Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2011-05-06, 10:14
  #49
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich
Jag blir så fruktansvärt trött på dessa världsförbättrare som ser det som sin främsta uppgift att bestämma över andras liv. Dra åt helvete och låt folk göra som de vill. Vad ger er rätten? Initiativ och kampanjer med sitt ursprung i bloggosfären är tamejfan det värsta jag vet. Töntigt är det också.

Sajten ligger nere. Fan också, jag som behövde hjälp med att knyta en ordentlig snara.
Sajten ligger på annan sida.

PM:a om ni vill ha hela guiden.
Citera
2011-05-06, 13:20
  #50
Medlem
Äh, bloggarna ville aldrig censurera bort sidan från internet, bara att den inte skulle ligga på första plats vid en sökning på självmord hos google.

Och googles pagerank fungerar i stort så att det som fler pratar om (läs: länkar till) kommer högre upp i sökresultatet på den termen. Folk valde helt enkelt att använda sin yttrandefrihet att tala om självmord på ett sådant sätt och länka till vårdguidens sida om självmord för att få googles pagerank uppfatta en sida som handlar om självmordsprevention som mer relevant.

Det kan man tycka vad man vill om, men yttrandefrihet är aldrig en rätt att få yttra sig oemotsagd.

Själv tycker jag nog självmordspreventiva sidor är minst om inte mer relevanta då många som funderar i de banorna gör det för att de inte ser någon annan utväg, inte för att de är deras högsta önskan.

Att sidan nu ändå försvunnit kan knappast den här kampanjen lastas för.

Ps: http://replay.web.archive.org/201008...sjalvmord.com/
Citera
2011-05-06, 14:05
  #51
Medlem
Ronilles avatar
Jag har faktiskt intervjuat Magnus Brahn (heter han inte IRL) en gång i tiden och han hävdar att vi har yttrandefrihet och att man faktiskt få ha en hemsida och fylla det med vilket innehåll man vill. Han menade då att, jaha om några människor faktiskt tog sitt liv, men jag har ändå rätt att skriva och tycka vad jag vill.

Vi kan ju även dra paralleller till pro-pedofila sidor som det också finns, samt andra destruktiva som psyk.org etc.

Jag jobbar mycket med suicidnära människor preventivt och att de är suicidala är inte på grund av den sidan, utan det är djupare än så. De som går med dessa funderingar har redan tidigare funderat ut hur de vill göra och vilka möjligheter och resurser de själva har. Visst, det finns säkerligen de som har haft nytta av sidan, men det är inte en avgörande faktor. Då är man enbart naiv att hävda det.

Dessutom så ska Magnus Brahn inte få så mycket credd, för det han har gjort är faktiskt att översätta en amerikans sida, samt hitta fakta från ASH och liknande....
__________________
Senast redigerad av Ronille 2011-05-06 kl. 14:11.
Citera
2011-05-06, 17:10
  #52
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tre100
Sajten ligger på annan sida.

PM:a om ni vill ha hela guiden.


Varför kan du inte posta?



Citat:
Ursprungligen postat av lokpest83
Att sidan nu ändå försvunnit kan knappast den här kampanjen lastas för.

Är du säker på det? Tror du inte att de hittat ägaren och pratat med hans arbetsgivare och kolleger?
Citera
2011-05-06, 21:15
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Är du säker på det? Tror du inte att de hittat ägaren och pratat med hans arbetsgivare och kolleger?

Mitt resonemang utgick från vad de skrivit publikt i sina upprop på sina bloggar, där det förklarade att det inte var sidans existens utan dess framträdande plats de var emot.

Det är väl ganska sannolikt att någon, troligtvis helt orelaterad till de här bloggarna men som blivit uppmärksammad på siten, kan ha gjort något sådant. Men det är då dennes och bara dennes ansvar.

