Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-08, 15:55
  #1
Avstängd
Jag o en kompis tänkte resa tillsammans till ett spanskt-talande land. Men han förstår ju ingen spanska. Jag kan ju lite och hans engelska är inte så bra. Jag tror inte jag kmr orka hjälpa honom hela tiden. Sen så tänkte jag ochså fråga min farsa om han ska med för han har ju åkt till det där landet många gånger, så om han kommer med så kanske dt blir lättare? Ska jag åka själv med honom fastän det verbala-problemet eller ska jag ta med min farsa så han gör saker lättare för oss?
Citera
2011-04-08, 16:02
  #2
Medlem
viking76s avatar
Hur gamla är ni egentligen?
Av erfarenhet har jag lärt mig att man inte har någon större nytta av sina engelskakunskaper i spansktalande länder. De förstår ändå inte vad man säger.

Man lär sig mycket om man tvingas klara sig själv. Kan man inte göra sig förstådd med enbart språk får man försöka ta till kroppsspråket.

Så jobbigt är det inte heller att hjälpa någon vid t.ex. beställning av mat osv.

Vid nästa resa kanske det är du som behöver hans hjälp.
Citera
2011-04-08, 16:03
  #3
Avstängd
Argentum.Astrums avatar
Varför inte bara låta dig sköta allt snack?

Resan blir nog inte lika rolig om pappa följer med.
Citera
2011-04-08, 16:03
  #4
Medlem
teflonpannan69s avatar
Beror på.
Fråga 1. Kan du flytande/bra spanska?
Fråga 2. Kan du flytande/bra engelska?
Fråga 3. Är det Spanien eller något bortglömt Ecuador ni åker till?


Svarade du ja på första frågan, så nej, din farsa behöver inte följa med.

Svarade du nej på fråga ett,ja på fråga två och om det är Spanien (eller liknande, där de flesta kan engelska) ni åker till,så nej, då behöver han inte följa med.

Svarade du nej på fråga ett, två och Ecuador, så ja, då behöver din farsa följa med.
Citera
2011-04-08, 21:14
  #5
Medlem
Don Fadäsos avatar
Nej, du behöver ingen barnvakt.
Citera
2011-04-08, 22:12
  #6
Medlem
Vägen till självständighet är att helt enkelt klara sig på egen hand även om det fungerar dåligt.
Språk är eg inte så viktigt, en jag känner som inte kunde ett ord engelska åkte till Korea och jobbade i 4 veckor det fungerade bra de även om Koreanerna inte heller kunde ett ord engelska.
Man hjäpls åt att prata på svengelska eller teckenspråk.

Sen kan pappa följa med endå
Citera
2011-04-08, 23:12
  #7
Medlem
08oss avatar
Vadå inte orka hjälpa honom? Vad ska du hjälpa till med egentligen? När man är utomlands behöver man inte prata och göra sig förstådd särskilt ofta. Nu vet jag inte hur gammal du är och om det är första ggn du reser med en kompis, personligen åkte jag utomlands själv med en kompis när jag var 17. Språket var inget problem och på en resa utan föräldrar lär man sig mycket, ta med pappa är ett big nono
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback