2011-04-09, 14:32
Medlem
Mankishs avatar
Nu söker jag mig till ekonomi-eliten på Flashback.
Skulle vara tacksom om jag fick er hjälp.

Lite info

Tjänade 360 000:- 2010, ingen vidare deklarerad inkomst 2009.
Så vid en UC syns i princip nolltaxering för 2009, men jag har ju papper på inkomsten som jag kan visa upp på banken.
Har ingen fast anställning, utan vikariat som omvandlas till fast anställning i Augusti, varit anställd sedan September 2009 på samma företag.
Ingen säkerhet i form av bostadsrätt, villa eller bil.
Däremot kan jag ha en förälder som medsökande.

Lånet i fråga lär vara ett blancolån, tänkte använda pengarna till att köpa bil.

Om jag nu ens får ta lån så lär räntan hamna upp mot 10% hos dom giriga bankerna.
Ska även köpa genom privatperson, så jag kan inte ta del utav bilhandlarnas räntor som ligger på runt 5%.

Under dessa förutsättningar, brukar man få ta lån utan medsökande eller måste jag ha en sådan?
Vart bör jag vända mig för att få bästa möjliga ränta? Vill absolut inte ha över 8%.

Tack på förhand
Citera
2011-04-09, 17:57
Medlem
Hur mycket har du tänkt låna samt eventuell egen insats?
Citera
2011-04-09, 18:13
Medlem
Mankishs avatar
Ah, fan så dum jag är som glömmer det.

Det rör sig om 200 000:-, och det är ett blancolån utan säkerhet så insats är inte nödvändig.
Däremot så kan jag lägga 50 000:- eller så själv, men det är inte att föredra då det är min buffert.
Citera
2011-04-09, 19:18
Medlem
Blocket.ses avatar
Eftersom att du har 50k så tycker jag att du ska köpa en bil för max det beloppet..

Idiotiskt att ta ett blancolån på 200k med en ränta på 8%, för att köpa en bil..
Citera
2011-04-09, 19:24
Medlem
miqqqas avatar
Det finns möjligheter att ta ett billån med bilen som säkerhet trots att du köper av privatperson, men oavsett så är det idiotiskt att ta ett billån på såna summor, och utan att du ens är fast anställd.

Har du arbetat ihop din buffert på de ca 1,5 åren du har jobbat och haft en bra inkomst? Kostnaden för lånet kommer vara MINST lika mycket som du lyckats spara i snitt i månaden. Plus att du har alla kostnaderna för att äga en bil. Antar att du är rätt ung och då blir det svindyr försäkring på en såpass dyr bil...
Citera
2011-04-10, 07:38
Medlem
Ditt vikariat är långt ifrån garanterat att bli en fast anställning. Många företag byter hellre ut vikarier när de inte kan ha dem som det längre än att anställa dem.

Varför behöver du en bil för 200.000? ren lyxkonsumtion och det är idiotiskt att handla lyx med lånade pengar, speciellt när du inte ens har en säker inkomst.
Citera
2011-04-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Varför behöver du en bil för 200.000? ren lyxkonsumtion och det är idiotiskt att handla lyx med lånade pengar, speciellt när du inte ens har en säker inkomst.

Håller med till 100% i sak. Men vill även påpeka att om man ändå ska lyxkonsumera bilar finns det galet mycket att tjäna på att importera idag pga den starka kronan.

En Bmw740 från 2003 och 15.000mil går t.ex på ca: 100.000kr i Tyskland att jämföra med 150.000kr i Sverige.
Citera
2011-04-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Håller med till 100% i sak. Men vill även påpeka att om man ändå ska lyxkonsumera bilar finns det galet mycket att tjäna på att importera idag pga den starka kronan.

En Bmw740 från 2003 och 15.000mil går t.ex på ca: 100.000kr i Tyskland att jämföra med 150.000kr i Sverige.

Då har du dyrare försäkring och en sämre andrahandsvärde också. Plus så att det är lite jobbigare med garantin på bilen om det är ett företag som ligger på andra sidan sjön. Sen går det inte att ta random bil på blocket och jämföra med billigaste i "utlandet". Många av de här tidningsrepotagen redovisar inte var det är för skick på bilen med service och så vidare. Försäkringssystemet ser också väldigt olikt ut i länder runt om i Europa. Det kanske du har koll på men annars så råder jag dig att läsa igenom det och är du tillräckligt smart ser du de negativa sidorna. Men visst, du kan givetvis tjäna en och annan krona utomlands men det finns väldigt många negativa sidor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in