• 1
  • 2
2011-04-07, 14:44
Medlem
Damp CPCPs avatar
I 2010 kom en dom ifrån hovrätten där det fastslogs att bruk av cannabis inte är kriminaliserat (https://lagen.nu/dom/rh/2010:38). Därav fanns en möjlighet att vid ett eventuellt urinprov eller blodprov hävda att man varit i Danmark och således gå fri.

Inte så förvånande är det här något som har försökt stävjas, och ett avgörande ifrån hovrätten över skåne och blekinge kom för två veckor sedan. (Målnummer B 396-11).

Där slår de fast, att man fortfarande inte kan dömas för bruk av cannabis. Men personen i åtalet köpte cannabis i Christiania och kort därefter brukade det. Nu bestämde sig hovrätten för att, eftersom han köpte det, då hade faktiskt rådighet över cannabiset (om än för en väldigt kort period) och därför skall dömas till innehav, vilket är förbjudet i Danmark.

Enligt min mening en upprörande dom, och felaktigt rättstillämpning. Jag hoppas att det går upp till HD och det här reds ut.
Citera
2011-04-07, 15:13
Medlem
Osthuss avatar
Tråkigt. Det känns som ett felaktigt beslut eftersom det inte står i domslutet att han har erkänt att han har köpt cannabis, utan endast brukat det. Men tekniskt sett måste man ju inneha cannabis först, för att kunna bruka det...
Citera
2011-04-07, 15:40
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Detta kommer med största sannolikhet att bli ett fall för just Högsta Domstolen då det är ett fall som kan ge praxis i kommande fall.

Skrämmande att det vekar gå åt fel håll i detta fall. Jag tror dock på en friande dom i HD.

Detta gäller dock Danmark, ska bli skoj att se om dom försöker sig på att köra samma taktik när det gäller Hollandsbesök, där kommer dom med största sannolikhet att gå bet dock.

Därför är det nu viktigt att ALLA som blir åtalade och nekar till brott vid påkommst av THC i kroppen att hänvisa till att man varit i Holland och rökt i stället för Danmark innan detta fall är avgjort i HD.

Tala om för så många av era vänner som möjligt att INTE säga att man varit i Danmark och rökt, säg istället Holland.
Citera
2011-04-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing-Buddha
Tala om för så många av era vänner som möjligt att INTE säga att man varit i Danmark och rökt, säg istället Holland.

Hur tar man sig fram och tillbaks till holland nu för tiden utan att lämna pappersspår?
Citera
2011-04-07, 15:58
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Hur tar man sig fram och tillbaks till holland nu för tiden utan att lämna pappersspår?
Med bil till exempel, lifta med en långtradare eller något, bara din fantasi som sätter gränserna.

Det behöver du inte bevisa, det är åklagaren som skall bevisa att du rökt i Sverige och INTE i Holland.
Du behöver bara hålla fast vid din historia att du rökt i Holland, that´s it.
Citera
2011-04-07, 16:00
Medlem
Damp CPCPs avatar
Buddha:

Jag hoppas också att HD tar upp det. Frågan är ifall den åtalade ens kommer att överklaga, och ifall han gör det, blir det prövningstillstånd. Med tanke på två HovR-domar som dömer helt olika på relativt kort tid så anser jag att det behövs ett prejudikat.

Vi får hålla tummarna.

Men angående Nederländerna, så är det, enligt lag, kriminaliserat med innehav där också. Praxis där nere är att poliserna inte bryr sig, men kravet på dubbel straffbarhet i Sverige går efter författningsstöd. Så ifall den här domen ligger fast, så kommer tyvärr Asmterdam-ursäkten att vara ett minne blott.
Citera
2011-04-07, 16:12
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Buddha:

Jag hoppas också att HD tar upp det. Frågan är ifall den åtalade ens kommer att överklaga, och ifall han gör det, blir det prövningstillstånd. Med tanke på två HovR-domar som dömer helt olika på relativt kort tid så anser jag att det behövs ett prejudikat.

Vi får hålla tummarna.

Men angående Nederländerna, så är det, enligt lag, kriminaliserat med innehav där också. Praxis där nere är att poliserna inte bryr sig, men kravet på dubbel straffbarhet i Sverige går efter författningsstöd. Så ifall den här domen ligger fast, så kommer tyvärr Asmterdam-ursäkten att vara ett minne blott.
Skrämmande vad det svenska rättsväsendet försöker sig på.

Nu kommer jag inte ihåg riktigt om det har gått igenom, men var det inte något snack om detta för bara någon vecka sedan i någon av de stora dagstidningarna, fast då gällde det att Sverige ville att man skulle kunna åtala svenskar i Sverige fast dom köpt sex utomlands där det var lagligt?
Tror dock att det förslaget stötte på en ordentlig patrull, har inte hängt med i den affären mer tyvär, så jag vet inte hur det slutade, om det ens har blivit något beslut i den frågan?

Men jag tycker att om dom i Holland inte efterhåller sina lagar om ringa narkotikbrott på sina egna medborgare, varför skall då VI i Sverige göra det? Det verkar ju helt knulliknas tycker jag. Jag är inte så säker på att det kommer att funka att fälla någon Hollandsresenär, men det lär vi ju bli brutalt varse om.

Sorgligt är det i alla fall. Vi får hoppas på det bästa helt enkelt.
Citera
2011-04-07, 18:15
Medlem
LokalaNyheters avatar
shitt asså vad är det för värld vi lever i nu för tiden.

Man får inte bruka den växt som funnits länge än oss människor har gjort..

det här har gått för långt.. Hoppas dom vinner fallet i HD
Citera
2011-04-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing-Buddha
Med bil till exempel, lifta med en långtradare eller något, bara din fantasi som sätter gränserna.

Det behöver du inte bevisa, det är åklagaren som skall bevisa att du rökt i Sverige och INTE i Holland.
Du behöver bara hålla fast vid din historia att du rökt i Holland, that´s it.

Ok. Har inte haft mer med polisen att göra än 2 förhör och fyllecell så jag visste inte att det var så lätt. Men det är klart, är det inte övriga brott inblandade så är det nog inte så aktuellt för dem att dra igång en rättegång för ett ringa.
Citera
2011-04-07, 18:53
Medlem
Det jag främst undrar är hur det kommer sig att man överhuvudtaget åtalat någon i detta fall? Visst - cannabis är olagligt i Sverige och då finns det väl en objektiv logik i att man åtalar någon för bruk i Sverige. Men håller man nu alltså på och jagar folk som rökt när de varit utomlands!!! Tror inte att det någonsin tidigare varit mer motiverat att fråga sig om de inte har något bättre för sig...
Citera
2011-04-07, 21:30
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panikbacill
Det jag främst undrar är hur det kommer sig att man överhuvudtaget åtalat någon i detta fall? Visst - cannabis är olagligt i Sverige och då finns det väl en objektiv logik i att man åtalar någon för bruk i Sverige. Men håller man nu alltså på och jagar folk som rökt när de varit utomlands!!! Tror inte att det någonsin tidigare varit mer motiverat att fråga sig om de inte har något bättre för sig...
Tyvär är det så att "kontrollsamhället" som vi lever i har börjat att få ett eget liv och eftersträvar mer och mer kontroll över oss människor.
Vill inte låta som en sk foliehatt, men vi är fan i mig på väg mot en "New World Order" känns det som.

Inom ett par år så har vi alla ett chip inopererat i våra kroppar så att "NWO" kan kontrollera oss precis hela tiden överallt.

I alla fall om "dom" får som dom vill.
Citera
2011-04-08, 01:16
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panikbacill

Vad jag har förstått så jagar de inte folk för att de röker på utomlands utan för att de har spårämnen av THC i kroppen när de kommer tillbaks till Sverige, vilket är olagligt ifall du intagit drogen i ett land där bruk är kriminaliserat, kan låta som samma sak men är stor skillnad juridiskt sett.

Orimlig lag hursomhelst och utvecklingen på senaste tid börjar bli skärmande, men ännu mer skrämmande är att varken folket, media, EU eller vissa påstått liberala politiker reagerar längre eller ens yttrar ett ord om denna eller de andra mer eller mindre drakoniska lagarna som makthavarna spytt ut över folket senaste tiden. Är även väldigt synd att ingen verkar lägga märke till det på internationell nivå, alla jag pratat med har fortfarande bilden av Sverige som världens liberalaste land på alla punkter även fast det inte kunde vara längre från sanningen, och då syftar jag inte bara den allt mer totalitära lagstiftningen utan även den sedlighetslära som har spridit sig i landet de senaste åren.
Senast redigerad av Tord_Ywel 2011-04-08 kl. 01:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback