• 1
  • 2
2004-10-06, 11:00
Medlem
pizzaskinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
3. Desinformation och överslätande. "Läck" motsägelsefull information, överdrifter etc som förstås itne har något med sanningen att göra. Få det att framstå som ytterligare en vansinnig konspirationsteori.

Den där punkten gör det väldigt lätt för er konspirationsteoretiker. Det innebär ju att vad jag än säger som motargument till en konspiration så kan ni alltid hänvisa till ovanstående. Detta är också en extremt vanlig retorik hos folk som ser konspirationer i allt.
Citera
2004-10-06, 11:15
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Berätta gärna vad P2 är?

Varför vill du veta om det?

Vad vet du redan?

Citera
2004-10-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TEO

1. Hur håller man det hemligt för allmänheten
2. Hur hindrar man de sammansvurna från att gola
3. Skadekontroll när sanningen kommer ut, hur går den till.
Skulle vilja lägga till några klassiska också:

1. Se till att så få är inblandade som möjligt
2. Se till att fragmentera informationen, dvs se till att det blir svårt att även omedvetet läcka. Ett klassiskt sätt är när brittiska underättelsetjänsten under andra världskriget dekrypterade meddelande uppsnappade från tyskarna. För att ingen av kryptörerna skulle läcka fick mängder av kryptörer var sin liten del av meddelandet, så att ingen enskild hade tillgång till hela informationen. Ett annat exempel är Rote Armé Fraktion som på 70-talet delade in sin organisation i celler där varje cell fungerade indivduellt och där bara någon enstaka medlem hade kontakt med nästa cell. Vad jag förstår arbetar Al Quaida på ett liknande sett. Ett annat sätt är att ha celler där ingen medlem känner till någon annan överhuvudtaget, där man använder sig av kontakter via anonymiserade vägar. Faran med det är svårigheter att kontrollera att man verkligen "konspirerar åt samma håll" och att styra de olika cellerna.

Jag kan annars rekommendera nr 3 vol 4 av tidningen Skeptic Magazine. Den tar upp just konspirationer:

http://www.skeptic.com/04.3.contents.html

/KT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här