Givetvis skulle denne någon, kunna tillhöra gruppen av bloggare som gått igång på det hela och ballat ut och försökt få bort sidan. Men även om det skulle vara en enstaka idiot tillhörande det här initiativet så kan inte det användas som kritik mot gruppen efterssom gruppen varit tydliga med vad de vill och inte vill.
Citera
2011-05-06, 23:21
  #54
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Varför kan du inte posta?





Är du säker på det? Tror du inte att de hittat ägaren och pratat med hans arbetsgivare och kolleger?
Lokpest83 skrev adressen till sidan:
http://web.archive.org/index.jsp
Knappa in sjalvmord.com och tryck enter.
Citera
2011-05-09, 00:02
  #55
Medlem
Han uttrycker en åsikt, det anser jag att han borde ha rätt att göra. Jag kan inte helt relatera till folk som tycker att man ska förhindra andra från att säga saker. Ord är trots allt inget mer än ord. De kan varken slå dig eller tvinga dig att göra saker. Ingen är tvungen att lyssna på dem.
Citera
2011-05-14, 01:20
  #56
Medlem
Motleys avatar
Han stödjer själv kampanjen.. Håller helt med om det han säger i detta inlägg.

"Det kanske kan tyckas konstigt men jag stödjer denna kampanj. Min åsikt är att det finns utrymme för oss båda. Det är bra att deprimerande människor får kunskap om den hjälp det finns att få samtidigt som suicidmetoder presenteras på ett ärligt sätt.

Några saker skulle jag dock vilja klargöra. Sajten är till för döende som önskar mer kontroll över sin egen död, inte mobbade ungdomar. Jag har också fått många e-post från självmordsbenägna personer som berättar att de kommit på andra tankar efter att ha läst om hur svårt de faktiskt är att ta livet av sig, eller bara skrattat åt alla bisarra metoder som existerar.

Med andra ord: Jag har inget emot att flyttas ner till plats 2 eller 3 hos Google.

Jag har tidigare stött andra SEO-kampanjer, t.ex. mot SD, och tycker det är en bra och kul form av nätaktivism." http://www.fajaf.com/blog/2011/04/19...-sjalvmord-com
Citera
2016-02-03, 01:46
  #57
Medlem
[Håller fullständigt med
.. men tycker det är konstigt att vi tar bort djur som är skadade såsom blinda eller döva eller har misstänker sitt ben. Men vi människor måste uthärda till vilket pris som helst det tycker inte jag är ok[/u]
Citat:
Ursprungligen postat av sneakykug
Både ja och nej. Jag har själv försökt ta mitt liv en gång men misslyckats. Är idag helt överlycklig att jag misslyckades då mitt liv idag är helt underbart. Många som vill ta sitt liv förstår inte att det bara är en period i livet som dom kommer må såhär och att det inte är permanent. Att allt blir nästan alltid mycket bätre i framtiden.

Min tanke är då att hade jag gått in på sidan så kanske jag hade lyckats bättre och då gjort ett väldigt stort misstag(väldigt stort:P)
Citera
2016-02-03, 01:48
  #58
Medlem
[QUså är det att ha tuffa tider i sit liv .. tillhör livet. Men vissa behöver hjälp med detta. Därför måste vården kunna erbjuda snabb hjälp.OTE=sneakykug|30241445]Både ja och nej. Jag har själv försökt ta mitt liv en gång men misslyckats. Är idag helt överlycklig att jag misslyckades då mitt liv idag är helt underbart. Många som vill ta sitt liv förstår inte att det bara är en period i livet som dom kommer må såhär och att det inte är permanent. Att allt blir nästan alltid mycket bätre i framtiden.

Min tanke är då att hade jag gått in på sidan så kanske jag hade lyckats bättre och då gjort ett väldigt stort misstag(väldigt stort:P)[/quote]
Citera
2016-02-03, 03:03
  #59
Medlem
Custom_mades avatar
Tycker personligen att om man söker på "självmord" på internet borde en speciell enhet åka ut till vederbörande med en redig dos MDMA.

Sen får vi se om personen fortfarande vill ta livet av sig eller kanske krama sönder världen!

Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback