• 1
  • 2
2011-04-11, 18:16
Medlem
Hej!
Jag ska leda en lektion på skolans gym snart och behöver hjälp med en planering till detta.
Lektionen jag ska leda ska vara i gymmet och den ska vara hyfsat simpel för det är mest tjejer som är i klassen.

Min tanke är att jag ska inrikta mig på 2 muskelgrupper, ben och bröst.
Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att detta ska bli en godkänd lektion.
Lektionen vara i ca 40 minuter.
Eleverna är ca 18 år.

Snälla hjälp mig !
Citera
2011-04-11, 18:19
Medlem
pettson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesell
Hej!
Jag ska leda en lektion på skolans gym snart och behöver hjälp med en planering till detta.
Lektionen jag ska leda ska vara i gymmet och den ska vara hyfsat simpel för det är mest tjejer som är i klassen.

Min tanke är att jag ska inrikta mig på 2 muskelgrupper, ben och bröst.
Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att detta ska bli en godkänd lektion.
Lektionen vara i ca 40 minuter.
Eleverna är ca 18 år.

Snälla hjälp mig !

Bänkpress 20 min, knäböj 20 min. Alla får köra cirkus 2 set var.
Citera
2011-04-11, 18:23
Medlem
Nomissss avatar
Knäböj och bänkpress är ju en bra början. Kör inga för avancerade övningar då ingen kommer klara av att göra rätt då. Kör på nyss nämnda övningar, tala om först varför det är en bra övning, vad som tränas och visa sedan i olika steg hur det ska gå till. Låt sedan varje deltagare prova på och stå hela tiden med och ge råd och anvisningar hur personen ska göra. Var inte spydig :

"Haha, bruden du tar la bara 25kg i bänken va?! Lugn, stora starka jag står här. Usch, naee du det där ser inte bra ut. Låt mig visa, höhöhö".

Försök hjälpa, visa att du kan och vill lära ut så kommer det bli ett bra betyg.
Citera
2011-04-11, 19:09
Medlem
Okeej!
Tack för tipsen.
Jag gillade vad ni skrev, fast hur ska gruppen göra?
Jag frågade läraren om råd innan och han nämnde att jag helst ska hålla alla underhållna hela tiden och att dom ska ha något att göra.

Min ide som jag har i huvudet nu är detta:
Man börjar lektionen med att säga att vi ska träna ben och bröst.
Man visar vilka maskiner man ska använda och delar upp så att man är två i varje grupp.
Eftersom jag inte vet hur stor gruppen är så får jag planera in att dom är max (vilket är 12 st).
Så jag behöver 6 st maskiner eftersom det KAN bli 6 st grupper.

Vad jag kan så är det dessa maskiner som jag använder.
Ben:
Benpress
Sittande Vadpress
Sittande benspark
knäböj

Bröst:
Sittande bänkpress
och två till som jag inte vet (förslag?)

Efter det så går man tillsammans med sin parkamrat till en maskin som är ledig och använder den.
Den ena använder maskinen medan den andra hjälper till.
Jag går runt med idrottsläraren och visar hur man ska göra och visar ifall dom gör fel.

Jag vill inte besvära er men finns det någon elittränare som kan nämna några fel som man ofta gör vid övningarna jag har skrivit upp så att jag kan vara duktig och förmedla dom sen.
Och jag skulle vilja ha 2 st bröstövningar till.

Tack!
Senast redigerad av Caesell 2011-04-11 kl. 19:19. Anledning: Stavning
Citera
2011-04-11, 22:15
Medlem
pettson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesell
Okeej!

Bröst:
Sittande bänkpress
och två till som jag inte vet (förslag?)

Stående flyes och hantelpress kanske?
Citera
2011-04-11, 23:07
Medlem
Lakejjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson2
Stående flyes och hantelpress kanske?

HAHAHA din jävel, asg.
Citera
2011-04-11, 23:24
Medlem
pettson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakejj
HAHAHA din jävel, asg.

What? Inga bra övningar eller?
Citera
2011-04-12, 00:07
Medlem
Tack flashback!

Ni har nog gett mig ett godkänt nu.
Jag kör på dom jag nämnde förut plus Stående flyes och hantelpress.
Tack
Citera
2011-04-12, 00:36
Bannlyst
Har du så dålig fantasi att du måste gå in på flashback för att få vägledning. Vet du själv hur man utför övningarna? Det viktigaste på sådana lektioner är att visa förståelse och kunna motivera sitt val. Kunde du det från början hade du inte behövt gå in hit och få en massa idiotiska råd som stående hantelflyes.

Mitt tips är att du visar hur man gör armhävningar, utfallssteg och möjligen bänkpress, "liggande" bänkpress.
Senast redigerad av Iron-Mike 2011-04-12 kl. 00:39.
Citera
2011-04-12, 00:44
Medlem
pettson2s avatar
...
Senast redigerad av pettson2 2011-04-12 kl. 00:52.
Citera
2011-04-12, 00:50
Medlem
Antar att pettson mena flyes i cablemaskin och vanliga hantelpressar. Lätt att missförstå när det lät som du drev med hans sittande bänkpress.
Citera
2011-04-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Har du så dålig fantasi att du måste gå in på flashback för att få vägledning. Vet du själv hur man utför övningarna? Det viktigaste på sådana lektioner är att visa förståelse och kunna motivera sitt val. Kunde du det från början hade du inte behövt gå in hit och få en massa idiotiska råd som stående hantelflyes.

Mitt tips är att du visar hur man gör armhävningar, utfallssteg och möjligen bänkpress, "liggande" bänkpress.

Och så har vi den aggresivare sidan av flashback...
Jag ville ha vägledning och se vad andra som kunde mer tyckte om min plan.
Jag googlade Stående flyes och tog den översta, antar att ni menade den övningen.
Hursomhelst så tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in