Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 11:49
  #49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Vet ej om detta är rätt fall men delar med mig av denna information ändå:
En kriminell narkoman skall under en, av sina många, vistelser på rättspsyk ha erkänt ett olöst kvinnomord begånget i Malmö sent 70-tal/tidigt 80-tal. Detta skall han ha erkänt både för medintagna och en läkare. Den mördade kvinnan skulle också ha varit narkoman (vet ej om detta stämmer in på Thörling?) och ytlig bekant till mannen.
Mannen avled för några är sedan, då boende utomlands.
Citera
2018-02-07, 13:21
  #50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEY-K
Margareta Teresa Thörling åkte i väg med en sexköpare och hittades död två dagar senare.

Svägerskan berättar om henne:
http://www.expressen.se/nyheter/1.23...s-under-mattan

Det här är ett klassiskt prostitutionsmord fast med ingredienser av ren sadism, offret åker iväg med en sista torsk och hittas sen död i varierande former av grovt våld från gärningsmannen, fallet påminner rätt mycket om lustmördaren i Nacka och Catrine da Costa fallet, alla dessa tre kvinnor arbetade om gatuprostituerade , var narkomaner och inte minst väldigt utsatta för hot och våld från torskar och statistiskt sett så är en sista sexkund gärningsmannen.

Att hitta en sån här filur är dock väldigt svårt eftersom kvinnorna kom i kontakt med så pass många okända män av olika samhällstillhörighet genom sin prostitution, ett genombrott i utredningen bör ske relativt snart för såna här fall är ofta färskvara annars blir det ett cold case om inte mördaren helt plötsligt bestämmer sig för att erkänna som i Nacka-fallet.

En icke helt ovidkommande faktor som pekar på teorin om en sista torsk som mördare är att en annan prostituerad kvinna såg offret i det här specifika fallet göra upp en affär med en sexkund och åkte sen iväg med den högst troliga gärningsmannen, ingen har heller sett offret i livet efter denna observation.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-02-07 kl. 13:26.
Citera
2018-02-07, 20:30
  #51
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Vet ej om detta är rätt fall men delar med mig av denna information ändå:
En kriminell narkoman skall under en, av sina många, vistelser på rättspsyk ha erkänt ett olöst kvinnomord begånget i Malmö sent 70-tal/tidigt 80-tal. Detta skall han ha erkänt både för medintagna och en läkare. Den mördade kvinnan skulle också ha varit narkoman (vet ej om detta stämmer in på Thörling?) och ytlig bekant till mannen.
Mannen avled för några är sedan, då boende utomlands.
Jodå, Margareta Thörling hade ett dokumenterat heroinmissbruk i bagaget.
Intressant med detta erkännande, får man fråga hur du kommit över infot och vill du dela med dig av den misstänktes namn?
Citera
2018-02-07, 20:58
  #52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Jodå, Margareta Thörling hade ett dokumenterat heroinmissbruk i bagaget.
Intressant med detta erkännande, får man fråga hur du kommit över infot och vill du dela med dig av den misstänktes namn?
Någon som kände till mannen har berättat detta för mig. Kommer f n inte ihåg namnet eller några detaljer mer än att det var svenskt.

Det var en intressant uppgift att Thörling var heroinist. Det var nämligen mannen som skall ha erkänt ett olöst kvinnomord och hans ev offer också. Men vet som sagt inte om det var mordet på Thörling det gällde? Har för mig det var några detaljer i det kvinnomordet som inte stämde in på fallet Thörling, bl a skall en sopcontainer haft en roll i historien. Om kvinnan skulle ha mördats vid en sopcontainer, dumpats i en, eller båda delarna minns jag dock inte.

Mannen i fråga skall, enligt min källa, ha varit (ö)känd i Malmös undre värld och bland stadens kriminalreportrar. Han satt som sagt flera vändor på både rättspsyk och fängelse. Vid sin död i början av 2000-talet skall han ha haft sin adress på något slags kloster i Frankrike. Kan dock ha varit ett annat sydeuropeiskt land.

Det är nu länge sedan denna konversation ägde rum och jag berättar fritt ur minnet.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-02-07 kl. 21:27.
Citera
2018-02-08, 09:12
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Vilka beslag fanns sparade i den utredningen?


Om du menar fysiska beslag så är jag inte så insatt i fallet, men allt var som vanligt inte kungjort om fynden och dokumentationen från 1960-talet. Åklagaren Christer van der Kwast tog fasta på Quicks erkännande av mordet på Blomgren, bara för att testa om Quick var en s.k. "falsk bekännare". van der Kwast har beskrivit åtgärderna och utredningen i sin bok "Bortom rimligt tvivel" (2015). Sen blev Quick istället Bergwall och påstod som "Mannen som slutade ljuga" (2013), att han bara hade hittat på allt för att göra vårdpersonalen på Säter nöjda och belåtna.

Men man gick igenom samtliga fynd från det olösta och preskriberade mordet från 1964 och jämförde med de uppgifter som TQ/SB lämnade både när han erkände och när han senare "slutade ljuga". Bl. a. hade han beskrivit Blomgrens kläder och små detaljer från dem, på ett vis som inte var kungjort i allmänna media som TQ/SB suttit på KB och läst in sig på. Sen tror jag inte att obduktionsprotokollet från 1964 någonsin publicerats, men rättsläkare bedömde att det den "ljugande" TQ beskrev stämde väl överens med de specifika skador Blomgren hade. Men detta hade den icke-ljugande Bergwall listat ut när han som Quick satt på KB och läste det inte offentliggjorda protokollet.

Jag vet inte vad som klassas som "fynd" i sammanhang som dessa. Endast rent fysiska objekt eller även sådana fynd som innehållet i obduktionsprotokoll?

För Teresa Thörling finns säkert obduktionsprotokollet fortfarande bevarat eftersom det är en journalhandling inom vårdsektorn.
Citera
2018-02-10, 21:22
  #54
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Någon som kände till mannen har berättat detta för mig. Kommer f n inte ihåg namnet eller några detaljer mer än att det var svenskt.

Det var en intressant uppgift att Thörling var heroinist. Det var nämligen mannen som skall ha erkänt ett olöst kvinnomord och hans ev offer också. Men vet som sagt inte om det var mordet på Thörling det gällde? Har för mig det var några detaljer i det kvinnomordet som inte stämde in på fallet Thörling, bl a skall en sopcontainer haft en roll i historien. Om kvinnan skulle ha mördats vid en sopcontainer, dumpats i en, eller båda delarna minns jag dock inte.

Mannen i fråga skall, enligt min källa, ha varit (ö)känd i Malmös undre värld och bland stadens kriminalreportrar. Han satt som sagt flera vändor på både rättspsyk och fängelse. Vid sin död i början av 2000-talet skall han ha haft sin adress på något slags kloster i Frankrike. Kan dock ha varit ett annat sydeuropeiskt land.

Det är nu länge sedan denna konversation ägde rum och jag berättar fritt ur minnet.

Intressanta uppgifter du kommer med.
Jag vill minnas att Margareta hittades mördad vid en byggbarack på en tomt där något slags byggarbete pågick. Det finns alltid en container för byggavfall vid såna arbetsplatser. Minns bestämt att det var två byggarbetare som hittade kroppen tidigt på morgonen.
Citera
2018-02-10, 21:27
  #55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Intressanta uppgifter du kommer med.
Jag vill minnas att Margareta hittades mördad vid en byggbarack på en tomt där något slags byggarbete pågick. Det finns alltid en container för byggavfall vid såna arbetsplatser. Minns bestämt att det var två byggarbetare som hittade kroppen tidigt på morgonen.
Det låter som att det mycket väl kan ha varit mordet på Thörling min källas bekant tog på sig.
Jag hade, av någon anledning, fått för mig att Thörling hittades i ett trapphus eller port.

Om den här mannen nu skulle ha varit skyldig till Thörlings död, är det dessvärre inget vi kommer att få veta mer om. Han är som redan nämnt själv avliden sedan flera år. Mordet är dessutom preskriberat.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-02-10 kl. 21:33.
Citera
2018-02-10, 21:57
  #56
Medlem
Det var Gertie Jensen som hittades vid en byggnadstomt eller liknande, Thörling i en trappuppgång el liknande.
Citera
2018-02-16, 08:14
  #57
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det var Gertie Jensen som hittades vid en byggnadstomt eller liknande, Thörling i en trappuppgång el liknande.
Ja det har du rätt i. Jag förväxlade dessa två mord, sorry.
Thörling - trappuppgång - Malmö
Jensen - Byggtomt - Göteborg.
Citera
2023-09-14, 20:53
  #58
Medlem
Troians avatar
Spotify Dok kör en serie om detta. Sök på ”prostitutionsmorden”.
Citera
2023-09-23, 08:06
  #59
Medlem
-defekt-s avatar
Nu har det släpps en podd som handlar om Gertie och Theresia,

https://open.spotify.com/episode/5Y8...SGCBPTL5vMR4QQ
__________________
Senast redigerad av -defekt- 2023-09-23 kl. 08:12.
Citera
2023-09-30, 19:20
  #60
Medlem
Herostratoss avatar
Detta mord tas upp tillsammans med andra mord i en ny podd på Spotify som heter Prostitutionsmorden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback