Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 08:42
  #2701
Medlem
elephantstones avatar
Har kommit över en Wii U och lagt in homebrews på den. Gick på en timme ungefär förutom den tid jag lade på research och är riktigt nöjd! Kan utan problem lägga över Wii U-, Wii-, GameCube- och VC-spel och spara på antingen SD-kort eller USB. Oerhört smidigt!
Citera
2018-03-02, 11:23
  #2702
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Har kommit över en Wii U och lagt in homebrews på den. Gick på en timme ungefär förutom den tid jag lade på research och är riktigt nöjd! Kan utan problem lägga över Wii U-, Wii-, GameCube- och VC-spel och spara på antingen SD-kort eller USB. Oerhört smidigt!

Awsum. Hur stort minneskort klarar den?
Citera
2018-03-02, 11:34
  #2703
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Awsum. Hur stort minneskort klarar den?

Ingen aning. Jag kör på 64 gb SDXC och 32 gb USB-minne.

Spelen tar ungefär mellan 5-10 gb.
Citera
2019-01-20, 04:08
  #2704
Medlem
No6s avatar
Tänkte köpa ett Wii U och har några frågor jag hoppas få svar på så snabbt som möjligt.

1. Har ett vanligt Wii och flera kontroller dvs "Wii remote", dessa ska vad jag har läst fungera till Wii U? Tänkte nämligen köpa till en Pro Controller till Wii U och spela med, inget fan av att spela med remote och nunchuck. För man måste ha remote för att navigera i menyn väl?
2. Fungerar Pro Controller till Zelda Windwaker HD och Twilight Princess HD?
3. Nintendo brukar vara rätt speciella med att allt ska vara original, dvs deras grejer. T.ex. så hade jag en komponent-kabel till mitt Wii som inte var Nintendos och bilden blev askass. Fick sedan tag i en original från Nintendo och bilden blev betydligt bättre. Wii U har ju HDMI, spelar det någon roll om jag kör med den originalkabel som följer med Wii U eller kan jag använda en jag har hemma?

Vill spara så mycket pengar som möjligt när jag köper ett Wii U, därav frågorna. Det blev ju en flopp-konsoll men jag är ett stort fan av Zelda och det är därför jag är intresserad av konsolen.
Citera
2019-01-20, 05:30
  #2705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Tänkte köpa ett Wii U och har några frågor jag hoppas få svar på så snabbt som möjligt.

1. Har ett vanligt Wii och flera kontroller dvs "Wii remote", dessa ska vad jag har läst fungera till Wii U? Tänkte nämligen köpa till en Pro Controller till Wii U och spela med, inget fan av att spela med remote och nunchuck. För man måste ha remote för att navigera i menyn väl?
2. Fungerar Pro Controller till Zelda Windwaker HD och Twilight Princess HD?
3. Nintendo brukar vara rätt speciella med att allt ska vara original, dvs deras grejer. T.ex. så hade jag en komponent-kabel till mitt Wii som inte var Nintendos och bilden blev askass. Fick sedan tag i en original från Nintendo och bilden blev betydligt bättre. Wii U har ju HDMI, spelar det någon roll om jag kör med den originalkabel som följer med Wii U eller kan jag använda en jag har hemma?

Vill spara så mycket pengar som möjligt när jag köper ett Wii U, därav frågorna. Det blev ju en flopp-konsoll men jag är ett stort fan av Zelda och det är därför jag är intresserad av konsolen.

Har inte haft ett Wii U, men har testat och vet en del om det.

1. Ja, Wii-remote och nunchuck ska funka till en del spel (fråga mig dock inte vilka). Man ska ju kunna spela Wii-spel på Wii U, och då använda sina gamla Wii-kontroller för att spela dem. Jag tror man ska använda just "paddan" (den stora Wii U-kontrollen) för att navigera i menyerna. Vet ej om det funkar med remote-kontrollen.

2. Du kan använda pro controller till båda HD-Zeldaspelen.

3. Vågar ej svara på denna fråga, så du får vänta på någon annan.

Om du har tålamod skulle jag råda dig att vänta på att dessa två HD-spel släpps till Switch istället, som redan har Breath of the Wild och en rad andra bra spel. Visst Breath of the Wild finns till Wii U också, men Switch har den bättre versionen. Nintendo håller dessutom redan på med nästa 3D Zelda, så om du är ett Zeldafan så kommer du bli tvungen att köpa ett Switch förr eller senare.

Eftersom Switch är en hybrid, tyder mycket även på att vi kommer att få ett 2D-Zelda inom kort, så jag hade helt klart tänkt en extra gång innan jag köper ett Wii U. Det är inte bekräftat ännu att vi får Wind Waker HD eller Twilight Princess HD, men Nintendo har varit duktiga på att porta Wii U-spel såhär långt och båda HD-spelen sålde rätt bra på Wii U (med tanke på hur dåligt Wii U sålde som konsol), så jag tror personligen att det bara är en tidsfråga innan även dessa kommer till Switch på ett eller annat sätt. Aonuma har även hintat om att Skyward Sword (troligen HD) kommer släppas till Switch i framtiden.
__________________
Senast redigerad av IKN 2019-01-20 kl. 05:38.
Citera
2019-01-20, 05:45
  #2706
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
...
Tack för svaren! Har redan ett switch faktiskt och Zelda BOTW. Går ju alltid att sälja Wii U senare om spelen skulle komma till Switch. Borde väl egentligen inte spela någon roll om HDMI-sladden är nintendo original kan man tycka.

Så om jag förstår dig rätt använder man själva "paddan/gameboyet(xD)" för att navigera på Tvn? I så fall behöver jag ju verkligen ingen remote.
__________________
Senast redigerad av No6 2019-01-20 kl. 05:47.
Citera
2019-01-20, 05:48
  #2707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Tack för svaren! Har redan ett switch faktiskt och Zelda BOTW.

Då tycker jag definitivt att du ska vänta faktiskt. Men kliar det för mycket i fingrarna så vänta åtminstone till du hittar en bra deal. Det finns många spel till Wii U som jag vill spela, men jag väntar kallt med att de kommer förr eller senare till Switch. Jag har inte bråttom, har tillräckligt att spela som det redan är.

Men du gör givetvis precis som du vill.
Citera
2019-01-20, 05:52
  #2708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Så om jag förstår dig rätt använder man själva "paddan/gameboyet(xD)" för att navigera på Tvn? I så fall behöver jag ju verkligen ingen remote.

Precis, är ju "paddan" som är huvudkontrollen till Wii U. Du får liksom inga remotes när du köper ett nytt Wii U till exempel (om det inte är något speciellt bonuspaket där det ingår). Så som jag förstått det används Wii-kontrollerna främst om du vill spela gamla Wii-spel på ditt Wii U, men jag vet att det finns Wii U-spel där det ska gå att använda dem också. Men Wii-kontrollerna känns väldigt sekundära till Wii U. Någon Wii U-ägare får rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-02-15, 12:09
  #2709
Medlem
ZeMans avatar
Folket på YouTube säger att det var misslyckad marknadsföring som gjorde att Wii U sålde lite. Jag skulle säga att det är enklare än så. Wii U var helt enkelt en dålig konsol. Skärmen på spelplattan är matt. Dess batteri varade bara i tre timmar på den. Xbox One hade möjlighet att vissa 4k blueray. Om man har en bra kvalitet 4k tv kan bilden bli riktigt ljus och fin. Xbox One har även i senare skedde möjlighet till att streama spel från moln likt Google Stadia. Playstation 4 har en direkt live knapp så man lätt och smidigt kan streama vad man spelar på Twitch.
Citera
2020-02-21, 09:53
  #2710
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeMan
Folket på YouTube säger att det var misslyckad marknadsföring som gjorde att Wii U sålde lite. Jag skulle säga att det är enklare än så. Wii U var helt enkelt en dålig konsol. Skärmen på spelplattan är matt. Dess batteri varade bara i tre timmar på den. Xbox One hade möjlighet att vissa 4k blueray. Om man har en bra kvalitet 4k tv kan bilden bli riktigt ljus och fin. Xbox One har även i senare skedde möjlighet till att streama spel från moln likt Google Stadia. Playstation 4 har en direkt live knapp så man lätt och smidigt kan streama vad man spelar på Twitch.


Mitt livs sämsta konsolköp. Mariospelen till WiiU var som bäst okej och det kom inga tredjepartsutvecklade spel av rang till konsolen heller. Hade sett fram emot att spela Resident Evil Revelations med Wiimoten och nunchucken (precis som med Wiis bästa spel – RE4) men nåt sånt stöd fanns inte. Kasst.

Och alla inköp på Nintendos eshop gick såklart inte att föra över. Eller, de hade nåt slags flyttningsverktyg men det var såklart regionlåst så det sket sig för min del.

Ja just det, regionlåsning. Så Nintendo. Så efter detta debacle beslutade jag mig för att aldrig mer köpa nånting från dem.
Citera
2020-02-21, 20:54
  #2711
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeMan
Folket på YouTube säger att det var misslyckad marknadsföring som gjorde att Wii U sålde lite. Jag skulle säga att det är enklare än så. Wii U var helt enkelt en dålig konsol. Skärmen på spelplattan är matt. Dess batteri varade bara i tre timmar på den. Xbox One hade möjlighet att vissa 4k blueray. Om man har en bra kvalitet 4k tv kan bilden bli riktigt ljus och fin. Xbox One har även i senare skedde möjlighet till att streama spel från moln likt Google Stadia. Playstation 4 har en direkt live knapp så man lätt och smidigt kan streama vad man spelar på Twitch.
Folk som är ointresserade av spel vet vad Wii är och antagligen Switch med. Men Wii U? Det låter ju som...Wii? Mest idiotiska namnet någonsin. Massvis trodde det var ett tillbehör och inte en ny konsol. Jag minns att tom. jag själv undrade vad som föregick. Med det sagt tyckte jag om Wii U, det var en sämre Switch. Switch har ju inte heller 4K..

Om inte Nintendo släpper WW och TP HD till Switch nån jäkla gång fungerar jag på att köpa en Wii U. Underskattad konsol och jag tror den sålde dåligt pga. marknadsföring och namnet
Citera
2020-02-22, 01:20
  #2712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeMan
Folket på YouTube säger att det var misslyckad marknadsföring som gjorde att Wii U sålde lite. Jag skulle säga att det är enklare än så. Wii U var helt enkelt en dålig konsol. Skärmen på spelplattan är matt. Dess batteri varade bara i tre timmar på den. Xbox One hade möjlighet att vissa 4k blueray. Om man har en bra kvalitet 4k tv kan bilden bli riktigt ljus och fin. Xbox One har även i senare skedde möjlighet till att streama spel från moln likt Google Stadia. Playstation 4 har en direkt live knapp så man lätt och smidigt kan streama vad man spelar på Twitch.

Det berodde inte på att konsolen tekniskt låg efter sina konkurrenter som den sålde dåligt. Både Nintendo Wii och Switch sålde riktigt bra trots betydligt sämre hårdvara än konkurrenterna. Wii hade bara SD-upplösning men sålde mer än både Xbox 360 och PS3. Teknisk prestanda har aldrig varit Nintendos unique selling proposition, eller åtminstone inte sedan Nintendo 64.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Mitt livs sämsta konsolköp. Mariospelen till WiiU var som bäst okej och det kom inga tredjepartsutvecklade spel av rang till konsolen heller. Hade sett fram emot att spela Resident Evil Revelations med Wiimoten och nunchucken (precis som med Wiis bästa spel – RE4) men nåt sånt stöd fanns inte. Kasst.

Och alla inköp på Nintendos eshop gick såklart inte att föra över. Eller, de hade nåt slags flyttningsverktyg men det var såklart regionlåst så det sket sig för min del.

Ja just det, regionlåsning. Så Nintendo. Så efter detta debacle beslutade jag mig för att aldrig mer köpa nånting från dem.

Nintendo använder inte längre regionlåsning.

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Folk som är ointresserade av spel vet vad Wii är och antagligen Switch med. Men Wii U? Det låter ju som...Wii? Mest idiotiska namnet någonsin. Massvis trodde det var ett tillbehör och inte en ny konsol. Jag minns att tom. jag själv undrade vad som föregick. Med det sagt tyckte jag om Wii U, det var en sämre Switch. Switch har ju inte heller 4K..

Om inte Nintendo släpper WW och TP HD till Switch nån jäkla gång fungerar jag på att köpa en Wii U. Underskattad konsol och jag tror den sålde dåligt pga. marknadsföring och namnet

Utbudet av spel till Wii U suger. Antagligen på grund av att konsolen sålde så dåligt vilket gjorde den olönsam att utveckla till vilket skapade en negativ spiral. Att de två starkaste skälen att skaffa en Wii U enligt dig är två remastered ports av spel till tidigare konsoler säger ganska mycket. De få bra original-spelen till Wii U som Mario Kart 8 och Tropical Freeze har redan portats till Switch.
__________________
Senast redigerad av Sverige99 2020-02-22 kl. 01:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback