Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Jag är intresserad av hur du planerat! Skriv gärna.

Visst kan jag det, kan berätta lite generellt om hur jag tänkt gå tillväga.
Finansieringen:
Enligt regler hos CSN är det inte möjligt att få en språkkurs finansierad utanför Europa, om det finns möjlighet att studera detta inom Europa (spanska = Spanien osv). Undantaget är dock om man läser spanska som en förberedande kurs, för övriga studier i värdlandet (i detta fall Colombia).
Nu vill jag som sagt endast läsa spanskakursen, inga övriga kurser. Men för att få medel från CSN planerar jag dock att söka och bli antagen till en efterföljande kurs (detta kan vara i princip vad som helst förutom en språkkurs), för att sedan avregistrera mig från denna och åka hem, när jag avslutat spanskakursen.
Jag planerar att låna till undervisningskostnaden för spanskakursen och fickpengar, jag kommer hyra ut min rätt attraktiva hyreslägenhet i stan för att finansiera boendet där nere, dock vore det idealt att få med sig någon som man kan dela boende med, dock är alla mina vänner lite för fega för att sticka iväg till colombia, vilket är trist.
Resan:
Planerar som sagt att ha Cartagena de indias som utgångspunkt, dels då det är en hyfsat stor stad med skapliga sjukhus, förbindelser, och skolor. Men också då staden ska vara exotiskt och ha en schysst karibien känsla samtidigt som det spanska språket ska vara väldigt "rent" just här. Vad gäller säkerheten har jag hört och läst från många håll att just Cartagena ska vara en av de säkraste städerna i hela sydamerika, och den säkraste i Colombia, majoriteten i staden är colombiansk medelklass, även om det finns fattiga även här.
Jag planerar att vara borta 3-4 månader jan-april, och vill kombinera nytta med mycket nöje! Vill såklart se mer än bara Cartagena. Är grymt intresserad av Medellin och Cali i Colombia, men kan även tänka mig en avstickare till någon ö i västindien för att koppla av där någon vecka. Det tar ju ca 1tim med flyg till Jamaica tex, och kostar inte mer en tusenlappen t/r.
Sammanfattningsvis tror jag att en sån här resa gör en ung nordbo gott i vintermörkret, sen hoppas jag att få lära mig så mkt spanska som möjligt , alltid meriterande och skoj som fan att kunna för framtiden. Sen ska damerna tydligen vara gudomliga här, men det har ni nog redan fattat
Är någon intresserad av upplägget så ere bara att höra av sig!