Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-07, 14:32
  #1
Medlem
Hej!

Hoppas det här är rätt forumdel för min fråga annars ber jag mod flytta den.

Har gått upp i vikt pga tidigare ångestmediciner vilket resulterat i ytterliggare ångest, nu fick jag äntligen byta medicin och började precis med fluoxetin.
Eftersom jag nu vill börja gå ner i vikt snabbt och få ordning på den här fettogrejen som ska föreställa min kropp undrar jag om fluoxetin och synerlin (synefrin) går att äta samtidigt? Någon som vet?

Fluoxetin (FASS):
Den aktiva substansen är: Fluoxetinhydroklorid motsvarande 20 mg fluoxetin
Övriga innehållsämnen är: Laktosmonohydrat, mikrokristallin cellulosa, pregelatiniserad majsstärkelse, krospovidon, kroskarmellosnatrium, vattenfri kolloidal kiseldioxid, sackarinnatrium, natriumcyklamat, magnesiumstearat, pepparmyntarom, plommorarom

Synerlin: 1 tabl/2 tabl
Citrus Autantium e.s 30% synefrin 250mg / 500mg
Koffein 125mg 250mg
Camellia Sinesis e.s 90% polyf.) 125mg / 250mg
varav EGCG) 50mg / 100mg
Tabletthjälmedel: Dikalciumfosfat, mikrokristallin, cellulosa, stearinsyra, magnesiumstearat, povidon.
Citera
2011-04-07, 14:32
  #2
Avstängd
Tror du får bättre svar i medicinforumet.
Citera
2011-04-07, 16:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridan
Hej!

Hoppas det här är rätt forumdel för min fråga annars ber jag mod flytta den.

Har gått upp i vikt pga tidigare ångestmediciner vilket resulterat i ytterliggare ångest, nu fick jag äntligen byta medicin och började precis med fluoxetin.
Eftersom jag nu vill börja gå ner i vikt snabbt och få ordning på den här fettogrejen som ska föreställa min kropp undrar jag om fluoxetin och synerlin (synefrin) går att äta samtidigt? Någon som vet?

Fluoxetin (FASS):
Den aktiva substansen är: Fluoxetinhydroklorid motsvarande 20 mg fluoxetin
Övriga innehållsämnen är: Laktosmonohydrat, mikrokristallin cellulosa, pregelatiniserad majsstärkelse, krospovidon, kroskarmellosnatrium, vattenfri kolloidal kiseldioxid, sackarinnatrium, natriumcyklamat, magnesiumstearat, pepparmyntarom, plommorarom

Synerlin: 1 tabl/2 tabl
Citrus Autantium e.s 30% synefrin 250mg / 500mg
Koffein 125mg 250mg
Camellia Sinesis e.s 90% polyf.) 125mg / 250mg
varav EGCG) 50mg / 100mg
Tabletthjälmedel: Dikalciumfosfat, mikrokristallin, cellulosa, stearinsyra, magnesiumstearat, povidon.

Svårt att svara på när man inte vet något om dig och din ångest.

Spontant tänker jag så här:

Du har precis bytt medicin, tycker du ska prova den ett tag först och se så den hjälper dig som du vill och behöver. Precis i skiftet mellan olika ångest mediciner kan man få svackor.

Synefrin och liknande preparat är aldrig optimalt om man har ångest. Det har perifera nervösa verkningar och kan göra ångesten värre. Det är dock högst individuellt.

Synefrin kommer inte att göra att du rasar i vikt. Har du lagt på dig mycket så tycker jag du ska deffa rent...det är vår ut och gå varje dag och sköt kosten.
Citera
2011-04-08, 09:33
  #4
Medlem
Hej!
Jag har inga vanföreställningar om att sitta framför TVn och rasa i vikt på synerlin, det jag är ute efter är en liten hjälp på traven eftersom jag mår mycket dåligt av min nuvarande övervikt.
Ångest kansdke inte var det bästa sättet att beskriva min situation, jag har en depression med inslag av panikångest. Jag vet att synefrin inte är optimalt med ångest (men det är högst individuellt som du säger). Jag är ändå beredd att prova, funkar det så funkar det...gör det min ångest värre får jag helt enkelt strunta i det och köra utan. Innan jag överhuvudtaget provar måste jag ju självklart veta om det går eller om jag skulle tvärdö

Japp, ute i vårsolen är jag och går varje dag nu, skönt som attan att se snön smälta bort
Citera
2012-01-11, 11:06
  #5
Medlem
luftburens avatar
Hej Fridan! Jag är i samma sits nu som du var när du startade tråden, jag har samma typ av depression och tar samma medicin. Provade du att ta Synerline? Hur gick det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback