Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Om jag har förstått dig rätt, vilket inte är säkert, så menar du att Jan Guillou besitter en högre språkintelligens som gör honom till en av de bättre författarna i vårt avlånga land? Om jag har tolkat rätt, förklara för mig lite mer utförligt varför han är just det och varför Gammal Hårdrockare och Cohiba har fel.
För att diskussionen inte skall avvika för mycket från Tempelriddarna och Ridderskapet i allmänhet, tänker jag inte ifrågasätta medlemmarna "Cohiba" samt "Gammal Hårdrockare"; utan låta deras uppfattningar förbli deras egna inom ramen för åsiktsfriheten resp yttrandefriheten. Det är när Gillou uttrycker sig i tal som jag anser honom högre stående än många andra skribenter på
Aftonbladet. Som författare är han säkert bättre än genomsnittet, men något betyg i hans författande överlåter jag åt litteraturexpertisen att avgöra.
Har personligen träffat Guillou under studietiden på 90-talet, och jag ställde några frågor angående stilistiken som han redan då börjat krångla med under den pågående Hamilton-serien. Vill minnas att han svarade något i stil med att ju krångligare stilistik man använder, desto mer hyllad blir man av svenska akademin och andra förstå-sig-påare inom litteraturvärlden.
Personligen anser jag att man ska strunta i flörtandet med akademierna, och istället följa Esaias Tégnérs devis: Det dunkelt sagda, är det dunkelt tänkta ! (Tegnér hade avskytt Tranströmer)
OnT: Ridderskapet kräver en rakryggad Herre som inte räds att gå en verbal fight med kärringmakten inom den svenska kultureliten, och det är endast de egenskaperna hos Guillou som jag syftar till i mitt förra inlägg.
Man kan i korthet säga att Riddaren är motsatsen till den manlige feministen, där den förstnämnda på äkta grunder är högre stående i kompetens än de kvinnliga feministerna medan den sistnämnda näppeligen uppnår en jämlik kompetensnivå med sagda feministgrupp.