Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-08, 14:58
  #4825
Medlem
solhatts avatar
Jag rekommenderar dig att skaffa Plex.
Har Plex installerat på en dator / "server" (win10) i källaren, på den datorn ligger alla mina filmer.
På mina samsung-tv's finns Plex-appen att ladda ner som standard från Samsungs bibliotek.
När appen väl är installerad på TVn kan jag se alla filmer från datorn, skitsmidigt.
Datorn är ansluten med kabel och mina TV-apparater på Wifi.
Citera
2021-12-18, 11:30
  #4826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Jag rekommenderar dig att skaffa Plex.
Har Plex installerat på en dator / "server" (win10) i källaren, på den datorn ligger alla mina filmer.
På mina samsung-tv's finns Plex-appen att ladda ner som standard från Samsungs bibliotek.
När appen väl är installerad på TVn kan jag se alla filmer från datorn, skitsmidigt.
Datorn är ansluten med kabel och mina TV-apparater på Wifi.
Plex behövs inte, jag kör en enkel hembyggd NAS bestående av ett Asrock J1900DC (moderkort med integrerad processor) med 2x4GB RAM, 4 st 3,5" SATA HDD och OpenMediaVault 6 på en 60GB SSD ansluten med USB3, allt drivs med en gammal laptopladdare på 90W. Har installerat pluginen miniDLNA i OMV6 och spelar sen upp 4k-filmer och serier på min LG OLED65CX (via programmet Foto och Video som finns på tvn) över det trådade nätverket, HDRloggan tänds på tvn, inmuxade undertexter och lösa .srt funkar utan problem.
Citera
2021-12-30, 20:33
  #4827
Medlem
Qa60 65 tum eller 65 tum qa80?

Använder tvn mest t sport.film och serier.

Tvn kmr vara ungefär 3-4 m ifrån soffan och tvn ska ha bra bild ifrån vinklade lägen.

Lr är de värt med en lg b1?
Citera
2022-07-14, 22:28
  #4828
Medlem
win10 till tv med vga, pendlar mellan ett centrerat läge och ett ocentrerat

har win10 laptop kopplat med kabel till tv

oftast är det så här:
om kabeln är i när win startar blir det bra

men om man sätter i den efteråt förskjuts bilden till vänster och blir även suddigare

har letat i inställningar i tv men verkar vara rätt basic
Citera
2023-01-02, 21:06
  #4829
Medlem
Kan någon hjälpa mej trots att det inte riktigt är rätt forum.
Jag har en iphone 12 och en Philips tv från 2019, fiber i hyreslägenhet, bredband via telia och en chromecast.
Jag skulle vilja kunna få upp hdfilmer på tvn istället för att titta i min lilla iphone, men jag får inte upp chromecastrutan.
Min särbo som har en samsung mobil får upp chromecastrutan till hdfilmer när han är här… men inte jag på min iphone. Inte heller kan jag ”spegla”.

Är det bara att ge upp eller finns det hopp?
Citera
2023-09-08, 11:14
  #4830
Medlem
PC -> TV -> HDR-läge -> Input Lag/Delay.

Jag köpte en ny tv för några veckor sedan. En LG 65'' Nano 76 (65NANO766QA.)
Jag har alltid datorn inkopplad i tv'n för spel, film, surf, etc.

I "Game Optimiser"-läget så funkar allt perfekt, men om jag testar något annat läge - varav de flesta är någon variant av HDR - då börjar muspekaren och ljudet i alla videos (Youtube, VLC, osv.) släpa efter markant. När jag kollar på program via tv:ns appar så verkar allt funka bra i HDR-läge.

Jag har sökt runt på nätet efter en lösning, men hittar inga passande svar. Inte när det gäller just mitt specifika problem. Jag har testat lite olika skärminställningar i Windows, stängt av och på HDR i Windows, men inget verkar göra någon skillnad.
Jag har inte världens vassaste dator (Intel i5-6600 3.30 GHz - 16 GB RAM) och grafikkort (AMD Radeon RX 5600 XT), så det är väl typ det jag kan tänka mig(?)

Så ...några tankar eller lösningar?
Citera
2023-09-08, 11:35
  #4831
Medlem
NickLidstroms avatar
Nu är jag väldigt säker på att det inte är datorns hårdvara som är för dålig, vad som helst klarar ju av att spela upp youtube och vlc utan lagg. Om det fungerar bra med datorskärm så kan du ju utesluta det direkt.

Nu vet jag inte om detta kan göra någon skillnad men det är ändå bra att du stänger av true motion på din tv vilket iaf gör tv-tittandet till en bättre upplevelse.


How do I turn off motion smoothing on my LG Nanocell TV?
LG (TrueMotion)
Go to settings.
Select picture menu.
Click on picture mode settings and picture options.
Turn TrueMotion from smooth to off.
__________________
Senast redigerad av NickLidstrom 2023-09-08 kl. 11:39.
Citera
2023-09-08, 12:52
  #4832
Medlem
På min LG C2 fick jag ändra Hdmi-inputen till PC i home dashboard för att bli av med inputlag med musen som du beskriver.

Kan vara värt att prova. Som han gör i första delen av videon här:
https://youtu.be/W4ff2uv0DGY
Citera
2023-09-08, 17:20
  #4833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braumb
På min LG C2 fick jag ändra Hdmi-inputen till PC i home dashboard för att bli av med inputlag med musen som du beskriver.

Kan vara värt att prova. Som han gör i första delen av videon här:
https://youtu.be/W4ff2uv0DGY

Jävlar i havet. Det verkar ha fixat problemet .
Den inställningen var ju väl gömd och inte något som jag har läst om någonstans.

Tack som fan .
Citera
2023-09-08, 19:29
  #4834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatechop
Jävlar i havet. Det verkar ha fixat problemet .
Den inställningen var ju väl gömd och inte något som jag har läst om någonstans.

Tack som fan .

Kul att höra

Ja, väldigt konstigt ställe att lägga den på. Ibland har det det återställt sig för mig av okänd anledning så kan vara bra att kolla ifall det blir problem igen
Citera
2023-12-19, 14:30
  #4835
Medlem
Försöker koppla gammal tv till datorn

Någon som vet om det finns nåt sättt att koppla en tv från 1980 till en dator, den har bara en antennuttag.
Citera
2023-12-19, 14:31
  #4836
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dancingquen04
Någon som vet om det finns nåt sättt att koppla en tv från 1980 till en dator, den har bara en antennuttag.


Något sånt här är ditt ända val inte så svårt att googla ärligt talat....

https://www.dustinhome.se/product/50...t?gad_source=1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback