Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-15, 23:57
  #1
Medlem
Hej!

Någon här som läst eller vet något om Ekonomi och IT på SU? Är det en bra utbildning? Hur är arbetsmarknaden skulle ni säga?

http://dsv.su.se/utbildning/program/ekit/

Tacksam för svar
Citera
2011-04-16, 00:17
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolss
Hej!

Någon här som läst eller vet något om Ekonomi och IT på SU? Är det en bra utbildning? Hur är arbetsmarknaden skulle ni säga?

http://dsv.su.se/utbildning/program/ekit/

Tacksam för svar


IT-delen i den där sörjan tippar jag på är skit men å andra sidan tror jag att du utan problem kan lura någon arbetsgivare att den är bra.

Vill du ha ett schysst jobb så gå en riktig IT-utbildning i stället, finns en massa jobb men inga arbetare. Vill du ha med ekonomin kan du ta en dubbelexamen, sen har jag hört mycket dåligt om SU från folk som har gått där, så mitt råd är att flytta dig 6-7 mil norrut.
__________________
Senast redigerad av IRME 2011-04-16 kl. 00:21.
Citera
2011-04-16, 00:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
IT-delen i den där sörjan tippar jag på är skit men å andra sidan tror jag att du utan problem kan lura någon arbetsgivare att den är bra.

Vill du ha ett schysst jobb så gå en riktig IT-utbildning i stället, finns en massa jobb men inga arbetare. Vill du ha med ekonomin kan du ta en dubbelexamen, sen har jag hört mycket dåligt om SU från folk som har gått där, så mitt råd är att flytta dig 6-7 mil norrut.

Vad har du hört för dåligt om just SU?
Citera
2011-04-16, 00:30
  #4
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolss
Vad har du hört för dåligt om just SU?

Mestadels att väldigt många som går där är just stockholmare, och de är väldigt upptagna med sitt egna storstadsliv och har aldrig tid att arbeta i grupp och projektarbeten.
Citera
2011-04-16, 00:46
  #5
Medlem
Okej, får hoppas att jag hittar någon annan själ att plugga med i alla fall.

Har du hört något om just det här programmet förresten?
Citera
2011-04-16, 01:04
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolss
Okej, får hoppas att jag hittar någon annan själ att plugga med i alla fall.

Har du hört något om just det här programmet förresten?


Det har jag inte, men jag ärligt talat tippar jag på att man blir lite halvkass på ekonomi och lite halvkass på it-området. Du får säkert jobb ändå eftersom it-branschen skriker efter folk, men dina it-kunskaper du får från t.ex. deras 'programmering 2' kurs är ju väldigt basic. Sen har du visserligen 22.5 hp valbart senare, men det verkar ju inte vara speciellt tekniska kurser så jag förstår inte riktigt vad man ska ha it-delen till överhuvudtaget, eller åtminstone programmeringsbitarna? (Visserligen kanske data-warehousing kan vara något, men jag orkade inte leta upp specen för den kursen)

Men visst kan det vara bra att ha lite koll på it-området när man jobbar inom ekonomin i ett sånt företag, men jag känner mig ändå väldigt tveksam till den här utbildningen i sig.

Sen kan du ju visserligen bara lära dig massa tekniska bitar själv, och ha utbildningen som en referens på att du kan något. Jag skulle nog ha satsat på en ren dv eller dsv de erbjuder, eller om det nu är ekonomibiten du vill åt, gå ett ekonomiprogram? Nu är det väl kanske ganska hård marknad för ekonomer så jag vet inte riktigt, beror nog lite på hur mycket man ska satsa på sin utbildning också.
Citera
2011-04-16, 01:08
  #7
Medlem
Min tanke var nämnligen att det skulle bli en bra grund för framtida projektledarjobb inom just IT.
Samt att man kan läsa till kurser inom t.ex. ledarskap och om man nu känner för det läsa till extra företagsekonomi så man kan ta ut en civ. ekonomi examen senare om man känner fört.
Citera
2011-04-16, 01:11
  #8
Medlem
Har en bekant som läser den, personligen skulle jag antingen köra en bra IT (h.ing/c.ing/systemvetare) eller en bra ekonomi, inte en halvmesyr som tar upp båda delar. Eller så kör du högskoleingenjör och kombinerar med 90 hp FEK (vilket inte är något problem).
Citera
2011-04-16, 13:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Har en bekant som läser den, personligen skulle jag antingen köra en bra IT (h.ing/c.ing/systemvetare) eller en bra ekonomi, inte en halvmesyr som tar upp båda delar. Eller så kör du högskoleingenjör och kombinerar med 90 hp FEK (vilket inte är något problem).

