Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 15:56
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Tror inte de drabbas särskilt mycket av just Nordeas courtagesänkning. Avanza har ju redan levt med Degiro som haft nollcourtage under ett par år och sannolikt inte märkt av något större kundtapp.

Jättebra bolag men på tok för hög värdering. Fortfarande nästan p/e 30 på en vinst som sannolikt faller i år. Köp vid en eventuell krasch och stoppa in i byrålådan. Vinsttapp vid en eventuell (trolig) börsnedgång inom de närmsta åren kan ge en vinst på runt 10 kr / aktie. Multiplicera med mer normalt p/e 15 så landar man på 150 kr.
Jag tror inte folk oroar sig för minskat antal kunder utan snarare sämre kundtillväxt och sämre lönsamhet. Risken att de andra storbankerna följer efter är rätt stor, har en av bjässarna vaknat så ska de andra inte vara sämre. Finns indikationer på att Swedbank har något liknande på gång.

Är det inte längre billigare utan snarare dyrare tror jag incitamenten för att använda Avanza försvinner för många. Avanzas plattform, kundtjänst m.m är fortfarande väldigt, väldigt mycket bättre än storbankernas, men skärper de till sig där också så är helt plötsligt storbankerna nästan ett bättre alternativ med tanke på att man då kan samla lån och sparande och få fördelar via det.


Nu ska det mycket till för att allt blir av, men detta var ett stort steg för Nordea. Jag är själv förvånad över att storbankerna varit fullkomligt ointresserade av aktiemarknaden för privatpersoner fram tills nu.
Citera
2017-03-06, 19:21
  #38
Medlem
börsvalps avatar
Avanzas stora intäkter kommer från courtaget eller? Vad händer om alla storbanker "bjuder" på courtaget första året för att locka över kunder?

Ska Avanza värderas till P/E 6-7 av farhågan att de kanske slås ut i konkurrensen om 6-7 år?
Citera
2017-03-06, 19:53
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Avanzas stora intäkter kommer från courtaget eller? Vad händer om alla storbanker "bjuder" på courtaget första året för att locka över kunder?

Ska Avanza värderas till P/E 6-7 av farhågan att de kanske slås ut i konkurrensen om 6-7 år?
Det är väl inte orimligt? Med pe6 betalar du 6ggr årsvinsten, alltså tar det 6 år för dig att få tillbaka investeringen. Konkar de då om 6 har du som bäst gått +-0, är du beredd att betala mer än så?

Självklart väldigt förenklat då aktiepriset och utdelningen knappast går från 100-0 eller har 100% i utdelning av vinsten. Går bolaget i konken om 6 år lär ju inte heller tillväxten vara positiv tills dess.

Halten av trolighet för denna framtid har jag dock inte en aning om.
__________________
Senast redigerad av IdkIdk 2017-03-06 kl. 20:00.
Citera
2017-03-06, 21:37
  #40
Medlem
Någon som vet om Avanza har några planer på att expandera till övriga nordiska marknader?

Själv tycker jag fortfarande Avanzas potentiella tillväxt är hög.
Citera
2017-03-06, 22:11
  #41
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Tror inte de drabbas särskilt mycket av just Nordeas courtagesänkning. Avanza har ju redan levt med Degiro som haft nollcourtage under ett par år och sannolikt inte märkt av något större kundtapp.

Jättebra bolag men på tok för hög värdering. Fortfarande nästan p/e 30 på en vinst som sannolikt faller i år. Köp vid en eventuell krasch och stoppa in i byrålådan. Vinsttapp vid en eventuell (trolig) börsnedgång inom de närmsta åren kan ge en vinst på runt 10 kr / aktie. Multiplicera med mer normalt p/e 15 så landar man på 150 kr.
Det lär väl bli ett race to the bottom där bankerna urholkar aktiehandelns lönsamhet för att locka kunder som sedan intresserar sig för andra, dyrare produkter. Redan idag kan väl en ny småsparare handla courtagefritt för 130k om hen läser på lite.
Citera
2017-03-07, 06:57
  #42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Någon som vet om Avanza har några planer på att expandera till övriga nordiska marknader?

Själv tycker jag fortfarande Avanzas potentiella tillväxt är hög.
Tillväxt är en sak. Tillväxt kombinerat med vinsttillväxt är något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det lär väl bli ett race to the bottom där bankerna urholkar aktiehandelns lönsamhet för att locka kunder som sedan intresserar sig för andra, dyrare produkter. Redan idag kan väl en ny småsparare handla courtagefritt för 130k om hen läser på lite.
Lär bli race to the bottom för de som vill delta i den tävlingen. Andra lär nischa sig mot att erbjuda andra fördelar. Flera storbanker lär istället lita på den förmåga de har att låsa in sina kunder och kundernas trögrörlighet. Å så lär vi se en del utslagningar, kanske strukturaffärer bland mindre aktörer och en del som väljer att lämna privatspararmarknaden helt.
Citera
2017-06-17, 10:22
  #43
Medlem
GabrielToshs avatar
När det gäller fondsparande så är det väl bara Avanza eller Nordnet som gäller?

Ingen annan har väl deras utbud?

Måste nog ändå säga att jag tror på aktien långsiktigt. Varje år blir en drös nya datorvana människor 18 och kan öppna konto. Demografin talar för aktien.
Citera
2017-07-13, 16:19
  #44
Medlem
Nog för att resultatet inte var imponerande, men detta är ju sälklubbning.

Aja, hoppas fortfarande på att Avanza kommer tillkännagiva att de expanderar till övriga nordiska marknader inom något år..
Citera
2018-01-18, 19:21
  #45
Medlem
Intressant utveckling, hög volym och endast anonyma på köpsidan.
Känns nästan som det finns risk för uppköp i brist på stark storägare?

Är lite besviken på mig själv att jag inte tankade mer under hösten, men fick tag på en del när kurser var nere och nosa på 300 i alla fall..
Citera
2018-01-18, 19:30
  #46
Medlem
Mikessons avatar
Hmm intressant utveckling. Undra vad som kommit ut som gjort dagens höjning
Citera
2018-01-18, 19:35
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikesson
Hmm intressant utveckling. Undra vad som kommit ut som gjort dagens höjning
Årsrapporten.
http://investors.avanza.se/sv/bokslu...nik%C3%A9-2017
Kort sagt så var rapporten bättre än förväntat, men jag tycker inte det motsvarar denna utveckling.

Rätt imponerande att Avanza Auto har passerat 1 miljard kronor.
Citera
2018-01-19, 01:30
  #48
Medlem
Kul att man hoppade av dagen innan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback