Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-26, 10:16
  #13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
1) Vilken utbildning krävs?
2) Är det ett riktigt knegarjobb som sliter på en både mentalt och fysiskt? Är det jävligare än vad man tror?
3) Arbetstimmar?
4) Hur ser marknaden ut?
5) Cashen?
6) Andra krav, typ ett brett känslospektrum eller liknande, körkort om man ska åka runt och så?

1. Då det är extremt viktigt att bygga förtroende inom denna bransch skulle jag säga att det finns ett stort signalvärde i att ha en utbildning, även om det kanske inte krävs en utbildning för att jobba med de specifika arbetsuppgifterna. Så skulle säga iaf lite universitetskurser i typ religionskunskap, social omvårdnad, etc.

Det verkar även vara vanligt att erbjuda juridisk rådgivning inom ramen för begravningstjänster, och gissar att detta är nödvändigt för att kunna konkurrera med t.ex. Fonus. Så juridikkurser inom familjerätt/arv/testamente/bodelning lär vara nödvändigt.

2. Jag tror inte att det är ett knegarjobb på samma sätt som "dödgrävare" var förr, utan mer en terapeutisk roll där man ger stöd till de anhöriga, erbjuder juridisk rådgivning om arv och annat praktiskt efter ett dödsfall, ordnad med bodelning, bokar in begravningsceremoni, etc. Det rent praktiska att gräva ner döda tror jag kyrkoförvaltningen står för. Så som sagt, kompetens och förtroende är viktigt.

3. Vet ej.

4. Gissar att marknaden domineras av ett fåtal aktörer som erbjuder ett fullsortiment av begravning, juridik, rådgivning, stöd, mm. Så förmodligen är fullsortiment ett nödvändigt utbud för att kunna hävda sig i konkurrensen.

5. Vet ej. Gissar att begravningstjänsterna har en hyfsat fast taxa + lönsamhet, medan det finns möjlighet att öka marginalerna på den juridiska rådgivningen.

6. Någon form av erfarenhet lär vara nödvändigt för att skapa förtroende hos kunderna, typ kyrkoarbete, social omsorg, etc.
Citera
2018-05-28, 11:01
  #14
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En ren Stockholmsgrej vad jag förstår. I resten av landet är det begravningsentreprenör som gör detta.

jaså vad udda, inte så ofta man ser bilarna i Stockholm heller men det brukar stå Politibil diskret på en svart skåpbil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback