2011-04-20, 00:41
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Hur gör du pölsa, blodpudding eller varmkorv t.ex? Det skulle jag vilja äta hemlagat.

OnT: har tittat runt i bloggar och på andra forum och de flesta är rörande överens om att Farfars köttbullar är klart mycket godare.

Nu ska jag säga att jag inte är så glad i något av ovanstående och därför aldrig gör något av det. Däremot så kan jag tänka mig att det finns oändligt med recept på internet och i din mammas gamla kokbok, som för övrigt nu finns på iPhone, den heter Vår Kokbok.
Citera
2011-04-20, 05:34
Medlem
Jag trodde "Farfars" i det här sammanhanget var din egen farfar som stod och kärleksfullt slängde ihop köttfärs, ströbröd, mjölk, ägg och kryddor för att göra riktiga kötbullar..... Vs. Mamma Scan.

Mamma Scans köttbullar är iaf värdelösa så alla annat än det borde vara bättre. Men det här säger jag till en person som inte pallar lägga ner 20 minuter på att göra egna köttbullar som smakar en miljon gånger bättre. Så kör på det som är billigast antar jag.
Citera
2011-04-20, 10:07
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Vilka köttbullar är godast? Vilka luktar minst?

Dom man gör själv. Köttfärs, vatten, vitpeppar, kryddpeppar, ströbröd och salt. Ibland lägger jag även i lite mjölk och svartpeppar också.
Citera
2011-04-20, 13:18
Medlem
Dom man gör själv är överlägset godast. Mamma Scan smakar och luktar för jävligt. Dom godaste färdiga jag ätit är Felix Små Delikatessköttbullar.
Har inte provat Farfars.
Citera
2011-04-20, 13:33
Medlem
Jag var ute och seglade med några vänner i somras och de köpte Mamma scans köttbullar och menade på att de var de godaste köttbullarna som fanns! Fyyyfan vad det stank när förpackningen öppnades. När man stekte dem luktade de något bättre och de gick att äta. Vid sådana tillfällen när man inte har plats eller tid att laga riktiga köttbullar så duger dem men jag skulle aldrig få för mig att köpa dem och ha hemma.

Farfars köttbullar har jag inte smakat på men jag tror nog att mina hemgjorda är bra mycket godare.
Citera
2011-04-20, 14:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag vart riktigt förvånad över hur goda farfars köttbullar var, självklart jämfört med alla andra färdiglagade köttbullsvarianterna. Så min röst går helt klart till Farfars köttbullar. Här är min lista.
Poängen är smak/koncistens på en skala 1-100 där 100 är bäst.

Poäng, produkt
100 poäng, Hemmagjorda köttbullar
75 poäng, Farfars köttbullar. Familjen Dafgårds, 87% kött
50 poäng. Små delikatessköttbullar, Felix, Nöt- och griskött (66%)
0 poäng. Mamma scans köttbullar, Scan, köttmängd: 73%
Citera
2011-04-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Hur gör du pölsa, blodpudding eller varmkorv t.ex? Det skulle jag vilja äta hemlagat.

OnT: har tittat runt i bloggar och på andra forum och de flesta är rörande överens om att Farfars köttbullar är klart mycket godare.

Tror du inte det går göra korv/blodpudding/pölsa själv eller vad säger du? Blodpudding kanske inte är så vanligt men korv..

Varför köpa färdiglagade köttbullar när man kan laga massor och frysa in själv, blir ju 1000 ggr godare.
Citera
2011-04-20, 21:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Mamma Scans luktar ju gammal hundfis. Och smakar förjävligt. Har testat Farfars och tyckte de var helt ok. Fast, om man nu tvunget skall köpa fördiga köttbullar så är Felix Köttbullar godast.

Helt rätt. Överlag är frysta köttbullar mer ätbara än de man hittar i kyldisken. Jag vet inte varför egentligen, men det finns i princip inga färdiga köttbullar i kyldisken som går att få i sig utan att kittla kräkreflexen. Felix krögarköttbullar (delikatessköttbullar?) eller vad de heter går att äta, men så jävla roligt är det ju inte. Har dock inte provat farfars.
Citera
2013-01-22, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Mamma Scans luktar ju gammal hundfis
Japp men ganska goda ändå :-D

Findus däremot smakar kattmat!
Citera
2013-01-23, 18:25
Medlem
Har provat Farfars köttbullar från Dafgård men kryddningen föll mig inte i smaken. Konsistensen var rätt ok, lite grovmalt sådär.
Kan tänka mig att de passar rätt bra i en gräddsås.

Det är minst 10 år sedan jag åt Mamma Scans, något man minns var den hemska lukten och alla brosk och benbitar så där vinner "Farfars" lätt.

Jag tycker annars att ICA´s Delikatess-köttbullar är helt ok.

Tycker att det är märkligt att så många känner sig nödgade att tjata om att hemlagade är bättre?
Har ni inte läst frågan?
Senast redigerad av Som-nam-na 2013-01-23 kl. 18:30.
Citera
2013-01-23, 19:56
Medlem
Fladderfittas avatar
Garants köttbullar är dom godaste icke hemmagjorda köttbullar.
Man kan köpa dom på tex Hemköp.
Dom har perfekt smak och konsistens.
Har själv testat alla sorter och märken, men Garant slår alla.
Citera
2013-01-24, 07:46
Medlem
Italienska köttbullar - http://www.recept.nu/mats_bergwall/h...ka_kottbullar/

Man kan ju altid göra köttbullar i ugn om man inte orkar steka dem. Jag äter sällan färdigköpta köttbullar nu för tiden så jag kan inte bidra till den debatten, men om man vill ha de bästa köttbullarna får man nog be en bra försäljare att mala ner bra kött till en början med i alla fall. Jag har själv inte gjort detta men det vore interessant att testa. (lite mald högrev i färsen kanske inte vore helt fel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in