Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-27, 16:08
  #1
Medlem
Exteruss avatar
Hur är det med metal i radio och tv egentligen? Finns det något representation alls av metal i Sverige? Jag vet att ZTV har nåt program som heter plektrum på fredagar eller något sånt, men det är utblandat med en massa poprock och mallcore så jag är inte så het på just det programmet.

Har vi något annat att tillgå? Vad finns det för metalprogram på nationell radio?
Citera
2004-09-27, 16:23
  #2
Medlem
Henkots avatar
Jag har fått in en tysk gratiskanal, där visar de hårdrock och metal varje kväll/natt
Citera
2004-09-27, 16:31
  #3
Medlem
Capones avatar
Ibland kör de metal i P3 live eller P3 rock eller vad fan det heter... lyssnar aldrig på radio men jag har hört talas om det.
Citera
2004-09-27, 16:44
  #4
Medlem
Styrbjörns avatar
Ja, P3 rock på torsdagar kl.2210 finns. Det är nog det enda jag kan komma på. Tyvärr lyckas jag sällan pricka in det.
Det är på tok för lite rock, hårdroch och metall och allt vad det kallas, i media. Väldigt konstigt, då jag tycker att svenskar är väl ett väldigt hårdrockande folk?
Citera
2004-09-27, 16:52
  #5
Medlem
von Schmerzs avatar
Det är lite lustigt egentligen. Upphausade "popstjärnor" utan egentlig talang eller erfarenhet får stort utrymme vad de än gör. Släpper de en skiva som säljer i femtusen exemplar, varav hälften på rea, så får de ändå ett helt uppslag i aftonbladet eller expressen.

Kvalitetsmusik, oavsett om det är hårdrock eller ej, med erfaret folk som harvat länge i replokalen och engagerat sig mycket i lokal/underground-scenen får inget utrymme. Inte ens när de får skivkontrakt och släpper tusentals skivor i utlandet får de mer än någon notis.

Vad beror detta på då? Jo, svenska folket är idioter. Vi som förstår oss på bra musik är i minoritet, även om vi är många. Dagstidningar, och även radio och tv, tjänar inget på oss. Det gör de däremot på den stora massan som tycker att Melodifestivalen är årets kulturella höjdare.

Det är lika bra att inse att det vi gillar inte kommer att få något utrymme i vanlig media, så vi får fortsätta förlita oss på facktidskrifter och försöka hitta nytt fräscht ljud mer aktivt, istället för att bli matade med massproducerat skräp.
Citera
2004-09-27, 17:50
  #6
Medlem
Ninjans avatar
Meral är ju fan på teve stup i kvarten....
Citera
2004-09-27, 18:18
  #7
Medlem
Metal/hårdrock är något som den stora massan inte förstår sig på och tur är väl det
Citera
2004-09-27, 18:37
  #8
Medlem
-Metal-s avatar
VH-1 brukar jag sitta o glo på ibland, vissa nätter kör dom metal/hårdrock i cirkus 8 timmar nonstop.

Men det jag stör mig på är censuren inom metal/rock i tv och radio. Satt o glodde på ZTV en natt på nått som hette barnförbjudet, där det sägs att det INTE ska finnas censur, så fort en hiphop video gick igång så fick man se en massa nakna brudar och höra en massa "b*tch,h*e,f*ck" Men så fort det kom något i rock svängen så blev det ett "pip" för minsta lilla. Dom hade gjort om Mansons hit "this is the new shit" till "this is the new hit".
Det är sjukt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback