Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-14, 00:05
  #1
Medlem
Karl XII hade ju tre hundar som alla hette Pompe. Jag har fått för mig att det var pudlar, men kan ha fel. Någon som vet vilken ras de var? Om de ens var samma?
Citera
2011-04-21, 22:14
  #2
Medlem
pakchois avatar
Kungspudel har jag hört någongång? Någon av hans andra hundar tror jag var smålandsstövare (Snushane, Turk?) Är väl omtvistat om det var tre "Pompe"-hundar, vissa årtal anses väl inte stämma rilktigt? Har inga källor på detta tyvärr. Sen har jag hört att någon av jyckarna var "björnhund", men om detta var en ras, eller bara en benämning för en hund som användes till björnjakt kan man ju undra.
Citera
2011-04-21, 22:30
  #3
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakchoi
Kungspudel har jag hört någongång? Någon av hans andra hundar tror jag var smålandsstövare (Snushane, Turk?) Är väl omtvistat om det var tre "Pompe"-hundar, vissa årtal anses väl inte stämma rilktigt? Har inga källor på detta tyvärr. Sen har jag hört att någon av jyckarna var "björnhund", men om detta var en ras, eller bara en benämning för en hund som användes till björnjakt kan man ju undra.

Sär ser man. När han gick i krig år 1700 skulle han ha haft fyra hundar med sig, i varje fall enligt Bengt Liljegren. "Snushane", "Turk", "Caesar" och "Pompe". Raserna verkar du ha bättre koll på än mig... Jag har inte en susning, så det där stämmer säkert bra.

Jag delar dock gärna med mig av Israel Holmströms dikt om Pompe, skriven 1703:

Pompe, Kungens trogne dräng,
sov var natt i herrens säng.
Sist av år och resor trötter
led han av vid Kungens fötter.
Mången stolt och fager mö
önskar sig som Pompe leva,
tusen hjältar eftersträva
att såsom Pompe dö.
Citera
2017-03-21, 10:23
  #4
Medlem
Blåbärskungens avatar
Stövare har funnits i Sverige sedan flintlåsgevärets intåg i början av 1600-talet. Den svenska stövarstammen grundades på 1600-talet och 1700-talet på hundar som fördes hem från krigen i Europa. Den mest berömde av dessa stövare torde vara Karl XII:s hund Pompe som ligger begravd vid Karlbergs slott i Solna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamiltonst%C3%B6vare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback