för att sedan starta i felsäkert läge med nätverk. Scanna sedan med Malwarebytes anti-malware (MBAM) www.malwarebytes.org

1, Uppdatera

2, scanna

3, lägg upp loggfilen här, (Nej, vi kommer inte att kunna se annat i datorn förutom vad som du infekterats av)

* Om du inte kan starta setupen byt då namn ifrån mbam-setup till typ putes.exe eller liknande

*Om du inte kan starta Mbam.exe byt då namn till något annat, t.ex mabm.exe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in