Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-10, 11:42
  #1
Avstängd
Har lärt mig att en HDD blir slöare och mer ansträngd när man börjar närma sig de sista Gigen.
Kan man maxa en SSD på samma sätt utan problem? Har hört att det bara är att köra tills det är fullt på en SSD.

Sen undrar jag, eftersom en SSD kör allt mycket snabbare om man p.g.a det kan behöva extra Ram-minne om man är kort om det?
Citera
2011-04-10, 12:05
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Det beror på filsystemet på disken.
Till exempel så är NTFS långsammare med mindre än 15% ledigt utrymme.
Citera
2011-04-10, 12:15
  #3
Avstängd
Lite för "techy" för mig, hur ser man om man har det?
Citera
2011-04-10, 12:24
  #4
Medlem
TeEsErs avatar
I och med att SSD generellt är utrymmesmässigt mindre än vanliga diskar så är det vanligt att man har en vanlig disk som komplement. På den kan man lägga stora filer (filmer, mp3, backuper mm) så att man inte fyller upp SSD'n direkt.

Men som tidigare skrivits så beror det på filsystemet. Upplever du att din disk jobbar hårt idag? Kör du någon speciell applikation som tar mycket diskaktivitet? Om du inte kör något sådant idag så kommer du främst uppleva att uppstart med en SSD blir mycket snabbare än med vanlig disk.

/T
Citera
2011-04-10, 12:55
  #5
Medlem
isnisns avatar
Jag har en SATA 5400rpm disk i min MBP Unibody med i7 processorn och 8gb ram.
Känns som om att det är disken som slöar ner.

Till TS: Ja det går att maxa en SSD utan problem då du inte har en skiva till hårddisk utan snarare en massa kisel . "Maxar" du en vanlig disk så blir den slöare då det tar längre tid för datorn att finna informationen på disken.

Tips är också att kika på SSD Hybrid diskarna som har SSD-delen till själva OS och småfiler.
Citera
2011-04-10, 13:29
  #6
Medlem
Snöjs avatar
Om du fyller en SSD till bristningsgränsen så kan den bli lite lite slöare, ja. Men det är inte särskilt mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback