2011-04-15, 16:21
Medlem
Jag har gått ned mig i en djup depression pga en bortgången förälder, en förlorad kärlek och dåliga resultat i skolan under de senaste månaderna.

Är 23 år, läser ekonomi på SU i form av frikurser. Har läst FEK I, NEK I och 30 hp övriga ämnen.

Jag känner att min enda möjlighet just nu är att flytta utomlands ett tag. Pengar är inget problem, men jag kommer givetvis helst undan billigt.

Vilka är mina möjligheter till utlandsstudier i höst eller nästa vår? För att kunna läsa utomlands genom SU:s ekonomiska institution måste man ha fullföljt FEK II, vilket jag alltså inte har gjort. Detta gör situationen jobbig för mig. Finns det andra vägar att gå för att få utbytesplats, eller är det "betala" som gäller?

Skulle även kunna tänka mig att läsa språk 1-2 terminer, t.ex. spanska i Sydamerika och eventuellt betala för det om inte utbyten eller dylikt finns (har läst spanska på gymnasiet). Hur ser det ut på den fronten?

Hjälp mig, Flashback. Härled mig lite i mina vägval i livet.
Citera
2011-04-15, 16:30
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Skall du plugga spanska i sydamerika tror jag inte du kan få bidrag eftersom det är utanför EU, i spanien finns det däremot möjligheter att plugga spanska och få bidrag (känner en som har gjort det). Dock tror jag att det är ännu häftigare att läsa i sydamerika så skulle jag vara du och ha råd så skulle jag ta studera i sydamerika några månader iaf
Citera
2011-04-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Skall du plugga spanska i sydamerika tror jag inte du kan få bidrag eftersom det är utanför EU, i spanien finns det däremot möjligheter att plugga spanska och få bidrag (känner en som har gjort det). Dock tror jag att det är ännu häftigare att läsa i sydamerika så skulle jag vara du och ha råd så skulle jag ta studera i sydamerika några månader iaf

Jo, Sydamerika lockar helt klart mer än Spanien. Har du någon idé om var man kan börja? T.ex. vilka coachare (Blueberry och allt vad de heter) som är bäst eller dylikt?

Någon aning om vad det kan kosta? Pengar är som sagt inget problem egentligen, men jag sparar ju gärna pengar om möjligt.
Citera
2011-04-15, 21:05
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Jo, Sydamerika lockar helt klart mer än Spanien. Har du någon idé om var man kan börja? T.ex. vilka coachare (Blueberry och allt vad de heter) som är bäst eller dylikt?

Någon aning om vad det kan kosta? Pengar är som sagt inget problem egentligen, men jag sparar ju gärna pengar om möjligt.

Sydamerika funkar inte, då du inte får studera språk med CSN där. Vill du verkligen betala alla boendekostnader och terminsavgifter under ett år helt utan CSN?

Det finns en kurs i mänskliga rättigheter i Chile där man får spanskaundervisning ("under bordet", så att CSN täcker allting). Se här http://www.academia.cl/convenios/studyabroad.htm

Det finns också goda möjligheter att undervisa Engelska i många sydamerikanska länder.

Själv åker jag till Sydamerika 12 månader med start Augusti för att jobba som volontär inom det område jag studerar, och då ingår också språkundervisning.
Citera
2011-04-15, 21:07
Medlem
karamellas avatar
Problemet för dig är att du är ganska sent ute med utbytesstudier - vill du åka avgiftsfritt någonstans vill i stort sett alla universitet att man söker via avtal absolut senast 1 mars.
Citera
2011-04-15, 23:11
Medlem
Läs helfart på distans. Då får du fullt csn efter svenska förhållanden och då kan du lika gärna plugga i Sao Paulo som Norrköping. Om du vill så kan du ju kombinera detta med att läsa språkstudier i landet ifråga.
Citera
2011-07-22, 08:36
Medlem
Veritas.s avatar
Hej!

Jag befinner mig i en liknande situation som dig, jag är 23år och pluggar också på SU, dock juridik.
Har precis läst klart 4:e terminen och funderar på att ta ett litet break samt dra iväg till sydamerika för att plocka upp min halvdana spanska, våren 2012. Min destination och utgångspunkt är i nuläget Cartagena de indias, norra colombia, dvs kusten mot karibien.

Jag tror att jag har lyckats lista ut hur jag ska göra för att få läsa 120timmar spanska som nybörjarkurs, finansierat av CSN på Universidad de Cartagena.

Än så länge är jag själv, den som är intresserad för att höra mer om mina planer får gärna höra av sig.

Ha det fint.
Citera
2011-08-05, 21:15
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas.
Hej!

Jag befinner mig i en liknande situation som dig, jag är 23år och pluggar också på SU, dock juridik.
Har precis läst klart 4:e terminen och funderar på att ta ett litet break samt dra iväg till sydamerika för att plocka upp min halvdana spanska, våren 2012. Min destination och utgångspunkt är i nuläget Cartagena de indias, norra colombia, dvs kusten mot karibien.

Jag tror att jag har lyckats lista ut hur jag ska göra för att få läsa 120timmar spanska som nybörjarkurs, finansierat av CSN på Universidad de Cartagena.

Än så länge är jag själv, den som är intresserad för att höra mer om mina planer får gärna höra av sig.

Ha det fint.

Jag är intresserad av hur du planerat! Skriv gärna.
Citera
2011-08-09, 20:25
Medlem
Veritas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Jag är intresserad av hur du planerat! Skriv gärna.

Visst kan jag det, kan berätta lite generellt om hur jag tänkt gå tillväga.

Finansieringen:

Enligt regler hos CSN är det inte möjligt att få en språkkurs finansierad utanför Europa, om det finns möjlighet att studera detta inom Europa (spanska = Spanien osv). Undantaget är dock om man läser spanska som en förberedande kurs, för övriga studier i värdlandet (i detta fall Colombia).

Nu vill jag som sagt endast läsa spanskakursen, inga övriga kurser. Men för att få medel från CSN planerar jag dock att söka och bli antagen till en efterföljande kurs (detta kan vara i princip vad som helst förutom en språkkurs), för att sedan avregistrera mig från denna och åka hem, när jag avslutat spanskakursen.

Jag planerar att låna till undervisningskostnaden för spanskakursen och fickpengar, jag kommer hyra ut min rätt attraktiva hyreslägenhet i stan för att finansiera boendet där nere, dock vore det idealt att få med sig någon som man kan dela boende med, dock är alla mina vänner lite för fega för att sticka iväg till colombia, vilket är trist.

Resan:

Planerar som sagt att ha Cartagena de indias som utgångspunkt, dels då det är en hyfsat stor stad med skapliga sjukhus, förbindelser, och skolor. Men också då staden ska vara exotiskt och ha en schysst karibien känsla samtidigt som det spanska språket ska vara väldigt "rent" just här. Vad gäller säkerheten har jag hört och läst från många håll att just Cartagena ska vara en av de säkraste städerna i hela sydamerika, och den säkraste i Colombia, majoriteten i staden är colombiansk medelklass, även om det finns fattiga även här.

Jag planerar att vara borta 3-4 månader jan-april, och vill kombinera nytta med mycket nöje! Vill såklart se mer än bara Cartagena. Är grymt intresserad av Medellin och Cali i Colombia, men kan även tänka mig en avstickare till någon ö i västindien för att koppla av där någon vecka. Det tar ju ca 1tim med flyg till Jamaica tex, och kostar inte mer en tusenlappen t/r.

Sammanfattningsvis tror jag att en sån här resa gör en ung nordbo gott i vintermörkret, sen hoppas jag att få lära mig så mkt spanska som möjligt , alltid meriterande och skoj som fan att kunna för framtiden. Sen ska damerna tydligen vara gudomliga här, men det har ni nog redan fattat

Är någon intresserad av upplägget så ere bara att höra av sig!
Citera
2011-08-09, 22:05
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas.
Visst kan jag det, kan berätta lite generellt om hur jag tänkt gå tillväga.

Text...

Det där låter riktigt trevligt faktiskt! Smidigt om man kan få det att gå igenom med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in