Just den här utbildningen ska vara ett restskal av en tidigare "skitutbildning" på DSV - SU - KTH.
Det var alltså några bögar (förlåt) till docenter på KTH som lurade en typ 60 studenter att söka ett ekonomi-IT-management program med löftet att de skulle få titulera sig civilingenjörer på examensdagen. Studenterna fick ingen civilingenjörs examen eftersom KTH vägrade utfärda den. Utbildningen genomfördes till 90% i KTH:s regi och utbildningen som länken handlar om är alltså resterna av den nedlagda civilingenjörsutbildningen.

For your information.
Citera
2011-04-16, 14:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolss
Min tanke var nämnligen att det skulle bli en bra grund för framtida projektledarjobb inom just IT.
Samt att man kan läsa till kurser inom t.ex. ledarskap och om man nu känner för det läsa till extra företagsekonomi så man kan ta ut en civ. ekonomi examen senare om man känner fört.

Det är lite varning för det där stället dsv. Jag har lite inside information från en person som studerar på stället och det där dsv verkar ha ett stort problem i bristande kopplingar till arbetsmarknaden och verkligheten.

Problemet leder direkt till följdproblem.

Problem 1: Dsv vet inget om verkligheten.
Lösning problem 1: Studera studenterna. En student fick jobb som projektledare. Alltså gör vi ett masterprogram i projektledning. En student fick jobb som Ekonom. Studenten hade läst ekonomi utöver dsv-teknik. Alltså gör vi ett ekonomi-IT program. En student jobbade på Securitas alltså gör vi ett masterprogram i IT-säkerhet.

Lösningen på Problem1 leder direkt till Problem2: De studenter som dsv:s lärarkår förföljer för att få nya idéer till masterprogram börjar givetvis hata dem. Än värre blir det när de sedan vill att studenterna ska ha sparken så de kan anställa dem som doktorander. Har hittat tre fall där KTH försökt tvinga tidigare studenter att forska för dem. Inte bra, populärt eller ens statushöjande.

Det kan vara bra att verkligen fråga sig om man vill riskera alla de här potentiellt karriärstörande problemen på DSV - SU - KTH. Vidare är just DSV - SU - KTH en plats där vänsterns anarkister och syndikalister verkligen lyckats nästla in sig i organisationen. Personer som varit aktiva i typ MUF, LUF mm. Liksom moderpartierna bör verkligen fråga sig om de kommer att få en "fair" betygsättning på stället.

Varningen utfärdad. Läs den två gånger och tänk noggrant igenom om du verkligen vill studera där.
Citera
2011-04-16, 17:25
  #11
Medlem
Fast tänker jag helt fel att det är bra att man just läst både ekonomi och IT om än inte på renodlat åt något håll?
Jag tänker mig just att man alltid kan komplettera med fler kurser inom både IT och Ekonomi. T.ex. att man tar en civ. ek. examen samt har IT i grunden också.
Citera
2011-04-16, 23:28
  #12
Medlem
Jag har sökt till denna utbildning.. Hörde någonstans att dagens ekonomer saknar IT-kunskaper, och med tanke på det ekonomöverskott som finns idag så kan det ju vara bra att kunna urskilja sig från massan?

Är det fler som har något att säga om utbildningen och ev. jobb efteråt innan man tackar "ja"??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback