Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-17, 02:35
  #1
Medlem
Hej. Jag har väldigt svårt för tentamen. Detta började i Stockholms Universitet HT 10,, Hade tagit studenten samma år... Fick 14.60 Med merit. Inte så bra men inte heller dåligt. Hur som helst.
Jag brukade aldrig plugga under gymnasie tiden. Kunde ändå klara mig hur bra som helst under provtillfällen. Jag fick höra att det var ganska mycket litteratur på universitet och detta kunde jag hantera. HT10 Började, Programmet "Kulturgeografi med omvärldsanalys SU 180 P".
Bra tänkte jag och nu kör jag gärnet. Första tentamen vi hade var som en "introduktion" till kulturgeografiska perspektiv. Hälsa, ekonomi, jaaaaaa ALLT.
Vi anmälde oss till Tentamen och jag hade pluggas oerhört mycket i flera dagar.
Tentadagen kom och vi skrev provet. Jag trodde att det gick bra och kände "yes.. nu har jag klarat detta". Men sedan får jag resultatet. För G Krävs 11 poäng.. JAG FICK 3.
Blev OERHÖRT chockad och nu har jag en stor rädsla för tentamen.. Får ångest, och mår illa.

Så jag undrar om ni vet några 30 Poäng Kurser där TENTAMEN inte skrivs.
Bor i Stockholm, Kan både läsa i Södertörns Högskola / Stockholms Universitet.

Min fråga till er: Vart i Stockholms trakten & universiteten finns det tentafria kurser?
Det kan vara FLUM. Så länge man har ett huvudämne samt 90 poäng i allt annat.

Med vänliga hälsningar.
Citera
2011-04-17, 12:37
  #2
Medlem
Festungbreslaus avatar
Tentafria kurser är ganska ovanligt på a-nivå, du kommer inte ens undan det på distanskurser som i regel kör tidsbegränsad hemtentamen.

En skillnad mellan de som fortsätter på högskolan och de som hoppar av/inte påbörjar sina studier är förmågan att psykiskt hantera ett misslyckande. Ompröva din studieteknik efter varje misslyckade och försök skriva tentamen minst 4 gånger innan du ger upp.
Citera
2011-04-17, 12:40
  #3
Medlem
174563s avatar
De flesta nya utbildningar och kurser är tentafria.

Har gått ett år nu snart i ett nytt programm och vi har haft fler kurser utan tenta än med tenta.

Personligen föredrar jag tenta då jag har bra minne och det går över fort, jag avskyr alternativet vilket är ett låååååångt individuellt arbeta som du spenderar timmar och dagar på.
Citera
2011-04-17, 13:58
  #4
Medlem
Antts avatar
Att hitta en tentafri kurs är nog mer eller mindre omöjligt, men det finns däremot många kurser som består av labbmoment, samt en liten tenta på 1-2 poäng.

Själv tycker jag inte om tentor alls. Inte för att jag inte klarar av dem, utan för att de ger så otroligt lite. Man sitter i en vecka eller två och matar in information som man sen kommer ihåg under det 5 timmar långa tentamen-tillfället. En månad senare är allting glömt.

Laborationer är lite jobbigare då man tvingas att plugga hårt under hela kursens gång. Men kombinationen av teori och praktik samt kravet på att man faktiskt ska kunna det man gör, inte bara memorera svar på frågor, gör att man lär sig kursinnehållet mycket bättre. Kunskapen sitter även kvar flera år efteråt, vilket ju faktiskt är meningen med att studera på högskolan.
Citera
2011-04-17, 14:00
  #5
Medlem
Menar du att du vill undvika salstentor eller tentor överhuvudtaget? Hemtentamen är ganska vanligt, har dock aldrig varit med om att man tex examineras muntligt eller liknande
Citera
2011-04-17, 17:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zozosweden
Hej. Jag har väldigt svårt för tentamen. Detta började i Stockholms Universitet HT 10,, Hade tagit studenten samma år... Fick 14.60 Med merit. Inte så bra men inte heller dåligt. Hur som helst.
Jag brukade aldrig plugga under gymnasie tiden. Kunde ändå klara mig hur bra som helst under provtillfällen. Jag fick höra att det var ganska mycket litteratur på universitet och detta kunde jag hantera. HT10 Började, Programmet "Kulturgeografi med omvärldsanalys SU 180 P".
Bra tänkte jag och nu kör jag gärnet. Första tentamen vi hade var som en "introduktion" till kulturgeografiska perspektiv. Hälsa, ekonomi, jaaaaaa ALLT.
Vi anmälde oss till Tentamen och jag hade pluggas oerhört mycket i flera dagar.
Tentadagen kom och vi skrev provet. Jag trodde att det gick bra och kände "yes.. nu har jag klarat detta". Men sedan får jag resultatet. För G Krävs 11 poäng.. JAG FICK 3.
Blev OERHÖRT chockad och nu har jag en stor rädsla för tentamen.. Får ångest, och mår illa.

Så jag undrar om ni vet några 30 Poäng Kurser där TENTAMEN inte skrivs.
Bor i Stockholm, Kan både läsa i Södertörns Högskola / Stockholms Universitet.

Min fråga till er: Vart i Stockholms trakten & universiteten finns det tentafria kurser?
Det kan vara FLUM. Så länge man har ett huvudämne samt 90 poäng i allt annat.

Med vänliga hälsningar.


Ska du verkligen studera pa en hogre niva? Kanske battre att soka en yrkesutbildning.
Citera
2011-04-17, 17:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Att hitta en tentafri kurs är nog mer eller mindre omöjligt, men det finns däremot många kurser som består av labbmoment, samt en liten tenta på 1-2 poäng.

Själv tycker jag inte om tentor alls. Inte för att jag inte klarar av dem, utan för att de ger så otroligt lite. Man sitter i en vecka eller två och matar in information som man sen kommer ihåg under det 5 timmar långa tentamen-tillfället. En månad senare är allting glömt.

Laborationer är lite jobbigare då man tvingas att plugga hårt under hela kursens gång. Men kombinationen av teori och praktik samt kravet på att man faktiskt ska kunna det man gör, inte bara memorera svar på frågor, gör att man lär sig kursinnehållet mycket bättre. Kunskapen sitter även kvar flera år efteråt, vilket ju faktiskt är meningen med att studera på högskolan.

Håller med dig. Man glömmer ändå allt sen. Men laborationer är inte lika läskig som tentamen.
Jag är en händig människa och klarar saker genom att se, känna och lära in. Inte på att läsa 3 böcker
och ta allt in i hjärnan, och efter tentamen släppa loss kunskapen. Hoppas att du förstår vad jag menar.
Citera
2011-04-17, 17:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Menar du att du vill undvika salstentor eller tentor överhuvudtaget? Hemtentamen är ganska vanligt, har dock aldrig varit med om att man tex examineras muntligt eller liknande

Ja,, Helt ärligt. Jag kan fixa muntliga tentor samt hemtentamen. Bara det inte är salskrivning.
Citera
2011-04-17, 17:39
  #9
Medlem
EN FRÅGA: Vad tror ni om 2-3 poängs Tentor? är dem lika svåra som vanliga tentamen?
dvs 7.5 poängskurser?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback