• 1
  • 2
2011-04-16, 10:57
Medlem
Hej!

Jag håller på att göra ett par t-shirtar på en hemsida som jag sedan ska köpa och ville ha ett par filosofiska kända citat på några av dessa, har redan med "I think, therefore I am" och lite längre ned med mindre text "Corgito ergo sum".

Sen har jag också ett John D. Rockefeller citat "I have ways of making money that you know nothing of.". Dock så är det kanske inte filosofi i det..

Så vad tycker ni? Har ni tips på några? eller om ni har tips på citat som inte har med filosofi att göra heller så skulle det också vara bra, sånt som har med ekonomi, datorer, filosofi och lite annat fungerar bra. Konst/musik också.

Ska man ha någon bild bredvid eller blir det rent med bara ett kort citat samt namnet på personen på en t-shirt?
Citera
2011-04-16, 16:15
Medlem
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after. - Henry David Thoreau

Before enlightenment - chop wood, carry water. After enlightenment - chop wood, carry water - Zen Buddhist Proverb

That which does not kill us makes us stronger. - Friedrich Nietzsche

Actions does speaks louder than words but unlike words, they cannot be taken back. - Soffbord

Sen har vi ju min signatur...
Citera
2011-04-16, 16:51
Medlem
Kroesmanns avatar
Jean-Baptiste Alphonse Karr - "The more things change, the more they stay the same" tycker jag är ett ganska klockrent citat, om än kanske lite pessimistiskt
Citera
2011-04-16, 18:31
Medlem
Witchhunters avatar
"Life is not always a matter of holding good cards, but sometimes, playing a poor hand well."
- Jack London
Citera
2011-04-17, 03:15
Medlem
ondebondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jean-Baptiste Alphonse Karr - "The more things change, the more they stay the same" tycker jag är ett ganska klockrent citat, om än kanske lite pessimistiskt

Vad menas med det?
Citera
2011-04-17, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ondebonde
Vad menas med det?
Det är ett perspektiv på livet: Eftersom livet är en enda konstant förändring så är förändring i allmänhet paradoxalt nog motsatsen till förändring...
Citera
2011-04-17, 09:17
Medlem
Prometeuss avatar
Enlightenment is man’s leaving his self-caused immaturity. Immaturity is the incapacity to use one's intelligence without the guidance of another. - Kant

Man can do what he wills but he cannot will what he wills. - Schopenhauer
Citera
2011-04-20, 02:20
Medlem
By three methods we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest; Second, by imitation, which is easiest; and third by experience, which is the bitterest. ~ Confucius

The greater the difficulty, the more the glory in surmounting it. ~ Epicurus

We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars. ~ Oscar Wilde

Kanske inte de mest kända men klart värda en t-shirt.
Citera
2011-04-20, 14:34
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann

Du hade en speciell tolkning, men jag tolkar det som ett citat om mänsklig natur. Teknologin blir mer avancerad, företagen hittar på nya sätt att tjäna pengar och nya krig utbryter. Gririghet, egoism, kortsiktighet och ondska förändras emellertid inte, utan finns kvar i mänskliga naturen.

Vi utkämpar krig över små bitar av ofruktbar och sönderbombad mark, där gräset sedan länge färgats rött av fallna soldater. Vi hatar, förlöjligar och gör destruktiva saker mot varandra dagligen. Vi ser flisan i vår broders öga, men misslyckas med att uppmärksamma plankan i vårt eget. Kanske är det inte en sjukdom som kan botas, utan snarare ett symptom och en reflektion av mänskliga naturen? Förändringen i världen bekräftar att mänsklig natur inte förändras.
Citera
2011-04-20, 14:35
Medlem
niffi1991s avatar
"Si vis pacem, para bellum" (om du vill ha fred, förbered dig för krig).

Tycker det citatet är bra, om man vill uppnå frid inom sig så får man kämpa för det.
Citera
2011-04-20, 17:32
Medlem
Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

Kinesiskt ordspråk
Citera
2011-04-20, 23:33
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du hade en speciell tolkning, men jag tolkar det som ett citat om mänsklig natur. Teknologin blir mer avancerad, företagen hittar på nya sätt att tjäna pengar och nya krig utbryter. Gririghet, egoism, kortsiktighet och ondska förändras emellertid inte, utan finns kvar i mänskliga naturen.

Vi utkämpar krig över små bitar av ofruktbar och sönderbombad mark, där gräset sedan länge färgats rött av fallna soldater. Vi hatar, förlöjligar och gör destruktiva saker mot varandra dagligen. Vi ser flisan i vår broders öga, men misslyckas med att uppmärksamma plankan i vårt eget. Kanske är det inte en sjukdom som kan botas, utan snarare ett symptom och en reflektion av mänskliga naturen? Förändringen i världen bekräftar att mänsklig natur inte förändras.

Det var Soffbord som tolkade citatet. Det går att vrida ganska mycket i sina tolkningar av detta citat beroende på humöret, varför jag tyckte att det skulle berika detta forum

Girighet var en direkt nödvändighet när människan var jägare och samlare. Alla mänskliga drag har suttit kvar sen dess och allt är uppbyggt efter dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in