Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-16, 20:20
  #1
Medlem
Guzs avatar
Jag har en Philips platt-tv som är kompatibel med en massa bildupplösningar och hertz-tal, inklusive 60 Hertz. Det ska ju, påstås det, ge bättre bild än 50 Hertz när man t.ex. spelar Wii.

Men jag - som har Wii:n kopplad till tv:n med videokabel - får klart sämre bild med 60 Hertz. Konturerna blir oskarpa och korniga, och tunna linjer i grafiken börjar flimra. Nån aning om hur det kommer sig?

(Nu har jag inte PS2:an inkopplad, men jag vill minnas att det var samma grej med den).
Citera
2011-04-16, 21:19
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Har du haft samma problem med två olika konsoller från olika tillverkare, så är en inte alltför vild gissning att problemet har med TV:n att göra. Med tanke på att du har en platt-TV av något slag, så har den troligen någon form av firmware du kan uppdatera. Kolla upp om det finns någon uppdatering för din TV, smäll på den och se om det hjälper.

Jag vet inte hur bra koll du har på hur olika TV-tekniker uppdaterar skärmen, och pallar inte riktigt att ge mig in på att förklara skillnaden mellan hur en gammal bildrörs-TV och en LCD- eller plasma-TV gör det, så om du inte vill läsa på själv får du ta mig på orden: på din TV kommer du inte uppleva någon skillnad mellan 50 och 60 Hz. På en gammal bildrörs-TV skulle bilden däremot upplevas som mindre flimrig med 60 Hz.

Du kan alltså lugnt fortsätta köra i 50 Hz utan att vara orolig för att gå miste om någon förbättrad bildkvalitet, om det inte skulle gå att uppdatera firmwaren, eller om en firmwareupdate inte avhjälper problemet
Citera
2011-04-16, 22:42
  #3
Medlem
Guzs avatar
Jag borde ha den senaste versionen av mjukvaran installerad, så jag tror inte det är det som är problemet (såvidan mjukvaran inte helt enkelt är bristfällig).

Bilden blir inte totalkass med 60 Hertz, men den är klart bättre (i de avseenden som jag beskrev) med 50 Hertz (färgområden som i 60 Hertz flimrar/är korniga, flimrar inte och har jämn färg i 50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback