2011-04-06, 11:43
Medlem
Hej,
Jag ska gifta mig snart och har bestämt mig för att laga maten själv, i så stor utsträckning som möjligt. Vi kommer att vara cirka 70 personer till middagen och vi har tillgång till värmeskåp och en vanlig "hemmaspis".

Stragegin är att laga mat som man kan förbereda några dagar innan och sedan färdigställa på plats, i värmeskåp och på den enda spisen. Vi har en kock på plats under själva middagen som fixar den sista touchen. Skär upp kött, fixar salladen, lägger fint på talrikar och sådant.

Menyn ser ut så här:

Förrätt
Västerbottenpaj med sikrom och tillbehör

Varmrätt
Confiterad grissida
Potatis- och jordärtskockspuré
Tempererad spetskålsallad

Köttfritt alt
Oljekokt fisk, sort beroende på tillgång
samma tillbehör

Efterrätt
Typ knytkalas. Har delat ut uppgifter att baka olika kakor och div till ett gäng gäster.

Grisen går att laga i förväg och kan sedan värmas långsamt till lagom temperatur i värmeskåp. Samma med purén, om man använder sig av värmetåliga spritspåsar. Jag har gissat att man behöver ungefär 28 kilo gris. Ankfettet kan man återanvända i stor utsträckning, så där behöver man egentligen bara så mycket som det krävs för att täcka en omgång i ugnen i taget.

Vad som ännu lämnats att önska är något som sätter lite piff och färg på talriken. Spetskål är rätt blek, purén likaså. Nåt grönt kanske.

Jag har även funderat på eventuell kryddning av grissidan. Jag tänkte använda mig av orimmad gris och istället knåda in grovsalt och peppar. Jag har provat en gång med rostade fänkålsfrön vilket var gott, men jag har förstått att många har lite svårt för den smaken. Någon som har en idé?

Och är det någon som vet hur mycket potatis det går åt till en fest för 70 personer, givet ovanstående meny.

Personligen känner jag att sås eller sky är överflödigt, vad tror ni?
Citera
2011-04-06, 13:05
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Personligen tycker jag DEFINITIVT inte att sås eller sky är överflödigt.

Räkna med en 3-5 potatisar per person beroende på storlek.

Är det inte bara lättare att leja bort det när det är en sådan stor dag och allting ska gå rätt till, tillsammans många andra grejer.

Go for catering.

Grattis iaf!
Citera
2011-04-06, 13:11
Medlem
Ja, stort grattis!

Även jag måste hålla med om att sås, sky eller någon gelé skulle sitta fint!
Citera
2011-04-06, 13:18
Medlem
Tackar och bockar .

Anledningen till att skyn kändes mig överflödig är att köttet är väldans saftigt och purén inte är särskilt torr den heller. Dessutom är spetskålsalladen tempererad i vinaigrette. Jag vet inte riktigt, det skulle vara några droppar av någon reducerad sky i så fall. Annars blir det nog bara soppa av hela talriken...
Citera
2011-04-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likse
Tackar och bockar .

Anledningen till att skyn kändes mig överflödig är att köttet är väldans saftigt och purén inte är särskilt torr den heller. Dessutom är spetskålsalladen tempererad i vinaigrette. Jag vet inte riktigt, det skulle vara några droppar av någon reducerad sky i så fall. Annars blir det nog bara soppa av hela talriken...

Addera någonting lite knaprigt då så får du en fit brytning om du kör en sky.. Typ frittade/rostade potatisskal/palsternacka/svartrötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in