2011-04-06, 21:33
Medlem
-Caligula-s avatar
Visste inte om jag skulle lägga den i ekonomi eller resor men tror den passar bättre här.

Har länge haft en dröm om att kunna åka runt till olika platser i världen och leva i andra kulturer/samhällen i några år innan jag börjar plugga igen. För att få se världen, få livserfarenhet och kunna uppskatta Sverige sen när man väl kommer tillbaka. Jag vill inte backpacka runt och bo på olika hostel utan jag vill bosätta mig i en stad och stanna i minst 3 månader och gärna längre om jag trivs där. Mitt mål är att vara iväg i minst tre år. Samtidigt plugga distanskurser från Sverige så man får ut något också.

Nu är problemet bara att finansiera detta. Jag har en budget på ca 70 k i dagsläget att starta med. Jag får bidrag av csn på 2700 kr varje månad.
I vissa länder går det att få enklare jobb, men generellt sätt är det ju ganska svårt, och i många fattiga länder iprincip helt omöjligt.

Vad finns det för alternativ att tjäna 5-6 k extra i månaden? Vad finns det för möjligheter att tjäna pengar över internet? Har hört att det t.ex finns vissa telemarketing företag där man kan jobba från sin egen dator med headset?

Undersökningar och jobba som affiliate har jag hört talas om, men verkar finnas mycket oseriöst och lite pengar för allt jobb man lägger ner. Finns det annars någon kortare utbildning man kan gå och sedan jobba med ngt över internet?
Poker är väl det som ligger närmst, men det är ju samtidigt en väldigt osäker inkomst.

Jag kan verkligen tänka mig att lägga ner många timmar i månaden för att få ihop de tusenlapparna som behövs för att klara sig, eftersom varit en dröm för mig enda sen jag var liten påg
Citera
2011-04-06, 21:35
Medlem
Jolines avatar
Plocka burkar...
Citera
2011-04-06, 22:20
Medlem
Kolla vilka kurser du kan plugga på distans och sök sedan csn!
Citera
2011-04-06, 22:24
Medlem
-Caligula-s avatar
Jo men jag vill inte ta lån. Känns lite som att ta ett banklån för att åka på semester.
Sen ska jag börja plugga ett program när jag kommer hem vilket gör att det kommer bli sjukt mycket att betala tillbaka sen isf.
Citera
2011-04-06, 22:44
Medlem
Med att söka csn menar jag inte lån, utan kolla upp vilka bidrag du kan få!
Citera
2011-04-06, 22:46
Medlem
-Caligula-s avatar
Bidraget är på 2700/månad och då pluggar man heltid. Det räcker inte så jättelångt
Citera
2011-04-06, 22:47
Medlem
Det är alltid något! Sen är inte heltid samma sak utonlands!
Citera
2011-04-06, 23:37
Medlem
-Caligula-s avatar
Ja men dom 2700 i bidrag kommer jag att ta, men behöver iaf 8-9 k i månaden för att kunna leva ett hyfsat liv. Vad menar du med att heltid inte är samma sak utomlands?
Citera
2011-04-06, 23:43
Medlem
Germanofils avatar
Vet flera som har gjort just detta. Rent tekniskt är det inga problem så länge landet har fungerande internet och säker postgång (du måste ha framförhållning med att beställa kurslitteraturen).

Jag tror du skulle kunna klara dig i 3 år på 70k +2,7k från CSN 10 månader om året. Det ger dig totalt 150k och på det kommer du långt om det är länder/regioner i stil med Indien/Kina/Sydostasien/Afrika där man lever hyfsat flott för 5k i månaden. Sen kan du ju förlägga 1 år eller mer av din resa i ett eller flera rikare länder där det går att få jobb. (Europa/Australien/NZ)

Kurslitteraturen är en bitch även då det gäller den ekonomiska biten. Men du kan hitta mycket e-books om du vill spara in på den biten. Dock med största sannolikhet inte alla som du behöver!

Kul projekt. Starta gärna en resedagbokstråd här på fb om du genomför det hela.
Citera
2011-04-08, 14:49
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Caligula-
Ja men dom 2700 i bidrag kommer jag att ta, men behöver iaf 8-9 k i månaden för att kunna leva ett hyfsat liv. Vad menar du med att heltid inte är samma sak utomlands?

Vet inte vilka länder du hade tänkt åka till men i till exempel Kina är 2700 kr en bra månadslön. I fattigare länder kan du säkert komma ännu längre på den summan.
Citera
2011-04-09, 10:01
Medlem
-Caligula-s avatar
Även om man befinner sig i ett billigt land så är det svårt att komma ner i levandssummor som 2700 kr/månaden. Jag vill inte bo i ett råtthål och leva på existensminimum. Det är dessutom alltid dyrare i början när man kommer till ett nytt land innan man kommit in i det..
Någon annan som har förslag på hur man kan arbeta över internet?
Australien funkar ju och jobba men det är nog också det enda landet utanför europa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in