Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 16:15
  #1465
Medlem
Ganska ovanligt att räkna förbrukning i kronor. Mycket vanligare med kWh.

Första frågan bör vara. Hur många kWh förbrukar du?

Andra frågan. Vad betalar du per kWh?

Tredje frågan. övriga kostnader?
Citera
2017-04-21, 16:45
  #1466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Ganska ovanligt att räkna förbrukning i kronor. Mycket vanligare med kWh.

Första frågan bör vara. Hur många kWh förbrukar du?

Andra frågan. Vad betalar du per kWh?

Tredje frågan. övriga kostnader?

Det är definitivt inte ovanligt att räkna i kronor om man tittar på hushållsel för en lägenhet. Det är numera inte ovanligt vad avser fastigheter heller. För kWh säger ingenting, därav dina följdfrågor.
Citera
2017-04-21, 17:03
  #1467
Medlem
Om man vill veta vad som kostar så är det värdelöst i alla fall.

Har man hög förbrukning eller betalar för mycket för det man förbrukar? Omöjligt att få reda på om man mäter förbrukning i kronor.

Kanske du skall be ditt elbolag att bara skicka en summa att betala. Hur kontrollerar man att det är rätt mot mätaren? Eller visar din elmätare förbrukningen i kronor?
Citera
2017-04-21, 17:20
  #1468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Om man vill veta vad som kostar så är det värdelöst i alla fall.

Har man hög förbrukning eller betalar för mycket för det man förbrukar? Omöjligt att få reda på om man mäter förbrukning i kronor.

Kanske du skall be ditt elbolag att bara skicka en summa att betala. Hur kontrollerar man att det är rätt mot mätaren? Eller visar din elmätare förbrukningen i kronor?

Betalar du din elräkning i kWh?
Citera
2017-04-21, 17:28
  #1469
Medlem
Jag betalar per förbrukad kWh

1. leverantören kollar förbrukad el i kWh
2.leverantören skickar en faktura med antal kWh och en summa baserad på antalet förbrukade kWh
3 Betalningen sker för varje förbrukad kWh i sek.

Tror säkert du känner till det här.

Har du sett en räkning där förbrukningen angetts i kronor och inte i kWh? Om svaret är ja och ärligt så förvånar du mig.
Citera
2017-04-21, 17:40
  #1470
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisters
Jag är lite nyfiken på vad som är ok elräkning, rimliga kostnader för mig som bor i hyresrätt på 79 kvm.
Vi ligger enligt Vattenfall snäppet under normalförbrukning på vår el.
När jag jämför mina räkningar med vänner så har jag alltid den dyraste räkningen, även fast de har fler familjemedlemmar o därmed fler"el-prylar".
Min månadsavgift från Vattenfall är på 750-800 kr.
Ska det va så eller har jag det sämsta avtalet?
(kan inte byta avtal förrns december)

Först och främst vet vi inte hur du bor?
Du säger hyresrätt, men detta kan även finnas varianter från den klassiska flerfamiljshuset .

Flerfamiljshus?

Marklägenhet?

Just marklägenhet skiljer en hel del i elförbrukning och abonnemangsavgift......
Dels räknas det som "villa" och gör att abonnemangsavgiften är högre än i flerfamiljshus.
Du har egen ventilationsaggregat INTE gemensamt som i flerfamiljshus, detta innebär att du betalar elen för ventilationsaggregatet typ FTX, och dessa har alltid ett elbatteri som värmer upp tilluften vintertid om inte värmeväxlaren klarar värmebehovet via återvinningen av frånluften.
Men detta skall framgå av ditt hyreskontrakt (att du betalar för elen till ventilationsaggregatet) framgår inte detta måste du kontakta värden och få detta ändrat samt kompensation tex hyresreducering.
Citera
2017-04-21, 17:51
  #1471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ta gärna ett foto på en sån räkning och lägg upp här!
Det täcker inte ens vad man (normalt) betalar för "transporten" av elen.................
Varsågod! Det var visst 170 kr i mars men ja, har legat på omkring 120-150 kr som jag sa tidigare.
__________________
Senast redigerad av Elysia 2017-04-21 kl. 17:56.
Citera
2017-04-22, 11:44
  #1472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Varsågod! Det var visst 170 kr i mars men ja, har legat på omkring 120-150 kr som jag sa tidigare.
Det där visar ju elhandelspriset.
Du har en "elnätskostnad" också och den är i ditt fall säkert lika stor som "elhandelskostnaden".
__________________
Senast redigerad av smokieknife 2017-04-22 kl. 11:49.
Citera
2017-04-22, 11:53
  #1473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det där visar ju elhandelspriset. Du ska ha en för elöverföring också.............
Jag betalar ~150 kr/per kvartal i elnätsavgift.
__________________
Senast redigerad av Elysia 2017-04-22 kl. 11:58.
Citera
2017-07-01, 01:49
  #1474
Medlem
Ska jag välja fast, rörligt eller annat elavtal

Mitt fasta elavtal löper ut och nu funderar jag på vad jag ska välja.

Har direktverkande el.

Det finns något heter relaxa fond kan det vara ett alternativ till ett fast eller rörligt avtal.

Det pratas också om att vattenbristen kommer att göra så att priserna stiger.

Någon som kan detta?
Citera
2017-07-01, 07:47
  #1475
Medlem
Jag brukar binda elpriset på ett år varje sommar. Det är viktigt att när man gör det ser till att välja en leverantör man aldrig haft förut. Då får man rejält med rabatter. El-bolagen vill att man ska byta ut dem efter ett år, ungefär som bankerna. Alla säger alltid: "det lönar sig i längden med rörligt, det är vid externt få tillfällen historiskt som det lönat sig att binda".

Det är möjligt att det är sant vad gäller bolån. Men jag tycker verkligen inte det stämmer om elpriser.
Citera
2017-07-01, 12:13
  #1476
Medlem
Vad tror ni om Enkla elbolagets Relaxa fond, den snittar 30 öre /kwh och år?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback