Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 10:21
  #1609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojsmojs
Men om jag inte har betalat på 13 månader. Vad är det som säger att jag kommer få en räkning inom 26 månader? Är tveksam till att höra av mig då det känns som att jag inte gör något fel. Mer än att jag Kan få en räkning retroaktivt?
Fast de ju de att du gör fel, om de är så att elen inte ingår i avgiften så är de din skyldighet att anmäla inflytt till nätbolaget precis lika mycket som att de är din skyldighet att betala hyran i tid fast hyresavin kommer bort på posten.
Men som sagt de värsta som kan hända är att de stänger av elen där hemma hos dig o sen att du får en retroaktiv räkning på elen i efterhand men då du inte heller gjort nåt val av elavtal kommer den va baserat på ett anvisat avtal o beroendes på din förbrukning så kan de bli en stor klumpsumma om lång tid gått sen du flytta in o tills de märker att nåt inte stämmer, så de ju upptill dig hur du vill göra där.
Citera
2018-11-16, 10:22
  #1610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Du e smart du, och delar du då upp dom 100% på 12 månader ,,vad får man då tro, månad för månad ?
Det är ju irrelevant så länge vi inte vet vad hundra procent är.
Citera
2018-11-16, 10:25
  #1611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Om du inte självmant har kontaktat din nätägare och anmält en inflytt så kan inte nätbolaget kräva att du ska betala för strömmen under de senaste månaderna. Fastighetsägare eller förening får nämligen inte teckna elnätsavtal i någon annans namn. Däremot så har föreningen rätt att fakturera dig i efterhand om det är överenstalat om att du ska stå för elen. Men det kommer dom förmodligen inte att upptäcka om du snarast kontaktar din nätägare och flyttar över det i ditt namn.
Troligen som Perhaps-probably skriver.. vet bara att hos de flesta hyresbolag står de att man själv är skyldig att kontakta nätbolaget så oavsett om de är föreningen/hyresvärden eller nätbolaget så kommer ju nån för eller senare vilja ha betalt för elen du konsumerat.
Citera
2018-11-16, 10:33
  #1612
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Det är ju irrelevant så länge vi inte vet vad hundra procent är.
Jasså
Om man vill veta hur mycket man förbrukat i % månad för månad för att få en koll vilka månader man har ett högre eller lägre snitt i förbrukning , är det ointressant med tanke på om man är hemma just dom månaderna
Citera
2018-11-16, 15:17
  #1613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Och till saken är jag kollade hur mycket jag uttnyttjade varje månad,
ca 10% under Juni och Juli (dom varmaste månaderna detta år) normalt brukar det ligga på runt 9%
och jag åker bort varje år under december och Januari då har jag 4.5% då stänger jag ner allt förutom kyl och frys
drar verkligen kyl och frys nästan hälften av månadsförbrukningen, när man har dator 2 skärmar på dagligen, spis,stor tv,lampor mm övrig tid
Jag kollade vår procentuella fördelning. I december och januari brukar vi vara hemma som mest och har mycket tända lampor och tittar mer på TV. Då förbrukar vi ca 10% per månad.
I juli är den månad vi är absolut minst hemma och eftersom det är ljusare så behöver man inte ha lika mycket lampor tända. Då brukar jag även dra ur alla datorer. Då ligger vi på ca 5%.
Det verkar alltså inte vara orimligt att halva förbrukningen går till kyl och frys.

Anledningen till att kyl och frys drar så stor andel är för att i en lägenhet så har man vanligtvis inte särskilt hög förbrukning jämfört en villa där det finns fler nödvändiga saker att driva som man får bekosta själv istället för att kostnaden hamnar centralt.

Eftersom flera har svårt att förstå hur procent kommer in i bilden så är det procentuell andel av årsförbrukningen.
Citera
2018-11-16, 15:31
  #1614
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag kollade vår procentuella fördelning. I december och januari brukar vi vara hemma som mest och har mycket tända lampor och tittar mer på TV. Då förbrukar vi ca 10% per månad.
I juli är den månad vi är absolut minst hemma och eftersom det är ljusare så behöver man inte ha lika mycket lampor tända. Då brukar jag även dra ur alla datorer. Då ligger vi på ca 5%.
Det verkar alltså inte vara orimligt att halva förbrukningen går till kyl och frys.

Anledningen till att kyl och frys drar så stor andel är för att i en lägenhet så har man vanligtvis inte särskilt hög förbrukning jämfört en villa där det finns fler nödvändiga saker att driva som man får bekosta själv istället för att kostnaden hamnar centralt.

Eftersom flera har svårt att förstå hur procent kommer in i bilden så är det procentuell andel av årsförbrukningen.

Precis, då verkar 4-5% under dom månaderna jag inte är hemma 1 minut stämma bra,
dock lite konstigt att jag hade topp på Juni/juli detta år då det va mega varmt ute, kan dock varit så att jag kokade ovanligt med mat på spisen osv
Citera
2018-11-16, 15:40
  #1615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ok, kan förklara saken, men att bara abbonemanget ska kosta lika med all el jag förbrukar,, sjukt enlligt mig , men ok vi är i Sverige
Vi har låga till normala elpriser i Sverige.I tex Danmark är priserna betydligt högre.Lägre i Norge o Finland.
Citera
2018-11-16, 15:54
  #1616
Medlem
DeepThroat007s avatar
"Avregleringen" av den svenska elmarknaden är ett intellektuellt misslyckande: Naturliga monopol (som elnätsföretagen utgör) är rena härdsmältan. Betalar själv 134 kr/mån i elnätsavgift.

Professor Bergman anser dock att avregleringen i huvudsak är av godo:

https://www.nationalekonomi.se/filer/pdf/25-7-lb.pdf


Vill du köpa billigaste elen går man in på:

Elskling.se
Citera
2018-11-17, 11:45
  #1617
Medlem
Elräkning på 375kr för 117 kWh. Rimligt? https://i.imgur.com/GVIfyUu.jpg
Citera
2018-11-17, 14:35
  #1618
Medlem
Finns det någon sida som man kan fylla i sin förbrukning månad för månad för att jämföra abonnemangs-typerna, fast, mix och rörligt?
Citera
2018-11-18, 15:18
  #1619
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zigenarjuden
Elräkning på 375kr för 117 kWh. Rimligt? https://i.imgur.com/GVIfyUu.jpg

Jo, visst ser den fakturan rimligt ut. Det ser ut som ett rörligt standardavtal hos Vattenfall. Det är ett helt okej avtal som varken är bra eller dålig. Däremot så har du en så pass låg förbrukning så även om du skulle få ett drömavtal så blir det inte så stor skillnad i slutändan. Låt säga att du får ett elhandelsavtal till inköpspris utan någon fast avgift, dvs företaget skulle inte göra någon vinst på den el du förbrukar, då skulle din faktura gå från 375 till 323. Så visst finns det pengar att tjäna genom ett bättre avtal… men inte mycket.
Citera
2018-11-20, 11:13
  #1620
Avstängd
Tammers avatar
Fast eller rörligt elpris?

Jag har tidigare haft elavtal mer ett års bindningstid, men nu såg jag att elpriset för tillfället är 50% högre än förra året vid den här tiden. 75 öre/kWh mot förra årets 50 öre/kWh. Vad ska man tro om elprisets utveckling, är det läge att byta till rörligt? Det är inte bra att få elräkningen höjd med 50%, särskilt som vintern är i antågande med högre elkonsumtion än resten av året.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback