2011-04-06, 20:53
Medlem
stoffzkees avatar
God kvll Flashback!

Jag har nu krt min Audi A4 1.8T Quattro -05 i runt 6 mnader, men p senare tid har det brjat bli en satans massa problem med biljveln.

Det hela brjade med att Tomgngen hoppade mellan 1500-2000 rpm, och min frsta tanke var att byta luftmassemtaren. Och nr jag bytt den s gick bilen felfritt igen.

Ett par dagar senare s mrkte jag att nr jag skulle motorbromsa s ryckte det till i hela bilen cirka 3 sekunder efter att jag slppt gasen. (Ungefr som en kraftig inbromsning.) Och det brukar normalt vara "By-Pass-Ventilen" eller "Dumpventil" som vissa fredrar att kalla den av ngon anledning. Men innan jag hann byta ventilen s mrkte jag ven att tomgngen brjade g mer och mer "svajigt", den ligger p 900rpm, men motorn verkar "skaka till" med jmna intervaller.

Min frsta tanke dr var att en tndspole hade gtt (eftersom att det inte r helt ovanligt p dessa bilarna.) Men efter att ha kopplat ut kontaktstycket p varje spole (under gng), utan ngra skillnader i intervallen s verkar det som att det inte r ngon tndspole.

En annan sak r att nr jag frsker gasa p med bilen s skakar hela skiten, precis som att den misstnder.

I alla fall: Jag bytte by-pass-ventilen och hoppades p att det kanske bara var det som orsakade problemet, och jag fick bort "rycket" som sker vid motorbromsning.

Eftersom jag har tillgng till diagnosinstrument s kunde jag kolla felkoder via OBD-uttaget, och alla felkoder frsvann efter att jag bytt denna ventil.

Men motorn gr fortfarande svajigt p tomgng och skakar vid gaspdrag.
Den enda felkod som jag fr nu efter att motorlampan har brjat lysa r ungefr:

"Tomgngslge hgre n frvntat" (eller ngot i den stilen.)

Har drefter gjort en Gas-spjllsjustering genom diagnosinstrumentet i hopp om att det skulle fungera, men icke. (Men felkoden frsvann.)

Br ven nmnas att jag har testat ALLA backventiler till vevhusventilationen med... "vakuum-verktyg".(?)

Herregud, denna texten blev lng.
Om det r ngon som har orkat lsa sig igenom trden,
och har haft liknande problem s hade jag varit oerhrt tacksam fr teorier om vad det skulle kunna rra sig om.
Citera
2011-04-06, 20:57
Medlem
Jolines avatar
Jadu, det var inget ltt problem...
Citera
2011-04-06, 21:00
Medlem
stoffzkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joline
Jadu, det var inget ltt problem...

Det kan man nog lugnt sga, ja...

Det enda jag inte har kollat ver r i och fr sig spridarna... Skulle det kunna vara att den misstnder fr att den fr fr lite soppa?
Citera
2011-04-06, 21:09
Medlem
fistads avatar
Jag r ingen expert p bilar men jag fr vl frska.
Kan det vara luftfiltret? Dvs att den r igensatt och motorn inte fr tillrckligt med luft. Fr den soppa som den ska? Tndstift?
Citera
2011-04-06, 21:12
Medlem
stoffzkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistad
Jag r ingen expert p bilar men jag fr vl frska.
Kan det vara luftfiltret? Dvs att den r igensatt och motorn inte fr tillrckligt med luft. Fr den soppa som den ska? Tndstift?

Har suttit ett optiflow-paket som BSR sljer, men jag tog bort det idag fr att se om det var problemet. S det sitter ett original 3 mnader gammalt luftfilter i den nu.

Tndstiften bytte jag igr (glmde jag visst sga.)

Jag ska se ver spridarna imorgon, det r min sista utvg om jag vill fixa felet sjlv. Annars fr jag lmna in den p verkstad
Citera
2011-04-06, 23:09
Medlem
Denna trd kan vara ngot fr dig:
http://www.audizine.com/forum/showth...d-Acceleration

Annars funderade jag p om det kunde vara ngon tndfrstllning som spkar?

edit. Lste igenom trden och de spekulerar i en lcka i en vakuumslang (detta kan vl mycket vl leda till problem med tndfrstllningen?).

De kommer hur som helst fram till (via audiverkstad) att det r en intagsslang till turbon som lcker.

edit igen. Nu lste jag ven slutet p ditt inlgg s glm det dr med vakuumslangar
Trden jag lnkade gller dock fortfarande...
Senast redigerad av Grape 2011-04-06 kl. 23:21.
Citera
2011-04-06, 23:59
Medlem
nicerpms avatar
om motorn rusar utan strre annledning skulle jag vilja sga att det tar tjuvluft nnstans.. mitt rd r att duscha motorn med startgas frst p tomgng (slangar,skarvar,spjll) och se om varvtalet kar. Sen gr om samma test efter du varva upp motorn (du kan fr gra det flera gnger,fr att hinna med innan varvtalet sjunker) och se om det pendlar i varv. Skulle konsentrar mig p runt om spjllhus och tomgngsventil
Citera
2011-04-07, 20:26
Medlem
stoffzkees avatar
Tack fr tipsen grabbar!

Jag tror att jag har hittat kllan till misstndningar och felaktig "luftblandning".
Ska prova att byta insugpackningen imorgon.
En kille p verkstan visade ngot gammalt knep genom att hlla vatten mot insugspackningen, och det sgs in i mellan cylinder 2 och 3.

S jag hoppas att problemet r lst till helgen.
Citera
2011-04-07, 20:49
Medlem
Moltas666s avatar
Har du reggat dig p Nordicaudi?

http://www.nordicaudi.com

Svenskt Audiforum, inte vrldens roligaste forum men lite tips kanske du kan f.
Citera
2011-04-08, 19:01
Medlem
stoffzkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Har du reggat dig p Nordicaudi?

http://www.nordicaudi.com

Svenskt Audiforum, inte vrldens roligaste forum men lite tips kanske du kan f.

Kanske borde bli medlem dr!

Uppdatering om problemen p bilen: Bytte idag insugspackningen, och det blev ingen skillnad i gngen.

MEN! Jag tog bort den stora slangen till spjllhuset och tittade in. Och till min frvning s var det massa med olja i det. Fick lna ngon ProTec-produkt som man anvnder fr att rengra just spjllhus.
S jag sprayade bde framfr och bakom spjllet, startade bilen, Och den gr ta-mig-fan klockrent!

Frmodligen har oljan tryckts upp i spjllhuset p grund av stopp i vevhusventilationen (backventilen som jag bytte som var kass har frmodligen orsakat detta.)

Slutet gott, allting gott! Nu frtjnar jag fan en pizza och en l!

Trevlig helg
Citera
2011-04-08, 21:55
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffzkee
Kanske borde bli medlem dr!

Uppdatering om problemen p bilen: Bytte idag insugspackningen, och det blev ingen skillnad i gngen.

MEN! Jag tog bort den stora slangen till spjllhuset och tittade in. Och till min frvning s var det massa med olja i det. Fick lna ngon ProTec-produkt som man anvnder fr att rengra just spjllhus.
S jag sprayade bde framfr och bakom spjllet, startade bilen, Och den gr ta-mig-fan klockrent!

Frmodligen har oljan tryckts upp i spjllhuset p grund av stopp i vevhusventilationen (backventilen som jag bytte som var kass har frmodligen orsakat detta.)

Slutet gott, allting gott! Nu frtjnar jag fan en pizza och en l!

Trevlig helg

sknt att det lste sig.. som sagt man kan f leta sig smnls innan man hittar fel p nyare bilar.
trevlig helg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in