Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-10, 12:20
  #1
Medlem
Vad hade ni för symtom när ni slutade med benzo? Hade ni ofta dödsångest/ont i hjärtat?
Jag har varit uppe i 35mg stesolid/dag och är nere på 2mg nu, är de stor skillnad mellan 2mg och 0? Har minskat med 2mg per vecka
__________________
Senast redigerad av Bert1l 2011-04-10 kl. 12:37.
Citera
2011-04-10, 13:10
  #2
Avstängd
fletch-1-on-1s avatar
Inga direkta höga doser du haft, eventuellt kommer du få lite lätta förkylningssymptom och kanske lite eller några kramper i kroppen.

Hur länge har du hållt på?

Själv tog jag 20stycken 1mg xanor om dagen i cirka 6 månader och gick till beroendeenheten för att få hjälp att sluta. Där fick jag max 12 stycken xanor om dagen till att börja med.

De första fyra veckorna låg jag mer eller mindre i sängen och svettades, kunde inte äta, kunde inte sova, fick kramper tre gånger varav en gång i hjärttrakten och smärtan satt kvar i 48 timmar. huvudvärk, ledont i hela kroppen, magen helt upp och ner, ångest, frös i hela kroppen men det var värst om fötterna. Jag hade tre par strumpor på mig men frös ändå om fötterna!

Det var 4 jobbiga veckor men sedan dess så har abstinensen minskat och jag tar nu 4 xanor om dagen och det är väl lika med 40-80mg stesolid per dag bara det att xanor har en betydligt kortare halveringstid. Nu tar de bort 1 styck xanor per dag och vecka så nästa vecka har jag bara 3 stycken 1mg xanor per dag osv. Så om 3 och en halv vecka så är jag nere på noll för första gången på år. Hela nedtrappningen ska då ha tagit 13 veckor för att jag valde att behålla 12stycken i vecka två för jag mådde så jäkla dåligt!

Nu på "slutet" har jag frågat om vi kan minska snabbare och ta bort två xanor istället för en hela tiden men det vill de inte då de säger att "en långsam nedtrappning är en lyckad nedtrappning"!

Så det är bara att vänta och se och du får kanske själv uppleva en AT! Se till att fylla kylskåp och frys innan du börjar för att du måste äta något vare sig du kan eller inte!

Lycka till!
Citera
2011-04-14, 17:09
  #3
Medlem
Jag har använt benso och andra droger som heroin, kokain, amfetamin osv. under +10års tid så jag har endel erfarenhet när det kommer till denna kategori.

Jag har många gånger ätit benso dagligen i års intervaller och åkt på medelsvåra abstinenser men i slutet av Maj 2010 så vart jag intagen till sjukhus och ofrivilligt avbröts från mitt dagliga missbruk av heroin, ghb, alkohol och benso. Jag hade tagit bensona dagligen i ca 1-1½år den gången.

Jag åkte ett par dagar på intensivvårdsavdelningen på den mest bizarra och otäcka bensoabstinens jag kan tänka mig.. jag sov eller åt inget på drygt 2 veckor, jag låg i sängen blek som ett spöke och skakade, jag var psykotisk och i delirium tremens tillstånd pga att jag avbröts så hastigt ifrån all narkotika.

Jag började hallucinera om folk som klättrade in i mitt rum på sjukhuset, kameror som filmade mig, personalen var där för att göra mig illa, jag var helt psykotisk. Jag drog hela tiden ur alla dropp och slangar, tom min CVK infart som är en fastsydd slang på bröstet som går direkt till en ven in i hjärtat - denna ryckte jag ur.

Det var den värsta perioden i mitt liv.

Men symptom är tremor (skakningar/darrningar i kroppen och lemmarna) ökad ångest, insomnia, muskelspasmer, epilepsianfall etc.
Benso är verkligen inget att leka med, jag vet att många idag petar i sig benso utan att tänka sig för - jag var inte klokare jag heller när jag var yngre och i ett aktivt tungt missbruk.
Jag fick en bitchslapp som heter duga och sedan den här händelsen äter jag enbart de Bensodiazepiner jag får utskrivet + all annan medicin jag får.
Citera
2011-04-18, 22:06
  #4
Moderator
Fear2bes avatar
Känslan av fritt fall, frossa, ledvärk, paranoia, diarre, huvudvärk, ryckningar i armar, huvud och ben, myrkrypningar, känslan av att det går stark ström genom musklerna, ångest, misstänksamhet,
schizofreni (det kändes som en klinisk diagnos även om det kanske inte var det), småkramper,
ont i magen, rädslor och social fobi.

Men det går över med tiden och efter ett tag så mår man bättre än man någonsin trodde var möjligt.
Lycka till och låt det ta den tid det tar.
Citera
2011-04-21, 23:43
  #5
Medlem
Dödsångest,panikångest, känsla av att "flyga ut" ur kroppen,självmordstankar fastän dödsångest,overklighetskänslor. Ett helvete helt enkelt.
Citera
2011-04-26, 03:18
  #6
Medlem
Mandic!s avatar
Hade symptom som tankestörningar, kramper, grov insomnia, social fobi, daglig ångest, panikångest attacker, huvudvärk, ledvärk, frossa, overklighetskänslor, självmordstankar.. U name it. Kände mig även mer eller mindre psykotisk en tid.

Daglig dosering (cirka);
2-4 mg Xanor, 1-2 mg Iktorivil, 10-50 mg Stesolid + 3-500 mg tramadol

Relativt lugna doseringar, men ATn av att klippa detta rakt av (ct) efter 6-7 månader av missbruk av benso blandat med opiater är ingenting jag önskar min värsta fiende. Kan dock inte ens tänka mig hur det är med betydligt högre doseringar under åratal av missbruk... Totalt jävla vidrigt att sluta CT, att trappa ned är ett måste, hade dock inte det alternativet när jag bestämde mig för att sluta helt. Benso är så lömskt, man hinner inte ens fatta att man är påväg att bli beroende innan det är för sent.
Citera
2011-04-26, 09:55
  #7
Avstängd
GirigaOrmars avatar
Jag behöver lite hjälp.... Jag ska nedtrappa 22mg ikto från och med den här veckan. Ni får gäna slänga in något stöd ord eller kommentar.

Mvh
Citera
2011-04-27, 03:33
  #8
Medlem
Är det farligt att ha små kramper?

har slutat med xanor somsagt och har känt av lite småkramper i armen och handen, kan det vara panikångesten ? eller pga bensot?
Citera
2011-04-29, 23:22
  #9
Medlem
kan mycket väl vara bensot.
har haft myrkrypningar och kramper i armar osv när jag, under min missbrukstid (går på nertrappning nu), hade varit utan benso bara nåt dygn.

farligt var det dock inte
Citera
2020-08-24, 04:36
  #10
Medlem
Tips?

Käkat följande under cirka två månaders tid:
Började med:
1mg iktorivil/dag i tre veckor följt av
1mg Ksalol (xanor)/dag i tre veckor, sedan
30mg Sobril/dag i en vecka.

Vad göra? Kan jag klippa Sobrilen rakt av eller måste jag trappa ner? Tack på förhand! Tjarå!
Citera
2020-09-07, 22:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juhani84
Tips?

Käkat följande under cirka två månaders tid:
Började med:
1mg iktorivil/dag i tre veckor följt av
1mg Ksalol (xanor)/dag i tre veckor, sedan
30mg Sobril/dag i en vecka.

Vad göra? Kan jag klippa Sobrilen rakt av eller måste jag trappa ner? Tack på förhand! Tjarå!

Har du klippt av än? Det borde gå bra att bara sluta faktiskt..

Gick av från alprazolam, klonazepam och heroin för ett år sen cirka. Hade tagit dagligen i 15-18 månader. Var uppe i doser runt 12 mg alpra/10 mg klona om dagen. Klippte i princip rakt av, slutade dock först med xanoren, en vecka senare med iktorivilen, så gick jag 5 dagar på bara heroinet.. Skulle in på behandling så behövde lämna negativt prov, heroin försvinner ju fort.. Det var extremt jobbigt, avtändning deluxe med kramper, ont överallt, konstant huvudvärk, svårt o äta, nån timme eller 3 timmar av sömn i ungefär 90 dagar, kräktes, sket ner mig och en totalfuckad mage.. Konstant ångest, rädsla och min ptsd som mer eller mindre var konstant..paranoid som ett flyktdjur..

Det låter förjävligt, så här i efterhand är det det bästa jag gjort!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback