Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2011-04-15, 23:22
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyness
Det jag skriver nu är ett rent hypotetiskt fall som jag undrar är möjligt att utföra om ens studier går åt helvete. Studerar på högskola till civilingenjör om det är värt att veta.

Som jag förstått det loggar en lärare in på något internet system på skolan, lägger in ett betyg som skickas in till Ladok via något system de har i skolan antar jag. Nu undrar jag, om jag i teorin skulle vilja gå in att skriva över något av mina betyg för att slippa läsa om någon kurs eller ligga i fas med 75% av 60 hp per år hos CSN, skulle någon upptäcka detta? Går väl att hacka in någonstans och skicka betyget som om det kom från skolan utan någon som helst misaning från någon part, till systemet Ladok som används av hela Sverige såvitt jag vet?

Är det fullständigt felfritt att göra detta på något sätt, dvs utan någon som helst bevisning mot att det skulle vara jag som fixat det? Är ju bara att skriva in rätt datum när omtentor och ordinarie tentor är. Rent teoretiskt borde man kunna fixa en hel examen på detta vis, men det är overkill då man måste kunna någonting när man ska jobba.

Jag är bara så trött på alla meningslösa teorikurser man måste läsa klart, för att de råkar vara obligatoriska. Vissa kurser hinner man aldrig plugga ordentligt till och är sjukt svåra. Skulle då kunna fixa så att man får godkänt, så man slipper läsa om vissa kurser och eventuellt få problem med CSN. Har i dagsläget tanken att läsa allt precis som man ska naturligtvis, men får ångest av vissa kurser som jag läst igenom ordentligt och kan det utantill, men ändå lyckas klanta mig på tentorna.


Och du läser till civilingenjör....?
Citera
2011-04-15, 23:36
  #86
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Är du seriös? Det är nog i princip lika svårt att råna en bank via "hacking" som att råna en bank fysiskt i verkligheten.


Det måste ju vara betydligt enklare att råna en bank med ett vapen i hand än via hacking, eftersom ingen hittills tömt ett bankkontor på pengar via hacking - medan åtskilliga klåpare lyckats göra det med vapen eller tillhyggen i handen.
Citera
2011-04-15, 23:57
  #87
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det måste ju vara betydligt enklare att råna en bank med ett vapen i hand än via hacking, eftersom ingen hittills tömt ett bankkontor på pengar via hacking - medan åtskilliga klåpare lyckats göra det med vapen eller tillhyggen i handen.

Vad snackar du för fuffens nu egentligen? Ett intrång är hacking, många har fått sina konton länsade via en keylogger/botnet trojan (som exempel Zeus)
Citera
2011-04-16, 00:30
  #88
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Vad snackar du för fuffens nu egentligen? Ett intrång är hacking, många har fått sina konton länsade via en keylogger/botnet trojan (som exempel Zeus)

Att "många" fått det är väl en sanning med modifikation?
Såvitt jag vet är inte detta lyckats drabba svenska bankkunder i någon skala alls.

Nu pratade han dessutom om att råna en bank. Dvs att tömma ett lokal bankkontor på dess tillgångar.

Såvitt jag vet har ingen lyckats åtstadkomma ett sånt bankrån via "hacking".

Däremot har många lyckats med det med hjälp av en rånarluva och ett avsågat hagelgevär.
Citera
2011-04-16, 00:33
  #89
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Att "många" fått det är väl en sanning med modifikation?
Såvitt jag vet är inte detta lyckats drabba svenska bankkunder i någon skala alls.

Nu pratade han dessutom om att råna en bank. Dvs att tömma ett lokal bankkontor på dess tillgångar.

Såvitt jag vet har ingen lyckats åtstadkomma ett sånt bankrån via "hacking".

Däremot har många lyckats med det med hjälp av en rånarluva och ett avsågat hagelgevär.

Du tjänar mer på att länsa konton än att plocka pengar direkt från banken.
Varför? Jo för att du har en så mycket mindre chans att bli upptäckt alt plockad av polis. Det är också väldigt mycket lättare att sprida en infekterad fil än att komma igenom en banks säkerhet.
Citera
2011-04-18, 18:45
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Jag tror att den synkroniseringen sker med uppgifter som finns centalt TILL högskolorna, inte för sådant som skrivs in i högskolans LADOK. Jag är dock inte säker, länge sedan jag läste på om det hela. Däremot finns det en manuell funktion för överföring till central av inskrivna betyg. Därför förutsatte jag att ingen automatiskt överföring sker i den delen.
LADOK-data synkroniseras flera gånger dagligen mellan de lokala databaserna och de centrala driftställena, det sker ingen manuell överförning av data, eller aktivering av synkronisering.
Citera
2018-10-07, 00:19
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matmon
Vad hände med att skriva fusk på sudd + handflatan?

Eeh vilken mack menade du?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback