Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Buddha:
Jag hoppas också att HD tar upp det. Frågan är ifall den åtalade ens kommer att överklaga, och ifall han gör det, blir det prövningstillstånd. Med tanke på två HovR-domar som dömer helt olika på relativt kort tid så anser jag att det behövs ett prejudikat.
Vi får hålla tummarna.
Men angående Nederländerna, så är det, enligt lag, kriminaliserat med innehav där också. Praxis där nere är att poliserna inte bryr sig, men kravet på dubbel straffbarhet i Sverige går efter författningsstöd. Så ifall den här domen ligger fast, så kommer tyvärr Asmterdam-ursäkten att vara ett minne blott.
Skrämmande vad det svenska rättsväsendet försöker sig på.
Nu kommer jag inte ihåg riktigt om det har gått igenom, men var det inte något snack om detta för bara någon vecka sedan i någon av de stora dagstidningarna, fast då gällde det att Sverige ville att man skulle kunna åtala svenskar i Sverige fast dom köpt sex utomlands där det var lagligt?
Tror dock att det förslaget stötte på en ordentlig patrull, har inte hängt med i den affären mer tyvär, så jag vet inte hur det slutade, om det ens har blivit något beslut i den frågan?
Men jag tycker att om dom i Holland inte efterhåller sina lagar om ringa narkotikbrott på sina egna medborgare, varför skall då VI i Sverige göra det? Det verkar ju helt knulliknas tycker jag. Jag är inte så säker på att det kommer att funka att fälla någon Hollandsresenär, men det lär vi ju bli brutalt varse om.
Sorgligt är det i alla fall. Vi får hoppas på det bästa helt enkelt.