Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 23:42
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
GC utbildar, de tar in bangårdspersonal som är tänkta bli lokfarare.
samt MTR pendel gör det oxå.

däremot har jag inte hört att SJ har utbildningar mer än vidare utbildningar för existerande personal. eller ju de haft det men det var väl läge sedan..

Fast då är personen anställd och utbildad ROP, inte direkt från scratch IMO, men helt riktigt GC utbildar, men inte "från gatan".
Citera
2017-01-29, 20:18
  #350
Medlem
Hej Hallå!

Jag ska gå lokförarutbildning i sinom tid och undrar lite över själva examinationen - Är det mycket att plugga in rent teoretiskt? Behöver man plugga en del hemma på kvällarna eller "räcker" studietiden man får på lektionerna?

Är det någon form av prov om man söker till t.ex. MTR - Gör sin "lärningsperiod" där och sen något prov innan man får köra själv?

mvh
Citera
2017-01-29, 21:25
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Hej Hallå!

Jag ska gå lokförarutbildning i sinom tid och undrar lite över själva examinationen - Är det mycket att plugga in rent teoretiskt? Behöver man plugga en del hemma på kvällarna eller "räcker" studietiden man får på lektionerna?

Är det någon form av prov om man söker till t.ex. MTR - Gör sin "lärningsperiod" där och sen något prov innan man får köra själv?

mvh

Genom utbildningen blir du behörig lokförare. Sedan ger MTR, SJ e tc fordonsspecifik utbildning till de fordon du förväntas framföra. Det momentet innehåller skriftligt prov.

Alla fordon är olika, apparater sitter på olika ställen, slangar och motorer ser olika ut. Du förväntas kunna genomföra viss felsökning själv ute på linjen vid ett haveri. Därav ger bolagen en fordonsspecifik utbildning.

Vad gäller lokförarutbildningen och om den är enkel/svår och om du behöver plugga vid sidan av är det givetvis väldigt individuellt.
Citera
2017-01-30, 22:46
  #352
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Hej Hallå!

Jag ska gå lokförarutbildning i sinom tid och undrar lite över själva examinationen - Är det mycket att plugga in rent teoretiskt? Behöver man plugga en del hemma på kvällarna eller "räcker" studietiden man får på lektionerna?

Är det någon form av prov om man söker till t.ex. MTR - Gör sin "lärningsperiod" där och sen något prov innan man får köra själv?

mvh

Om du är riktigt klipsk och har snabbt att lära dig så behöver du inte läsa särskilt mycket hemma nej.

När vi hade elläran så satt jag och pluggade en del hemma, eftersom jag alltid har hatat att räkna.
Likaså inför slutprovet så gick jag igenom en hel del hemma, men generellt sett så skulle jag säga att det du lär dig i skolan räcker gott och väl.

När du sen ska anställas på ett företag så är rutinerna väldigt olika. Ska du jobba på Green Cargo verkar det ta sin lilla tid innan du är internutbilad. På andra ställen kan du beta av internutbildningen på någon vecka bara.
Citera
2017-01-31, 21:55
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Om du är riktigt klipsk och har snabbt att lära dig så behöver du inte läsa särskilt mycket hemma nej.

När vi hade elläran så satt jag och pluggade en del hemma, eftersom jag alltid har hatat att räkna.
Likaså inför slutprovet så gick jag igenom en hel del hemma, men generellt sett så skulle jag säga att det du lär dig i skolan räcker gott och väl.

När du sen ska anställas på ett företag så är rutinerna väldigt olika. Ska du jobba på Green Cargo verkar det ta sin lilla tid innan du är internutbilad. På andra ställen kan du beta av internutbildningen på någon vecka bara.

Är i så fall likadan som dig gällande att räkna och Ellära. Inte mina två favoritsaker att göra så att säga.
Citera
2017-02-01, 04:41
  #354
Medlem
Jo, just det.

Tänkte på en sak när jag åkte tåg sist. När tåget får ett mötande tåg och åker in på sidan. Hur vet man att man skall göra detta? Är det någon som kommunicerar detta till en att man skall åka in på sidan? Vad händer om man missar avfarten?
Citera
2017-02-01, 06:18
  #355
Medlem
Det styrs från trafikledningen, vi förare vet via vår körorder om vi har uppehåll och är i tid, om vi inte är i tid så vet vi via signalbesked om vi ska "gå på sidan" så att säga via restriktiva signalbesked, (hastighetssänkningar och att det är stopp längre fram)
Citera
2017-02-03, 23:47
  #356
Medlem
Mumfie0s avatar
Och du kan inte "missa avfarten" utan tåget körs dit fjärrtågklareraren styrt tåget med de växlar hen styr över. Så du följer bara rälsen in på sidan och väntar tålmodigt.
Normalt sett har man sina möten på samma ställe sålänge alla är i tid så oftast ingen överraskning öht. Och annars så ser man det på signalerna att man ska sakta ner för man ska byta spår.
Citera
2017-02-06, 15:14
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Det styrs från trafikledningen, vi förare vet via vår körorder om vi har uppehåll och är i tid, om vi inte är i tid så vet vi via signalbesked om vi ska "gå på sidan" så att säga via restriktiva signalbesked, (hastighetssänkningar och att det är stopp längre fram)

Citat:
Ursprungligen postat av Mumfie0
Och du kan inte "missa avfarten" utan tåget körs dit fjärrtågklareraren styrt tåget med de växlar hen styr över. Så du följer bara rälsen in på sidan och väntar tålmodigt.
Normalt sett har man sina möten på samma ställe sålänge alla är i tid så oftast ingen överraskning öht. Och annars så ser man det på signalerna att man ska sakta ner för man ska byta spår.

Coolio! Då är jag med. Är alla delar under en "rutt" automatiskt hastighetsbegränsade när man kommer in på de olika delarna? Om man är uppe på en viss fart och det kommer en sväng längre fram och behöver sänka hastigheten - Görs detta automatiskt via ATC (Inte läst på om ATC särskilt mycket så har inte greppat dess funktion än) eller är det en manuell manöver?

Edit: Säkert "självklara" svar på mina frågor här men så är jag ju en total tåg-rookie också, så håll ut..
__________________
Senast redigerad av celciuskingen 2017-02-06 kl. 15:19.
Citera
2017-02-06, 16:04
  #358
Medlem
Du måste fysiskt sänka hastigheten en viss sträcka innan nedsättningen, om man har för hög fart vid en viss punkt innan nedsättningen griper ATC in och bromsar dig, och då måste man ner under en viss hastighet igen för att kunna "gå förbi" och häva bromsningen, annars bromsar tåget helt till stopp, i tid för att inte passera en signal i stopp eller köra för fort genom en växel/kurva.
Citera
2017-02-17, 17:59
  #359
Medlem
Så där då ^^ har ansökt för plats till Höstens Utbildning, nu är det bara o vänta och se
Citera
2017-02-18, 17:31
  #360
Medlem
Mittpunkts avatar
SJ nattåg från Narvik till Stockholm. Hur många förare på en sån lång sträcka och med nattkörning? Tre förare? Byte i Luleå och denna förare kör till Gävle och sen byte där på morgonen.

Förare nummer ett kör Narvik-Luleå. Förare nummer två kör Luleå-Gävle. Förare nummer tre Gävle-Stockholm.

Åkte nämligen denna rutt i Januari och då såg jag att dom bytte förare i Gävle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback