Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 11:17
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00sju
Vad tycker ni om graffiti på tågen?

Graffiti i allmänhet, en del kan vara riktigt snygga, och en del godsvagnar man ser kan vara rullande konstverk, fast kladda ner ett persontåg med skit och skriva "kuk" eller annat skit är ju bara dumt och omoget. Kom en godsvagn en gång som hade hela gänget i South Park som täckte hela sidan, och det va så förbaskat snyggt gjort att jag inte kunde bli arg.
Citera
2017-02-23, 22:34
  #374
Medlem
Cykeltutas avatar
Hur lång blir den längsta sammanhängande tiden som man inte kan lämna sätet? Tänker på om man blir skitnödig eller liknande, hur gör man då?
Citera
2017-02-26, 16:19
  #375
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00sju
Vad tycker ni om graffiti på tågen?

Grafitti är ett jävla otyg och skall bekämpas.

Jag bryr mig inte så mycket om graffitin på godsvagnar, inte precis som att de är rullande konstverk i grundutförandet. Däremot har ju de personerna som kladdat ned godsvagnen med mycket stor sannolikhet tagit sig in på en bangård någonstans och utfört dådet, vilket är för jävligt.

Graffiti på personvagnar gör mig fly förbannad och jag önskar nästan att de som utförde skadegörelsen klättrade upp och greppade tag i kontaktledningen. Ett jävla elände som kostar stora summor att åtgärda varje år.
Citera
2017-02-26, 16:23
  #376
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hur lång blir den längsta sammanhängande tiden som man inte kan lämna sätet? Tänker på om man blir skitnödig eller liknande, hur gör man då?

Jag kör persontåg, och sällan kör jag mer än 90 minuter i stöten så det har aldrig hänt mig, men om man MÅSTE gå, ja då är det väl bara att gå bak till en av toaletterna. Det är ju inte kul att gå förbi alla passagerarna och sätta sig och skita och sen ropa ut att förseningen berodde på dålig mage. Men måste man så måste man...

Det kan ju finnas en del luft i tidtabellen som gör att man kanske hinner springa bak vid ett uppehåll någonstans dock!

När jag var elev körde jag gods, och min handledare då sa att om det krisar får man ringa fjärren och be dem ta in en på ett sidospår någonstans, så får du springa ut i skogen då.

Gemene lokförare tror jag dock är hyfsat bra på att planera sina toabesök så man går innan och efter.
Citera
2017-02-28, 10:19
  #377
Medlem
Kör nu pendeltåg i Stockholm och här är det ju inte jättelänge man behöver hålla sig, det längsta kanske är Nynäshamn-Bålsta eller Tumba-Uppsala, men man brukar kunna hålla sig, det är nog lite psykiskt också att man är inställd på att man inte kan gå på toa på kanske 2 timmar.

Det var en gång det krisade för mig, jag hade sovit på hotell i Malmö där jag ätit stor hotellfrukost och skulle upp på förmiddagen med en X2000 till Stockholm och när jag lämnat Lund kände jag att det bubblade och tryckte på i magen, i Nässjö kunde jag inte hålla mig längre utan sprang bak till toaletten, som tur var det manövervagnen när man körde norrut, så det var ju nära till en stor toalett

Men annars brukar det gå rätt bra tycker jag, hos oss finns det ju inga toaletter ombord på tågen, men på stationerna finns det ju om det krisar, annars hinner man oftast gå på toa när man kommer till ändstationerna eller har rast på Stockholm C.
Citera
2017-02-28, 21:39
  #378
Medlem
Man lär sig annars snabbt att pinka i flaska eller i plastpåse. Krävs teknik men det går, hålla ner säkerhetsgenomgången, greppa annat, samt träffa rätt i påsen.
Citera
2017-02-28, 23:52
  #379
Medlem
Fridfullts avatar
Jag läser till lokförare och i början av utbildningen hade vi en facklig representant som tog upp det här med toalettbesök och han konstaterade att det är en arbetsmiljöfråga; skulle det krisa mitt under körning får man väl helt enkelt stanna och uträtta sina behov. Vi - liksom alla andra människor - måste ha rätt att gå på toaletten om behovet skulle uppstå.
Citera
2017-03-02, 13:01
  #380
Medlem
Måste man köra godståg under utbildningen som elev eller är detta något man väljer? Har absolut noll intresse av att köra just godståg när jag är klar.

Samt: Får man hitta sin praktik på eget bevåg om man så vill eller blir man tilldelad ort?
Citera
2017-03-02, 14:00
  #381
Medlem
För ett tag sen blev jag magsjuk, med illamående som följd, när jag körde Alvesta-Göteborg med godståg. Fick ringa fjärren och be om att få stanna tre gånger för att uträtta mina behov. Tredje gången så var de väl inte helt glada...

Om man ska bli lokförare bör man testa gods. Dels för att förstå vad det handlar om, dels för att man troligen fastnar, vare sig man tänkt det eller ej.

Skolorna fixar praktikplats, säger de i alla fall. Själv fick jag dock fixa tre av fyra på egen hand för att skolan var så otroligt seg med det. Bättre att fixa själv, man får mer kontakt med företagen. Dock lite slitigt.
Citera
2017-03-02, 18:32
  #382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Måste man köra godståg under utbildningen som elev eller är detta något man väljer? Har absolut noll intresse av att köra just godståg när jag är klar.

Samt: Får man hitta sin praktik på eget bevåg om man så vill eller blir man tilldelad ort?

Man kan välja, bästa är som sagt slänga ut krokar själv där man skulle vilja jobba i framtiden, men trots det, testa köra gods minst en av Liorna, det är helt annan körning, eftersom dyblöt dig hantera bromsar på ett långt tungt tåg på ett helt annat sätt än en elbroms på en regina, som natt och dag.
Citera
2017-03-08, 10:18
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Man kan välja, bästa är som sagt slänga ut krokar själv där man skulle vilja jobba i framtiden, men trots det, testa köra gods minst en av Liorna, det är helt annan körning, eftersom dyblöt dig hantera bromsar på ett långt tungt tåg på ett helt annat sätt än en elbroms på en regina, som natt och dag.

Precie, alla borde någon gång under utbildningen prova på godstrafiken, just för att få förståelse för hur andra tåg har det där ute på banorna, det är ganska lätt att sitta i en motorvagn och accelerera och bromsa, men ett godståg är helt annat, här gäller det ju att läsa av banan och anpassa tåget till det, har man otur kan man dra av ett godståg om man drar på fast det är lite broms kvar 600 meter längre bak, man kan också bromsa av ett tåg om man bromsar på fel ställe, så det är ett hantverk att köra ett tungt och långt godståg. Men helt klart värt att testa på!
Citera
2017-03-08, 19:31
  #384
Medlem
konan-babarens avatar
Varför fälls bommarna ner typ 5 minuter före tåget kommer?

Det borde väl räcka med 60-90 sekunder...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback