2011-04-07, 22:09
Medlem
saftad_burks avatar
Ja, det vore väl trevligt om vi här på forumet kunde slå våra huvuden samman och arbeta fram en länklista över konstverk som anses representativa för olika epoker/inriktningar samt dela med oss lite av våra kunskaper om varför just de verken anses stå ut från mängden och vara bra exempel.

Tanken är att så småningom få till några kronologiskt ordnande och spoilertaggade avdelningar som innehåller bildlänkar och grundläggande information om saker som verken, konstnärerna och epokerna som helhet.

Om det finns intresse kommer jag att hjälpa till med postandet här i tråden, men tills vidare blir det att avvakta.

Hälsningar
Senast redigerad av saftad_burk 2011-04-07 kl. 22:31.
Citera
2011-04-08, 22:24
Medlem
urbain.de-cotts avatar
för sverige eller? t ex impressionismen i sverige skulle jag ge dig ett svar och ett annat för frankrike om du är ute efter ett svar per fråga. ok jag börjar sätta stenen i rullning.

om vi säger sverige säger jag

symbolismen-strindberg, svartsjuka, skärgårdsmotiv. Ev Hill eller josephsohns näcken
pop-öjvind fahlström eller oldenburgh, valfria kollage respektive skulptur
expressionism. x-et alt bror hjort
Kubism-GAN
impressionismen-karl Nordström, dikesgrävning eller liknande.
naturalismen-Liljefors valfri orrei motljus
Nationalromantik-Larsson, zorn eller Gustaf Cederström, familjeporträtt, kulla alt kalle dussins likfärd
minimalismen - inget
konceptkonsten -Torsten andersson, ulrik samuelsson
Naivismen-Hilding Linnquist, hjärtats sång
Citera
2011-04-19, 01:51
Medlem
Maergs avatar
Anders knutssons monokroma serie kan väl stå som en ganska bra representant för tidig svensk minimalism?

http://andersknutsson.com/index.php/...chrome-series/

I övrigt så känns det lite poänglöst att lista de svenskar som var först, i och med att de inte representerar något stilgrundande, utan bara var först i just sverige.
Citera
2011-04-19, 20:08
Medlem
Viking Eggeling är väl den ende och i vart fall förste svenska representanten för Dadaismen? Det mesta han gjorde förstördes dock såsom varandes entarte kunst under Hitler-tiden, hans första stora filmverk är till exempel spårlöst försvunnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in