Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-14, 23:47
  #1
Medlem
SanDisk minneskort i kameran. Jag vill kunna lägga över en fil på kortet från macen för att kunna uppdatera kamerans mjukvara, enligt kameratillverkaren. Men, kortet är "write protected". Vad göra? Jag har försökt allt, inklusive omformatera osv. Kortets status går inte att rubba. Väldigt tacksam om ngn har en idé.
Citera
2011-04-15, 00:03
  #2
Medlem
Harpo.Marxs avatar
har du någon vit plast-sak på minneskortet, som man kan dra fram o tillbaka
Citera
2011-04-15, 00:03
  #3
Medlem
Rodah15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsuk
SanDisk minneskort i kameran. Jag vill kunna lägga över en fil på kortet från macen för att kunna uppdatera kamerans mjukvara, enligt kameratillverkaren. Men, kortet är "write protected". Vad göra? Jag har försökt allt, inklusive omformatera osv. Kortets status går inte att rubba. Väldigt tacksam om ngn har en idé.

Är inte så jättesäker om jag tänker på samma sak men finns det inte en spärr på vänstra sidan på kortet som du kan justera om den ska stå på lock eller inte?
Citera
2011-04-15, 01:14
  #4
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsuk
SanDisk minneskort i kameran. Jag vill kunna lägga över en fil på kortet från macen för att kunna uppdatera kamerans mjukvara, enligt kameratillverkaren. Men, kortet är "write protected". Vad göra? Jag har försökt allt, inklusive omformatera osv. Kortets status går inte att rubba. Väldigt tacksam om ngn har en idé.

Teori:

Om du har lyckats formaterat kortet borde det inte ha kunnat vara skrivskyddat vid tillfället.

Jag gissar därför att du formaterat kortet (som nog är helt ändå) i din kamera, eftersom datorn säger att kortet är skrivskyddat.

Vidare funderar jag på om det går att använda i kameran. Om så är fallet så är kortet helt, och problemet borde därför ligga någon annanstans.


Alltså:

Det vettigaste jag isåfall kan komma på är att det är den lilla switchen/avkännaren som finns i kortläsaren som bråkar.

Prova en annan kortläsare.
Citera
2011-04-15, 02:29
  #5
Medlem
Jag tackar för hjälpen. Tydliggörande: kortet funkar fint. Nej, jag har inte lyckats formatera det i datorn, bara i kameran. Och visst har jag prövat pilla med den lilla switchen på kortet fram o tillbaka massor av gånger...

Tillbaka ruta ett. Jag kanske borde pröva med en windowsdator, nej?
Citera
2011-04-15, 02:38
  #6
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsuk
Jag tackar för hjälpen. Tydliggörande: kortet funkar fint. Nej, jag har inte lyckats formatera det i datorn, bara i kameran. Och visst har jag prövat pilla med den lilla switchen på kortet fram o tillbaka massor av gånger...

Tillbaka ruta ett. Jag kanske borde pröva med en windowsdator, nej?
Det är inte kortets spärr som är trasig, utan kortläsarens switch som kontrollerar spärrens läge. Så lyder min teori.

Prova en annan läsare, oavsett den är extern eller är inbyggd i en annan dator.
Citera
2011-04-18, 08:54
  #7
Medlem
systems avatar
Nå, hur gick det?
Citera
2011-04-19, 01:24
  #8
Medlem
Äsch jag har gett upp. Köpa ny kamera o kort. Elle bara strunta tills vidare o uppdatera, den funkar ju perfekt som det är... tack ändå, verkligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback