• 1
  • 2
2011-04-09, 19:03
Medlem
Okandanvandares avatar
Har sedan en tid tillbaka (3 dagar) haft flottigare hår än vad jag tidigare haft, trots att jag duschat. Vad kan detta bero på?

Kan håret bli flottigt om man duschar för mycket?
Jag har aldrig vax eller andra produkter i håret.

Väldigt tacksam för svar! Annars får jag raka, eller klippa mig snart, och jag gillar ju mitt hår som det är nu (eller som det var för en vecka sen).
Citera
2011-04-09, 19:05
Medlem
superKings avatar
Konstigt att det helt plötsligt blivit fett. Mitt hår blir fett väldigt lätt med, hinner knappt gå en dag.
Citera
2011-04-09, 19:07
Medlem
Okandanvandares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Konstigt att det helt plötsligt blivit fett. Mitt hår blir fett väldigt lätt med, hinner knappt gå en dag.

Jo precis, det problemet lever jag dagligen med, men nu försvinner det ju liksom inte. Förstår verkligen inte varför...
Citera
2011-04-09, 19:09
Medlem
slipbacks avatar
Sluta pilla dig i håret hela tiden så löser det sig,du har mer skit på fingrarna än du tror
Citera
2011-04-09, 19:13
Medlem
Okandanvandares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipback
Sluta pilla dig i håret hela tiden så löser det sig,du har mer skit på fingrarna än du tror

Tror inte det är där problemet ligger.
Citera
2011-04-09, 19:17
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Nyss bytit schampoo? Balsam? Tvätt/sköljmedel? (som sedan irriterar när du sover)
Testat torrschampoo, ett pulver som man sprayar mot hårrötterna som sedan suger upp fettet.
Citera
2011-04-09, 19:20
Bannlyst
Ju oftare man tvättar håret ju mindre tid är det inte flottigt.
Citera
2011-04-09, 19:26
Medlem
banquets avatar
Tvätta inte håret varje gång du duschar om du gör det. Om du inte tränar ofta eller lever i ovanligt smutsiga så behöver du bara tvätta håret mellan 1-3 gånger i veckan. Det räcker gott och väl.
Citera
2011-04-09, 19:36
Medlem
popstickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okandanvandare
Kan håret bli flottigt om man duschar för mycket?

ja, det kan de
Citera
2011-04-09, 19:41
Medlem
Miljövänligt duschmunstycke ger för dåligt vattentryck så hårbotten blir aldrig ren. Köp en gammalvariant så blir hårbotten ren.
Citera
2011-04-09, 22:23
Medlem
Okandanvandares avatar
Ursäktar sen uppdatering (super lite emellanåt), fruktansvärt jobbigt att vara ute med orent hår dock... Men tackar för bra tips!

Sammanfattat: Torrschampo, balsam, duscha mindre ofta (eller iaf schampo mindre ofta), annat duschmunstycke (mitt är relativt nytt och "miljövänligt", ja).
Något mer att tänka på?

Är det har bara era tips, eller är det metoder ni testat om ni varit med om detsamma? (Vilket jag nog antar att många har, i dagens samhälle är det ju nästan ett måste att duscha varje dag)
Citera
2011-04-09, 23:36
Medlem
Dra inte handen genom håret och kamma inte så ofta, vi har små körtlar som stimuleras när du kammar håret - som i sin tur "sprutar" ut mer fett.

Annars är det möjligt att du har massa onödiga androgener fritt i kroppen, kanske konverterar testo till dht i större utsträckning då dht även påverkar dessa körtlar. Så finasterid skulle i sådana fall hjälpa, men rätt onödigt för lite fett i håret.

Det finns några läkemedel som direkt minskar utsöndringen i körtlarna, men du kan glömma att få dem utskrivna då de används för mycket mer allvarliga fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in