Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-16, 19:58
  #1
Medlem
MrKrabbas avatar
Märkte nu att alla datorer i mitt nätverk har samma IP! Globala, inte lokala alltså.

Ska det vara så? Har problem med en hemsida som jag hostar med XAMPP. Den går upp och ner hela tiden.
Citera
2011-04-16, 20:03
  #2
Medlem
frellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKrabba
Märkte nu att alla datorer i mitt nätverk har samma IP! Globala, inte lokala alltså.

Ska det vara så? Har problem med en hemsida som jag hostar med XAMPP. Den går upp och ner hela tiden.
Vad menar du med att de har samma IP, fast inte lokalt? Samma gateway har de såklart, men sen måste ju dina anslutna enheter ha en egen IP på nätverket.

Vad får du för output om du kör "ipconfig" i kommandetolken på två datorer på ditt nätverk?
Citera
2011-04-16, 20:04
  #3
Medlem
Ja. Du har sannolikt en router ("bredbandsdelare") med NAT för att dela uppkopplingen mellan flera datorer. Då har alla ett och samma publika ip-nummer och ett internt 192.168.x.x i det lokala nätet.

Byt till en ISP som ger dig flera publika ip-adresser och kör med en switch istället för en router så får varje dator hos dig ett unikt publikt ip.
__________________
Senast redigerad av DivisionByZero 2011-04-16 kl. 20:20.
Citera
2011-04-16, 20:20
  #4
Medlem
MrKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frelli
Vad menar du med att de har samma IP, fast inte lokalt? Samma gateway har de såklart, men sen måste ju dina anslutna enheter ha en egen IP på nätverket.

Vad får du för output om du kör "ipconfig" i kommandetolken på två datorer på ditt nätverk?
Datorn som kör XAMPP:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.13
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

En annan dator:

Connection-specific DNS Suffix . : här stog det en massa random siffror och bokstäver
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.16
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Ja. Du har sannolikt en router ("bredbandsdelare") för att dela uppkopplingen mellan flera datorer. Då har alla ett och samma publika ip-nummer och ett internt 192.168.x.x i det lokala nätet.

Byt till en ISP som ger dig flera publika ip-adresser och kör med en switch istället för en router så får varje dator hos dig ett unikt publikt ip.
Hehe ja, jag vet vad en router är

Men jag har Comhem och där ska jag få 4 stycken globala IP adresser :S
Och varför skulle jag få flera publika ip adresser för att jag kör med en switch och inte en router?
Citera
2011-04-16, 20:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKrabba
Hehe ja, jag vet vad en router är

Men jag har Comhem och där ska jag få 4 stycken globala IP adresser :S
Och varför skulle jag få flera publika ip adresser för att jag kör med en switch och inte en router?
Därför att din router, om den är konfigurerad för NAT (Network Adress Translation) vilket den troligen är, har en publik ip-adress oavsett hur många datorer som finns i det lokala nätet. Och då hjälper det inte att du får fyra ip-adresser från Comhem, det är bara en av dem som används utåt och datorerna i ditt nätverk får interna adresser i serien 192.168.x.x.

Stäng av NAT i din router eller skaffa en switch så kan du utnyttja alla de fyra publika adresserna du får från Comhem.
__________________
Senast redigerad av DivisionByZero 2011-04-16 kl. 20:38.
Citera
2011-04-16, 22:48
  #6
Medlem
MrKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Därför att din router, om den är konfigurerad för NAT (Network Adress Translation) vilket den troligen är, har en publik ip-adress oavsett hur många datorer som finns i det lokala nätet. Och då hjälper det inte att du får fyra ip-adresser från Comhem, det är bara en av dem som används utåt och datorerna i ditt nätverk får interna adresser i serien 192.168.x.x.

Stäng av NAT i din router eller skaffa en switch så kan du utnyttja alla de fyra publika adresserna du får från Comhem.
Men. Stänger jag av NAT så är det bara 4 datorer som kan vara inne på internet, right? Har ju 5 datorer + telefonen
Citera
2011-04-17, 00:52
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Ja, och då måste du ju ha en router. Jag vet inte varför du ska ha fler publika än en. Även om du har fyra så är de dessutom dynamiska så de är inte lika varje gång. Lösningen är att skaffa ett domännamn. Du kan få två domännamn gratis från dyndns.com. Då kommer du att kunna använda ett namn istället för ett nummer för att adressera med publika adresser. Namnet är alltid detsamma men IP adressen kan variera.

Detta gäller om du vill ha t.ex en server innanför routern.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2011-04-17 kl. 00:56.
Citera
2011-04-17, 21:35
  #8
Medlem
Ett annat alternativ kan ju vara att sätta en switch före routern och sedan koppla de enheter som ska ha publikt ip i switchen och resten i routern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback