Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-13, 10:34
  #1
Medlem
Om jag behöver vända mig till ett inkassobolag för en ickebetalande kund. Vilket bör jag vända mig till? Låt oss säga att jag bara har någon enstaka kund som inte betalar då och då.

De flesta inkassobolag har väl något slags abonnemang som man betalar för varje månad och sedan tar de dessutom en procent på summan och/eller någon avgift?

Vilket inkassobolag är bäst för att ta emot enstaka uppdrag?

Tack på förhand!
Citera
2011-04-13, 16:17
  #2
Medlem
Absolut billigast och effektivast är väl att vända sig direkt till Kronofogden, det gjorde min chef där jag sist var anställd. Det var inte krångligare än att anlita en inkassofirma.
Citera
2011-04-14, 09:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Absolut billigast och effektivast är väl att vända sig direkt till Kronofogden, det gjorde min chef där jag sist var anställd. Det var inte krångligare än att anlita en inkassofirma.

Ja, men det måste ju vara enklare att ha ett inkassobolag som sköter det åt dig. Om det blir en tvist av något slag?
Citera
2011-04-14, 18:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Ja, men det måste ju vara enklare att ha ett inkassobolag som sköter det åt dig. Om det blir en tvist av något slag?

Jag tror inte inkassobolagen är villiga att sköta rättstvister åt dig, det är väl mellan dig och kunden. Kanske om du säljer hela fordran, men det är nog inget billigt alternativ.
Citera
2011-04-15, 12:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Jag tror inte inkassobolagen är villiga att sköta rättstvister åt dig, det är väl mellan dig och kunden. Kanske om du säljer hela fordran, men det är nog inget billigt alternativ.

Ah okej. Läste här: http://www.kronofogden.se/fordigsom/...fa8000858.html

att det kostar 600kr bara att anmäla ärendet till kronofogden. Så om fakturan är på 1000kr så känns det ju jävligt onödigt. Någon som har närmare koll på detta?
Citera
2011-04-15, 16:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Ah okej. Läste här: http://www.kronofogden.se/fordigsom/...fa8000858.html

att det kostar 600kr bara att anmäla ärendet till kronofogden. Så om fakturan är på 1000kr så känns det ju jävligt onödigt. Någon som har närmare koll på detta?

Den kostnaden lägger du ju på kunden att betala, plus alla andra kostnader du haft, typ påminnelser och dröjsmålsränta. Informera kunden om det först, så slipper du nog anlita fogden i de flesta fall.
Citera
2011-04-15, 20:21
  #7
Medlem
Du kan ju prova med Original gansters annars. Har hört att de inte har några problem med att få den här sortens skulder invdrivna.

http://originalinkasso.com/?page_id=19

Citera
2011-08-09, 14:23
  #8
Medlem
Någon som har koll? betalningskontroll.se har ju ingen årsavgift, men är dom verkligen seriösa?
Citera
2011-08-09, 16:59
  #9
Medlem
Om det bara rör sig om enstaka tillfällen och ett såpass litet belopp som 1000 kr så är nog KFM det bästa för dig.
Alla avgifter som det innebär för dig i och med det lägger du på på den nuvarande skulden. Skulle kunden ändå inte betala får denne en betalningsanmärkning och du kan välja att låta KFM driva in skulden åt dig om det finns några pengar eller andra tillgångar att hämta.

Du lär inte få många kronor om du säljer hela fodran så då är det nog lika bra att skita i det helt då. Det är nog ingen som vill köpa en såpass liten fodran som du inte har lyckats driva in själv.
Citera
2013-09-26, 14:55
  #10
Medlem
Pasiphaes avatar
Vi har Collector och de är verkligen helt värdelösa.

Vår handläggare byts en gång i månaden och den nya har aldrig någon koll på vad den gamla gjorda. De verkar alltid vara sjukt stressade för att de svarar ibland en månad sent på mail och ibland inte alls.

Ska byta så fort vi kan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback