Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-18, 12:58
Medlem
Coccinellas avatar
För att göra en lång historia kort: har varit inlagd på psyk under 7 veckor och under denna tid provat ut diverse mediciner men utan resultat/med sjuhelvetes biverkningar till följd. Satte så in Abilby 5 mg men fick i efterhand veta att en person med AS kan reagera annorlunda mot både SSRI, neuroleptica o.s.v. än en vanlig person utan Asperger. Reagera annorlunda är bara förnamnet på hur jag mått sedan fem dagar tillbaka... Jag har nu sådan ångest att varken Oxascand eller Zypiklon hjälper. Har även testat andra ångestdämpande piller men utan någon som helst skillnad. Har legat och krälat av ångest på golvet, suttit och hoppat upp och ner som en galning (rastlöshet utom denna värld), tänkt negativa tankar fram och tillbaka som i raketfart o.s.v. o.s.v.

Det finns inte ord som motsvarar det helvete jag går igenom just nu. Valde därför att i förrgår sluta helt med min Abilify utan läkares inrådan (sjuksköterskan på stället jag numera är utskriven från, sa att hon inte fick ge någon medicinsk rådgivning men att jag bestämde själv hur jag ville göra med den biten. I övrigt hade hon inga tips att ge överhuvudtaget. Har tyvärr en tendens att framstå som lugn trots att det är ett totalkaos som råder inom mig). Är alltså helt omedicinerad sedan något dygn. Lite bättre idag men ändå ångest värre än någon jag tidigare upplevt. Måste hålla mig sysselsatt precis hela tiden. Vill inte riskera att skada mig själv (har lidit av lättare ångest i omkring 15 års tid, men är ingen självskadeperson i normala fall). Är rädd, svettas och fryser om vartannat, är även illamående av bara satan... Får knappt i mig mat som jag brukar.

Hur länge kan det antas ta innan denna ångest går över? Jag vet att det är inidividuellt men jag är intresserad av folk som antingen upplevt in- eller utsättningssymptom med liknande ångest till följd eller provat t.ex. Abilify med en Asperger-diagnos sedan tidigare.
Citera
2011-04-18, 13:07
Haha här är en till med samma erfarenhet och det var en MÖRK tid i mitt liv...

Har också aspberger men det kom dom inte på föränn nyligen så dom har ju proppat mig full med gifter genom åren b.l.a abilify. Jag är helt säker på att den medicinen nära på tog mitt liv, det är många som dött av den helt plötsligt utan vidare förklaring, bara fallit ihop och varit stendöda.

Jag minns när jag satt på ett tåg och plötsligt höll på att förlora medvetandet och hade väldigt svårt att andas, benen började kännas som om dom brann och jag kunde inte förmå mig att prata. Svårt att beskriva men jag trodde att jag skulle avlida där och då.

När jag slutade med abilifyn fick jag SVÅRA kramper och illamående samt en hel del förvirring i några dygn...man måste trappa ut skiten men det ville ju inte jag, jag ville få bort skiten ur mitt system fortast möjligt.

Alla andra mediciner har också påverkat mig väldigt negativt och ibland har jag hamnat på akuten med svåra biverkningar trots att jag haft låg dos. Har aldrig fått en positiv erfarenhet av någon medicin förutom möjligtvis stesolid då, men t.o.m den får jag biverkningar av i form av underliga smärtsamma utslag på händer/fingrar.

Numera tror jag inte dom kommer tvinga mig ta fler mediciner eftersom alla andra diagnoser raderades ur min journal när jag fick aspbergerdiagnosen, eftersom det är orsaken och grunden till alla mina psykiska besvär och en utvecklingsstörning kan man ju varken medicinera bort eller bota med elchocker eller samtalsterapi. Är man utvecklingsstörd så är man och det är bara att leva med allt elände.

Nu kanske jag låter negativ men enligt mig är det här sanningen om hur det ligger till. Och jag tycker inte du ska äta mer mediciner om dom inte tvingar dig, för det kommer gå åt helvete eftersom du inte reagerar som vanligt folk gör på olika substanser.

Vill du snacka mer om det här så skicka PM
Senast redigerad av neurokrash 2011-04-18 kl. 13:09.
Citera
2011-04-19, 00:32
Medlem
Astenikers avatar
Abilify har så lång halveringstid att den trappar ut sig själv. Efter några dagar är så lite kvar i blodet, att de obehagliga biverkningarna försvinner.
Citera
2011-04-20, 11:17
Medlem
Coccinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Abilify har så lång halveringstid att den trappar ut sig själv. Efter några dagar är så lite kvar i blodet, att de obehagliga biverkningarna försvinner.

Tack för svaret! Idag känner jag mig lite bättre, men blev tvungen att ta en Lergigan för att alls stå ut såhär långt. Få se hur jag gör med medicinering framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in