Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-16, 09:06
  #13
Medlem
Wunderbaum91s avatar
Tycker att det får mitt hår o se fett ut, och så måste man ju ha deras schampoo så man får bort skiten ur håret. Men min brorsa han älskar det så det är ju som sagt en smaksak
Citera
2011-04-16, 16:31
  #14
Medlem
Runkpappers avatar
Använde det röda dax-vaxet när jag var 14-15 och bodde ute i förorten. Då var det Dax vax som gällde för hela slanten. Speciellt det röda. Detta var tiden på 90-talet när spikefrisyren började bli populär och innan den nådde sin kulmen.
Fick också höra av en äldre kvinnlig bekant som lyssnar mycket på P1 att just dax-vax var fruktansvärt dåligt för håret och att det fanns risk för håravfall. (det var hursomhelst inte bra för håret kan jag personligen intyga...)
Jag fick några predikningar om farligheten iaf.
Kanske hade någon på P1 startat denna "myt"?
Barar spekulationer.

För att få ut kletet ur håret fullständigt fungerade inte ens Dax egna shampo eller diskmedel speciellt bra utan det var endast industiklassade Cremol eller liknande handtvätt för oljefläckar som gällde för helt tillfredställande resultat

90-talet... Både saknar dig och hatar dig
__________________
Senast redigerad av Runkpapper 2011-04-16 kl. 16:33.
Citera
2014-04-22, 21:23
  #15
Medlem
Bumpar tråden då jag hittat det enda schampot på marknaden som effektivt tar bort Dax Wax ur håret i en enda tvätt. Wella Schampoo - Extra Volume är häxbrygden som tar knäcken på Dax Wax. Allt försvinner verkligen. Kan starkt rekommendera. I princip enda anledningen till att jag fortfarande använder vaxet fortfarande, var ett helvete när man inte fick ur skiten ordentligt.

http://4.bp.blogspot.com/-d1nPMT7v5q...00/shampo2.jpg
Citera
2014-05-27, 20:55
  #16
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Bumpar tråden då jag hittat det enda schampot på marknaden som effektivt tar bort Dax Wax ur håret i en enda tvätt. Wella Schampoo - Extra Volume är häxbrygden som tar knäcken på Dax Wax. Allt försvinner verkligen. Kan starkt rekommendera. I princip enda anledningen till att jag fortfarande använder vaxet fortfarande, var ett helvete när man inte fick ur skiten ordentligt.

http://4.bp.blogspot.com/-d1nPMT7v5q...00/shampo2.jpg

Garnier fructis nordic hair care fungerar bra också.
Citera
2016-01-17, 08:24
  #17
Avstängd
Det som många verkar ha missat här är att dax wax är pomada wax. Det är meningen att man ska få den här blöta looken. Det funkar förbaskat bra till backslick för då får man denna slicka looken
Citera
2016-04-12, 09:55
  #18
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Det funkar riktigt fint om man har längre hår och bara vill ha något som ser till att håret inte blåser runt överallt när man är utomhus.

Jag brukar köra daxwax lite då och då. Tar bara en liten mini klick stor som en ärta och gnuggar det rejält i händerna och sen i hårtopparna när det är smått fuktigt. Sen borsta igenom håret bakåt.

Resultatet blir såhär: http://www.gamereactor.se/media/foru...1021861_44.jpg

Själv tycker jag inte att det fastnar så värst mycket i kudden osv. Jag duschar vanligtvis innan läggdags men om jag inte gör det så är daxwax inte lika farligt som exempelvis d:fi blå/grön. Det hamnar överallt. I jackkragen och skjortkragen speciellt.

Det finns ju alltid lite vax kvar i håret dagen efter, även om man har duschat.
Själv upplever jag att frillan blir riktigt nice om jag har haft daxwax dagen innan, och dagen efter så duschar jag. Då slipper jag oftast ha något i håret.
Frillan känns perfekt då. Det sitter som det ska och bli en mattare look. Det ser ut som att jag inte har något i alls men har ändå en riktigt schysst volym och hållbarhet. Det finns inget som jag har testat som ger mig samma resultat som "dagen efter daxwax".
Citera
2016-04-12, 10:54
  #19
Medlem
cmbws avatar
Allmänbildning punkt 1 gällande fett/oljigt hår: Schamponera på torrt hår och skölj varmt.

Att få ut daxvax är allt utom ett problem. Hur som helst så mår håret faktiskt bra av det.
Nej, jag använder inte vax alls men har ganska stor kunskap gällande skägg och där är oljor väsentligt. Jag personligen kör t.o.m rapsolja jag gjort hemmakok på.
Citera
2017-01-27, 12:18
  #20
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerves
Har genom åren fått höra av frisörer att produkten nämnd i rubrik är ett helvetiskt hop-kok som får dig att tappa håret. Enligt dessa skall dax-waxet kväva hårsäckarna. Har dock aldrig fått ta del av några som helst vetenskapligt bevisade belägg på att detta klibbiga guld faktiskt ger dessa biverkningar. Om man nu, som jag tvättar håret minst 1 gång varannan dag samt duschar varje dag, kan detta verkligen hända pga vaxet? Jag väljer att använda dax för de flesta andra vax går ut så extremt lätt men även för att få någon som helst kontroll på mitt lockiga hår.

Kommer jag att få flint eller är detta en myt påhittad av frisörsamfundet för att slippa slipa saxarna oftare?

Diskutera.
Bara påhittat. Jobbigt att tvätta ur och få bort från händerna men där slutar nackdelarna med Daxvax.
Citera
2017-01-28, 14:07
  #21
Medlem
Gregory.Houses avatar
Måste vara sämsta wax som såldes?
Citera
2017-06-10, 19:46
  #22
Medlem
introvertos avatar
Dax Wax Super Neat, den lila burken. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det lika djävligt som den röda, eller är det mer "normalt"?
Citera
2017-06-21, 20:28
  #23
Avstängd
moluskens avatar
Har man tunt hår så ska man inte använda så tjockt vax öht så "myten" stämmer för folk som är dåliga på hårvård och använder fel produkt för sin hårtyp!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback