2005-11-01, 20:07
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag har tidigare jobbat på en myndighet som haft en del att göra med ärendet och har därför en del inside information:
1. Han är död som en sten.
2. Polisen vet ganska väl vilka som hade ihjäl honom, troligen den jugoslaviska maffian.
3. Hans pension från Sandvik mäts månatligen ut av kronofogden.
Ganska ospännande egentligen.
Citera
2005-11-01, 21:18
Medlem
xallos avatar
Död som Disco!
Citera
2005-11-01, 21:18
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag har tidigare jobbat på en myndighet som haft en del att göra med ärendet och har därför en del inside information:
1. Han är död som en sten.
2. Polisen vet ganska väl vilka som hade ihjäl honom, troligen den jugoslaviska maffian.
3. Hans pension från Sandvik mäts månatligen ut av kronofogden.
Ganska ospännande egentligen.

Varför juggemaffian, vad hade dom ihop?
Citera
2005-11-01, 21:30
Medlem
Hans Castorps avatar
Han ska tydligen haft ekonomiska mellanhavanden med dem. Dvs lånat pengar som han ej kunnat lämna tillbaka. Jag går absolut inte i god för att det var just juggemaffian som mördade honom, men så går snacket bland dem som har mycket god insyn i fallet.
Citera
2005-11-02, 09:16
Medlem
Jag tror han finns i Tenhult. Det är jag nästan säker på.
http://privatpersoner.eniro.se/query?stq=0&searchword=Carl-Erik+Bj%F6rkegren&searcharea=&what=wphone
Citera
2005-11-02, 15:40
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Allt annat än ett självmord vore uppseendeväckande.
Att utsättas för extrem hård psykisk press under en längre period i den åldern är det nog inte så många som pallar för.

Jag tror inte på självmord. Vid självmord skulle de ha hittat liket. Det är nog inte så enkelt att ta livet av sig och samtidigt sopa undan alla spår. Hur gör man då? Det blir ju liksom ett moment 22.

Nej, jag tror han packade en portfölj med pengar och drog utomlands. Det finns gott om platser där man kan leva anonymt. Med pengar i portföljen kan han dessutom uppsöka en plastikkirurg som gör vad som helst för en mille eller två svart, under bordet. Sen fixar han falsk ID. Det går säkert också att köpa.

Något annat som talar för att han flytt är att han skrev över en ansenlig förmögenhet på frunn strax innan försvinnandet. Och sen tog hon ut skilsmässa så att pengarna skulle förbli hennes. Fattar ni? Hade de inte skrivit över pengar + genomfört skilsmässa hade pengarna tillfallit fordringsägarna. Nu hamnade en ansenlig del hos frugan istället.

Men det där spåret med Jugoslaver kan också vara en möjlighet förstås. Men varför skulle han sätta sig i skuld hos den typen av människor? Tror inte det. Visst kan de vara inhyrda av någon, men det låter osannolikt. Tror inte han rörde sig i den sortens kretsar.
Citera
2005-11-02, 16:57
Medlem
Hans Castorps avatar
Skälet var att han ville fortsätte sin livsstil även efter att bankerna och kreditgivarna satt stopp för hans vidlyftiga leverne. En person som Björkegren drar ju till sig kriminella som wannabe-kändisar till Spy Bar, så att säga. Så nog fanns det kostym-banditer i hans närhet som gärna lånade ut pengar. Men, som sagt, även om det finns fog för det så är det endast en spekulation. Det är ju trots allt en skvallertråd...
Citera
2005-11-02, 17:28
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Men det där spåret med Jugoslaver kan också vara en möjlighet förstås. Men varför skulle han sätta sig i skuld hos den typen av människor? Tror inte det. Visst kan de vara inhyrda av någon, men det låter osannolikt. Tror inte han rörde sig i den sortens kretsar.

Inte för att jag själv har en aning huruvida "juggemaffian" är inblandad eller inte, men "juggemaffian" kan ju på ett eller tre sätt ha kommit över fodringarna...
Citera
2005-11-02, 21:22
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Skälet var att han ville fortsätte sin livsstil även efter att bankerna och kreditgivarna satt stopp för hans vidlyftiga leverne. En person som Björkegren drar ju till sig kriminella som wannabe-kändisar till Spy Bar...

Och en snubbe som Björkegren är ju självklart tvingad till Juggemaffian för att finanisera sitt vidlyftiga leverne?

Knappast. Han har bra mycket bättre lånegivare som står på kö. Att Björkegren anlitar juggemaffian är lika sannolikt som att Percy Barnevik vänder sig till Bandidos för att driva in en skuld.

Så dina källor är nog inte att lita på.
Citera
2005-11-02, 21:27
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Och en snubbe som Björkegren är ju självklart tvingad till Juggemaffian för att finanisera sitt vidlyftiga leverne?

Knappast. Han har bra mycket bättre lånegivare som står på kö. Att Björkegren anlitar juggemaffian är lika sannolikt som att Percy Barnevik vänder sig till Bandidos för att driva in en skuld.

I detta fall ligger det nog närmare verkligheten än vad man kan tro, så avfärda det inte så lätt. Blanda inte ihop juggemaffian med albanmaffian, det finns verserade herrar även från Serbien. Och som sagt, på slutet var Björkegren persona non grata i den etablerade affärsvärlden men själv var han desperat. Att han blev mördad står uto allt rimligt tvivel, och du tror väl inte det var Finax som skickade sina mördartorpeder på honom?
Citera
2005-11-02, 23:48
Medlem
moneysisters avatar
Jag tror han är sten död.

Han har säkert lånat på sig en massa pengar för att försöka hålla allt flytande, det blir ett ekorrhjul, till slut gick tiden ut och de andra ej bank personerna är tvunga för eller senare att statuera exempel.
För hur skulle det se ut om man lånade en massa pengar och inte betalade tillbaka, herregud då kan ju alla andra göra likadant.
Varför ingen kropp hittats, - ingen i den undre världen som förhållningsvis numera allt mer liknar våra topp direktörer vill ha polisen efter sig.
Men som någon sa, ,, det här är ju bara spekulationer,,- jag vet inget.
Bara en gissning i en liten skvaller tråd.
Citera
2005-11-03, 03:50
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav

Det finns mycket som komplicerar till en redan kaotisk situation. I de kretser vi talar om så är det bara pengar och alls ingenting annat som betyder något. Björkegren roffade väl åt sig en liten slant innan konkursen var en faktum, som han sedan visade upp som en garant för att fortfarande var likvid för diverse personer, och lockade med mer då han satt med en slant under bordet. Så länge Slobodan har Armani och dricker dry martini sker inga kulturkrockar, och så länge alla avtal hålls är det hela mycket gentlemannamässigt. Större skurkar än Björkgren har haft affärer med maffian. Serrö. Så knäppenom oss icke på näsan allt för lättvindligt. I morgon ska jag ta en bärs med en god kompis som har lite insyn i saken. Återkommer då om jag kan bidra med till klarhet i saken. (Kaliber, metod, dumpningplats åsså, haha...) Stay alert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in