Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-05, 14:43
  #1
Medlem
Tjenare alla nätverksknackare!

Har stött på ett problems som jag tänkte söka efter lite hjälp efter här.
Jag har fått en uppgift (skoluppgift) att bygga ett nätverk för en liten skola.
Har byggt upp med access, distribution och core lager. På LAN:et har jag 3 stycken VLAN. Dessa består av 33 management, VLAN 100 Elever samt VLAN 200 Lärare.

Nu till problemet. Jag har två stycken core-switchar, båda kopplade till två seperata interfaces på routern. Jag har skapat 3 stycken subinterfaces på vardera interface för att köra router on a stick. Problemet är att det inte går att ha adresser på två interface på samma nät. Detta vill jag ha för att ha bra redundans ifall en av länkarna skulle gå ner.

Ideér och förslag är varmt välkomna!

MVH
Citera
2011-04-05, 15:48
  #2
Medlem
hck1s avatar
Så du menar att båda router LAN interfacen ska ligga i samma nätverk? För det kommer inte att gå.

Får du lägga till hårdvara?

För IMO så är det aldrig redundant att bara ha en router.

För övrigt så har du full redundans på LAN sidan med CISCOs hierarkiska modell.
__________________
Senast redigerad av hck1 2011-04-05 kl. 15:54.
Citera
2011-04-05, 22:04
  #3
Medlem
Jo visst får vi det! Men vi får bara en länk in, så hur löser man det smidigast? Kollade runt lite och fann lite info om hur man kan brygga två interfaces och på så sätt få det att fungera, någon som har koll på hur detta fungerar? Går ju dock tyvärr inte att göra i packet tracer..
Citera
2011-04-05, 22:42
  #4
Medlem
hck1s avatar
Har aldrig bryggat 2 router interface, men kolla här:

http://www.cisco.com/en/US/tech/tk33...80094471.shtml

Verkar vara en hel del vettig information.
Citera
2011-04-06, 17:48
  #5
Medlem
Lyckades att få det att fungera, efter en tid framför google.
Citera
2011-04-12, 08:50
  #6
Medlem
Bensos avatar
varför bygga med en router när du har 2st coreswitchar? speciellt om du strävar efter redundans.
2st coreswitchar och 2st coreroutrar och sedan HSRP istället, my 2 cents.
Citera
2011-04-12, 11:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benso
varför bygga med en router när du har 2st coreswitchar? speciellt om du strävar efter redundans.
2st coreswitchar och 2st coreroutrar och sedan HSRP istället, my 2 cents.
Skulle du kunna utveckla lite angående HSRP, aldrig hört talas om det förut.
Citera
2011-04-13, 06:20
  #8
Medlem
Hello,
Router on a Stick är lite 1997. Vanligtvis använder man sig av Lager 3 switchar i CORE, exempelvis 3550,3560,3750,6500 i cisco världen. Med dessa kan du routa direkt mellan VLANen utan att skicka ut trafiken fram till en trött router med crapigthroughput. I en redundant miljö som din måste man då använda sig av HSRP/VRRP/GLBP, Alla gör i princip samma sak, dvsden router som är aktiv svarar med mac när klienter ARPar efter sin default gateway. Om den aktiva coreswitchen går ner så börjar den sekundära att svara på samma ARP.

Snyggast är om du investerar in en nexus7 i core med VPc så slipper du både HSRP och spaning-tree besvär
Citera
2011-04-16, 18:25
  #9
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyKungen
Skulle du kunna utveckla lite angående HSRP, aldrig hört talas om det förut.


Om du har valt att brygga router interface på det sätt du ville få gjort kommer du få IG om det är en skoluppgift. Väldigt opraktisk lösning.

Problemet är att man inte lär sig tillräckligt på CCNA nivå för att göra ett realistiskt nätverk med redundans. Bland annat lär man sig inte L3 switching eller first hop redundancy protokoll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback