Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 23:25
  #4585
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Mig veterligen kan du bara ha en uppspelningsenhet (dator/TV) åt gången.

Jag misstänkte det. Tack
Citera
2018-03-01, 18:08
  #4586
Medlem
Bilden har blivit avlång

Citat:
Ursprungligen postat av VaragtP
Hej!

Tack för tipset om att få tillbaka skärmen till rätt bild. Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Citat:
Ursprungligen postat av VaragtP
Jag använder en TV som min dator monitor, det är en oled55c7v. Det har fungerat jättebra så här långt, och jag har använt upplösning "3840x2160 (Recommended)".

För ett par dagar sedan dock så märkte jag att bilden såg lite konstig ut, det var två black bars på sidorna så hela bilden inte fylldes ut. Först tänkte jag att jag måste råkat byta resolution av misstag, men det var fortfarande på 3840x2160. Jag bytte då till 4096x2160 och de svarta barsen på sidorna försvann. Dock tyckte jag fortfarande det var något som såg skumt ut, saker såg lite avlånga ut, först trodde jag bara jag inbillade mig, men sedan provade jag att ta fram en bild på en fyrkant på datorn och mäta sidorna och såg då att de lodräta sidorna var längre än de vågräta så bilden var faktiskt avlång. Det märkliga är att detta är både på resolution 4096x2160 (utan black bars på sidorna) och 3840x2160 (med black bars på sidorna).

Jag fattar verkligen inte vad som hänt eftersom jag inte ändrat några inställningar.

Jag har dock hittat en temporär "lösning". Jag har också en vanlig bildskärm inkopplad i datorn och om jag går in i resolution settings och ändrar från att bara visa bilden på skärm 1 (vilket är min TV) och istället tar "Duplicate these displays" så får jag rätt format på bilden och fyrkanten blir faktiskt fyrkantig. Ingen aning om varför det funkar när jag duplicerar skärmen dock och är nästan ännu mer förvirrad av det.

Jag undrar två saker.

1. Hur kan jag fixa detta?

2. Om jag använder Duplicate these displays har det några nackdelar? Jag tänker tex om man spelar ett spel, kommer då spelet bli slöare för att det ger bild på två skärmar samtidigt etc? här även där nu :/ ) (en bit av botten och toppen av bilden syns inte) Hur kan jag återställa igen? Och är det möjligt att återställa HDMI port 1? Har aldrig varit med om detta problem innan och varför det händer?
2. Nej använd inte "Duplicate"!
Det ger en sämre bild på ffa din TV och riskerar som du tror att slöa ned på flera sätt.

1. "Prova om förljande kan "städa upp" i Windows "skrivbordsinställningar" för din profil:
  1. Med båda skärmarna anslutna, markera den 'vanliga' skärmen som primär
  2. Välj sedan att varken ha "Duplicate" eller "Extend"
  3. Dra ur HDMI-sladden från datorn
  4. Logga ut din användare i Win (eller starta om)
  5. Byt hdmi-uttag på TVn och välj det som "input" med TVns fjärr/knappar
  6. Sätt tillbaka hdmi-sladden ca 30 s efter att du loggat in i datorn igen
  7. Välj "Extend" och kolla/sätt upplösning till "3840x2160 (Recommended)"
  8. Dra ur sladden till "den vanliga" skärmen (från datorn)."
Klart!

Obs. 3840x2160 (4k) kräver en bra/ny hdmi-sladd och absolut max 60Hz fps till en TV.

Problemet var nog: Troligtvis kan din TV någon varant på "zoom" av lägre upplösning i signalen för att fylla skärmen och att din TV fått för sig att använda det (med eller utan att du fipplat på TV-kontrollen).
Jag provade detta och det fungerade! Dock så råkade jag messa upp det igen. Jag märkte att alla mina gammla inställningar var borta nu när jag hade bytt till HDMI port 3 (som antagligen är knutna till HDMI port 1) så jag provade att byta tillbaka til HDMI 1 för att se bara om bilden var återställd där också. Jag såg dock att den inte var det och nu fattades det lite på botten och toppen av bilden. Dock när jag nu byter tillbaka till HDMI port 3 igen som var fixat så är det så här även där nu :/ ) (en bit av botten och toppen av bilden syns inte) Hur kan jag återställa igen? Och är det möjligt att återställa HDMI port 1? Har aldrig varit med om detta problem innan och varför det händer?
Varför:
Moderna digitala gränssnitt som t.ex HDMI "förhandlar" mellan enheterna varje gång en anslutning görs. Dvs enheterna PÅVERKAR VARANDRAS inställningar.
Både TV och dator SPARAR dessutom lite info om dessa inställningar: Nästan alltihop så länge sladden sitter kvar, och typ "Hej dig känner jag nog igen!" när samma enheter kopplas ihop på nytt.

TVn 'måste' klara ett stort antal apparater (DVD-spelare, spelkonsoler, surfplattor, och massor av datormodeller/grafikkort).
En 4k-TV skalar dessutom om signalen (zoomar) om den "tror" att det blir för mycket svart runt någon kant annars. Vilket ju är NORMALLÄGET för det mesta idag.

I Windows sparas bara igenkänningen av bildskärm på datornivån. Hur bilden ska genereras sparas i ANVÄNDARENS inställningar, vilket inte läses förrän man loggat in.

Tips & förslag:
  • När du fått bilden att bli rätt så bör du INTE dra ut hdmi-sladden med din användare inloggad!
  • Alternativt stänger du av TVn först - Sedan drar ur.
  • Det kan också funka om du startar en 4k-video med VLC i fullskärmsläge först.

När bilden blivit fel fast du kan se i Windows att upplösningen står rätt så prova att starta en 4k-video med VLC i fullskärmsläge, sedan drar du ur hdmi-sladden ur TVn (som ska vara igång) i 30 sekunder och sätt sedan tillbaka.

Om du har tur så kanske TVn glömmer sina sparade portinställningar ifall du:
  1. Drar ur alla hdmikablar
  2. Med TVn igång drar ur strömsladden från väggen (strömavbrott istf suspend).

För en 4k-TV behöver du kolla efter och installera firmware-uppdateringar - Den mjukvaran behöver alltid bli 'smartare' med hjälp av kundklagomål.
Citera
2018-03-08, 09:42
  #4587
Medlem
Program startar inte utan att jag kopplar datorn till TV:n

Hej,

Ända sedan en gång jag körde ett program (Bkool Cycling Simulator) via HDMI på min TV så har inte programmet startat utan att jag kopplar in TV:n till datorn. I aktivitetshanteraren ser jag att en process startar, men något fönster öppnas inte. Om jag provar att starta programmet för att sedan koppla in till TV:n så är det ingen skillnad, så jag tror inte att ett fönster "gömmer sig" på en utökad del av skärmen eller så. Jag måste alltså först koppla in TV:n och sedan starta programmet för att själva programfönstret ska öppnas, och det spelar ingen roll om jag har TV:n som utökad eller speglad skärm. Jag har även försökt att avinstallera och installera om programmet.

Jag har försökt googla på olika saker, men jag får ingen träff som är i närheten av mitt problem. Jag hoppas att någon här har ett bra tips på lösning eller i vilket fall någon idé om vart jag kan börja leta. Tack på förhand!
Citera
2018-03-08, 10:44
  #4588
Medlem
Det hela avhjälptes med att jag mixtrade lite fram och tillbaka med skärmupplösningen. Hade jag kunnat ta bort tråden hade jag gjort det, så moderatorerna får göra som de vill med den.

Tack för hjälpen.
Citera
2018-03-13, 21:26
  #4589
Medlem
Skicka bild från PC till TV över HDMI

Sitter här och försöker skicka bild från min PC med Windows 10 till min TV men av nån anledning så funkar det inte..
Trycker Win tangent + P för att komma åt utvidga (extended desktop) läget men när jag trycker på den så ser jag bara en statisk bild av skrivbordet på TVn men inget annat. Om jag startar en film på PCn så syns fortfarande bara skrivbordet på TVn.

Vad är det jag missar för nåt?
Citera
2018-03-13, 21:29
  #4590
Medlem
Senapstjuvens avatar
Vill du ha filmen på båda skärmar ska du inte välja utökat skrivbord utan speglat skrivbord.
Citera
2018-03-13, 21:51
  #4591
Medlem
freqks avatar
Har du rätt source på tv'n då? Funkar sladden? Det skall inte vara några som helst problem från dator till tv med HDMI.
Citera
2018-03-13, 21:52
  #4592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Vill du ha filmen på båda skärmar ska du inte välja utökat skrivbord utan speglat skrivbord.

Tror det heter duplicera i Windows 10.
Citera
2018-03-13, 23:04
  #4593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Tror det heter duplicera i Windows 10.

Ja, duplicera finns som ett val men problemet är bara att jag kan inte se min TVs upplösning i Nvidia kontrollpanelen om jag väljer duplicera, endast med utökad så kan jag se 4K upplösningarna och färginställningarna för min TV.

Är du säker på att det är duplicera jag ska välja?
Citera
2018-03-13, 23:05
  #4594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freqk
Har du rätt source på tv'n då? Funkar sladden? Det skall inte vara några som helst problem från dator till tv med HDMI.

Ja, källa är inställd och inga problem med sladden.
Citera
2018-03-13, 23:09
  #4595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macroblocker
Ja, duplicera finns som ett val men problemet är bara att jag kan inte se min TVs upplösning i Nvidia kontrollpanelen om jag väljer duplicera, endast med utökad så kan jag se 4K upplösningarna och färginställningarna för min TV.

Är du säker på att det är duplicera jag ska välja?

Kan var du har för "klen grafik" och måste välja "endast andra bildskärm".
Citera
2018-03-13, 23:12
  #4596
Medlem
Om du har en hdmi-kabel mellan tv:n och din pc ska du inte behöva trixa alls med skrivbordet. Du ser exakt samma i tv-rutan som i datorskärmen, åtminstone gör jag det (har också pc W10 och smart-tv). Det enda jag behöver ställa in är ljudkällan och välja källa i tv:n (hdmi2 i mitt fall). Fungerar klockrent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback