• 19 343 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 243 inlägg
  • 1
  • 2
2011-04-09, 19:47
Medlem
Provokatörs avatar
FB detektiver låt oss nu göra en insats och rädda en kulturinstans i Stockholm väl värd att bevara, Alvglans.

Natten till onsdagen så utsattes den legendariska seritidningsbutiken Alvglans på Söder i Stockholm för inbrott, polisen kom dit med hund och det fanns vittnen. Polisens insats på platsen var att tejpa igen skyltfönstret, dom ville inte gå in själva och hunden kunde få glassplitter i tassarna, dessutom hade dom viktigare saker att göra.

Tjuven var kvar i butiken och tog sig ut genom att smasha sig ut en gång till när det hela hade lugnat ned sig.

När ägaren hittade bevismaterial i form av en hammare och en nyckelring i lokalen så hade polisen inte tid att ta hand om bevisen.

Natten till fredag så fick han inbrott igen och han orkar uppenbarligen inte hålla igång verksamheten längre vilket för oss serieintresserade är en stor förlust.

Media och polisen verkar inte bry sig, kanske ett långskott men kanske vi här på Flashback har något att tillföra.

Länk till ägarens Facebook där han själv berättar om detta.: http://www.facebook.com/#!/JieZelf?sk=wall
Länk till butikens hemsida: http://www.alvglans.se/

/Provokatör
Citera
2011-04-09, 19:58
Medlem
styrlunds avatar
Herrejösses. Polisens beteende är ett rent tjänstefel. De lär ju fan gå in och kolla av stället innan de drar.
För inse det krävs det inte en autismspektrum störning och jobb på rikspolisstyrelsen.
Citera
2011-04-09, 19:58
Medlem
a25zkmiz-premiums avatar
Citat:
Inbrott i butiken i natt! Jättekul att får samtal från polisen kl 3 på natten och dom tror att det är en brottsling i butiken! Jag förklarar att jag bor i Sumpan och inte har bil och det blir nattbuss och det kommer att ta tid innan jag kan komma så dom låter mig avgöra om att dom avaktar täckning.

Citat:
Och vad händer? Jo dom inväntar glasfirman täcker glaset med inbrottstjyven inne i butiken!! så vid c:a 4,15 till halv 5 så tar sig brottslingen ut genom att sparka ut fönstret från insidan och slipper undan med runt 5500 kr på fickan!! Tekniker har varit på plats och nu har jag fått höra från vittnen en massa saker och dom att hade hund på gång men tyckte att det var för mycket glas och vågade inte gå in!!

Från hans Facebook. lol?!
Citera
2011-04-09, 21:23
Medlem
Kan tyvärr inte tillföra något. Men det verkar ju vara tjänstefel av polisen i alla fall. Klart man borde gått in och säkrat lokalen innan man slänger på en ny ruta. Dessutom borde man gjort en ordentlig spårsäkring, något jag trodde de var bra på i sthl. Det borde gå att anmäla någonstans.
Citera
2011-04-09, 21:40
Medlem
MedelLagoms avatar
I en butik där det rör sig så mycket människor lär det bli svårt att finna bevis mot inbrottstjuven så det inbrottet lär inte bli löst utan vittnen. Det enda jag kan tänka mig att han kan göra för framtiden så polisen lägger ner mer energi när det blir inbrott är att ägaren byter efternamn till något arabisktklingande.
Citera
2011-04-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
I en butik där det rör sig så mycket människor lär det bli svårt att finna bevis mot inbrottstjuven så det inbrottet lär inte bli löst utan vittnen. Det enda jag kan tänka mig att han kan göra för framtiden så polisen lägger ner mer energi när det blir inbrott är att ägaren byter efternamn till något arabisktklingande.

Läste du första inlägget?

* "Ägaren hittade bevismaterial i form av en hammare och en nyckelring"
* "Det fanns vittnen"
* "Inbrottstjuvarna var kvar i lokalen när polisen stod utanför"
Citera
2011-04-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
..

Om det finns vittnen borde det gå att få fram ett signalement på GM. Lite lättare att få tag på tjuven än att leta efter "tjuven" som beskrivning. Sen kanske man kan skaffa fram en bild på nykelknippan och hammaren. Kanske är det någon som saknar en hammare eller känner igen nycklarna.

Sen kanske det kan vara bra att få en mer exakt tidsangivelse när brottet begicks och om någon rörde sig i området runt den tiden kanske de gjort någon iaktagelse (som de själva kanske tycker är obetydlig)
Citera
2011-04-09, 22:36
Medlem
Raouls avatar
Vad har tjuven/tjuvarna stulit?
Pengar läste jag, 5500 kr. Blev något annat "mer unikt" stulet? T ex några serier som går att identifiera när de hamnar på Blocket eller något annat ställe för tjuvgods?

Kan inte TS hjälpa affärsidkaren med att montera en dold kamera kopplad till en hårddisk, det vore fina fisken att ha lite bildmaterial på förbrytarna. Då skulle verkligen FBs spridningspotential och stora läsekrets kunna komma till rätta.

Hur är den delen av Söder? Är det gott om lokala pundare och tonårshuliganer som hänger inom ett par hundra meter från affären? Med tanke på det upprepade inbrottet så associerar jag inte med något snille direkt. Eller är det genomströmning från förorten, dvs att gm kan vara från långt ifrån Folkungagatan?
Citera
2011-04-10, 00:14
Avstängd
Bannadkilles avatar
hahaha jag undrar vafan tjuvarna tänkte när snuten först anländer på platsen, då måste dom ju ha trott att det var kört, sen kommer det glasmästare och slänger på en ny jävla ruta utan att ens gå in i butiken!!

Dom måste ju ha suttit såhär i affären:
Citera
2011-04-10, 13:33
Medlem
TheAlamos avatar
Fyfan vilka jävlar. Polisen och undermänniskorna som gjorde inbrottet. Kan vi inte skriva till hans facebook att han ska fortsätta kämpa? Om 10 pers skriver så kanske han håller hoppet uppe (och skaffar en hagelbössa under disken tex ) På nåt sätt måste han ju ändå döda såna där människor. Jag älskar serietidningar!
Citera
2011-04-10, 17:27
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Fyfan vilka jävlar. Polisen och undermänniskorna som gjorde inbrottet. Kan vi inte skriva till hans facebook att han ska fortsätta kämpa? Om 10 pers skriver så kanske han håller hoppet uppe (och skaffar en hagelbössa under disken tex ) På nåt sätt måste han ju ändå döda såna där människor. Jag älskar serietidningar!

Hans profil på Facebook är öppen så det går bra att kommentera hans inlägg utan att vara vän med honom, tror han behöver mer uppmuntran.

http://www.facebook.com/JieZelf?sk=wall

/Provokatör
Citera
2011-04-10, 23:23
Avstängd
Men dö, "seriebutiksmördaren" Jag trodde först det handla om nåt gammalt mord i en butik. ha ha ha snacka om förvrängning. Du borde söka jobb på aftonbladet
Citera
  • 1
  • 2