Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-22, 07:34
  #1
Medlem
Santadunks avatar
Labyrint skulle ha spelat på fritidsgården på Teleborgs Centrum, Växjös största stadsdel (fast inte mest ghetto, det är Araby) men Länspolismästare i Växjö pratade men fritidsgården på Teleborg Centrum skolan så de stoppade spelningen eftersom Labyrint är "cannabisvänliga" och de har hittat mycket droger hos unga på Teleborg i VXÖ den senaste tiden.

Frågan är om de är rätt eller fel att stoppa yttrandefriheten från polisens sida? Jag tycker de här är helt fucked up...

Artikel i Smålandsposten;
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/vaxj...82737830%29.gm

En av deras cannabisvänliga låtar:
Labyrint - Whiskey och ganja
http://www.youtube.com/watch?v=fHvoOqbveGQ&

Alltså, har man inte rätt att ha vilka åsikter man vill i Sverige utan att polisen ska lägga sig i längre eller??
Citera
2011-04-22, 07:49
  #2
Medlem
Tycker inte polisen ska lägga sig i vilka band som spelar på fritidsgårdar. Därimot kanske fritidsgårdar, skolor etc ta sig en funderare vilka typ av band de vill ha dit innan de börjar boka banden.
Citera
2011-04-22, 10:30
  #3
Medlem
LucNNs avatar
Det är klart att det är fel. Man vinner inget med censur, förutom ytterligare marginalisering av de man vill "skydda". Problem med droger fixas inte av polisen, men genom utbildning og socialarbete. Droger i sig själva är inte ett problem, utan kulturen omkring dem avgör hur farliga de är. Jag menar dessutom att det är problematiskt, oavsett anledning, att censurera konstärer. Polisen ska inte avgöra vilken kultur eller vilka åsikter man exponeras för - vi levar i demokrati, och har rätt och krav på fri tal och åsiktsfrihet. Lagen ska inte vara domare över diskurs, och polisen ska inte agera utöver lagen, för att något inte passar dem - det borde vara olagligt..
Citera
2011-04-22, 11:12
  #4
Medlem
Det är ingen som förbjuder någon att framföra sin musik så det är inte censur. Vad som dock sker i detta fall är att kommunen inte upplåter sina lokaler till en grupp som propagerar för illegala substanser, de är dock fria att framföra sin musik på andra ställen men inte i dessa lokaler.

Och som jag ser det ska en kommun inte upplåta lokaler åt ett band som propagerar för bruk av illegala substanser (oavsett vad man anser i frågan om de ska vara legala eller ej).
Citera
2011-04-22, 11:13
  #5
Medlem
sleinads avatar
Om man nu är emot det borde ju arrangören ha tänkt på vad de bokar för band i förväg. Det kanske inte är så smidigt att ha ett sånt band på en fritidsgård. MEN, polisen och kommunen ska ge blanka fan i vad ungdomar lyssnar på, och nu kanske det var 400 pers som bett om att få dit den här gruppen och då ska de få spela precis hur mycket de vill.
Citera
2011-04-22, 12:38
  #6
Medlem
NoHopes avatar
Det är väll bättre att dom lyssnar på sån här hip hop istället för musik som handlar om att skära sig i venen.
Jävla moral sverige.
Citera
2011-04-22, 14:53
  #7
Medlem
Visst ska väl hip-hoparna få framföra sin cannabisvänliga musik, men självklart ska Växjö Kommun få säga nej på grund av omständigheterna.
Citera
2011-04-22, 15:37
  #8
Avstängd
Squadristas avatar
Jag känner inte till bandet och är inte så positivt inställd till drogliberalism, men kan ett satanistband i Sverige stå på scenen med tröjmotivet "legalize murder" på sig, reggae-artister som har bokstavligen talat sparkat ihjäl en människa spela live i TV och på socialdemokratiska fester utan att det stoppas och Lars Ohly hylla kommunismens terror så tycker jag att det är lite fjantigt att man stoppar ett drogvänligt band när andra hemskheter inte heller stoppas, men som sagt, vet ingenting om bandet förutom vad som stod i trådstarten här.
Citera
2011-04-22, 15:49
  #9
Medlem
Fiolitos avatar
Okej om polischefen tycker att det bandet är ett dåligt inflytande osv, det finns det antagligen många som tycker. Men att han "inte kan se ett enda argument för att de skulle få spela" och dessutom är villig att utnyttja sin höga maktposition för att pressa en kommun till följa hans åsikter tyder på att det här är en person som är mycket farlig, då han har en sådan makt och inte ens tycks överväga människors mest grundläggande rättigheter.
Citera
2011-04-22, 16:18
  #10
Medlem
dyngapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Tycker inte polisen ska lägga sig i vilka band som spelar på fritidsgårdar. Därimot kanske fritidsgårdar, skolor etc ta sig en funderare vilka typ av band de vill ha dit innan de börjar boka banden.
Instämmer!

Polisen kan för helvete inte göra så. Skolorna ska fan visa pondus.

för övrigt såg jag The Congos i onsdags! hahaha fy fan va bra! Ny chans för alla i Tyskland i sommar.

Jag har slutat med gräs å musiken är ännu bättre utan. Hiphopsnubbar är så jävla 90tal
Citera
2011-04-22, 16:20
  #11
Medlem
dyngapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Okej om polischefen tycker att det bandet är ett dåligt inflytande osv, det finns det antagligen många som tycker. Men att han "inte kan se ett enda argument för att de skulle få spela" och dessutom är villig att utnyttja sin höga maktposition för att pressa en kommun till följa hans åsikter tyder på att det här är en person som är mycket farlig, då han har en sådan makt och inte ens tycks överväga människors mest grundläggande rättigheter.
Ja den gubben är bara löjlig. numer vet alla i Sverige hur hög moral polisämbetet visar. Så dom ska verkligen komma och lägga sig i en sån här sak.
Citera
2011-04-24, 01:07
  #12
Medlem
Jag är ett Labyrint fan och förutom Whiskey och Ganja så har dem inga "cannabisvänliga" låtar. När droger nämd i deras texter så är det när deras omgivning beskrivs och faktumet att dem är samhällskritiska(mot utanförskap, politiker, polis mm) i sina texter är nog det främsta skälet varför en mänsklig rättighet har tagit ifrån dem och detta har drabbat flera andra artister som inte nämner droger alls men som rappar om samma ämnen som Labyrint(samhällskritik).

Länk från Kulturnyheterna på SVT:

http://svtplay.se/v/2403696/kulturnyheterna/21_4_19_00
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback