2011-04-18, 15:28
Medlem
tja. På onsdag ska jag laga mat till elva personer o jag vill impa. Tänkte om ni ville kolla igenom hur jag planerat det hela. Om det är något jag ska tänka på för jag vill ju helst inte att det ska gå snett!

Jag hade tänkt mig Helstekt högrev med pommes chateau och en balsamicosky

Upplägget?
Imorgon ska jag skala, skära och blanchera potatisen. Låter den vila till på onsdag.
Såsen gör jag också imorgon. 4kg, räcker det tro?

Onsdag
1.8kg högrev bryns och in i ugnen på 125 grader tills köttet är 63 grader varm inuti. vila i 20min.
Under tiden steker jag potatisen i smör och värmer såsen.

Vad tror ni om detta? synpunkter, åsikter, tips?

Det är så att jag jobbar på restaurang och folk i min omgivning antar då att jag är jätteduktig på att laga mat, men om sanningen ska fram så är det väl egentligen menyn på mitt arbete jag vet och kan. Jag har inte gått någon köksutbildning utan blivit upplärd där.

Tacksam för ALL hjälp! kram
Citera
2011-04-18, 15:32
Medlem
Högreven är väl det största frågetecknet, brukar inte bli mört om man kör den på så hög temperatur.

Själv brukar jag köra den på cirka 60 grader i 12-13 timmar, läste någonstans att bindväven måste sprängas och så.

Misslyckades första gången jag körde högrev och då körde jag en 100 grader tills den var uppe i 60 grader, därav varningen..
Citera
2011-04-18, 15:50
Medlem
Okej. Tack, det hade ju kunnat bli en stor miss!

Ny taktik då, brässerat högrev enligt följande recept
http://www.zeta.nu/recept/varmratt/k...ico-och-rodlok

Om vi säger att jag ska tillaga 1.8kg kött istället för 600gram. Vad bör jag tänka på att multiplicera mer i receptet?
Citera
2011-04-18, 20:10
Medlem
Evilyns avatar
Jag bara undrar varför du ska skala potatisen imorgon redan, hinner den inte bli brun och läskig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in