Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-05, 12:28
  #1
Medlem
Negerfans avatar
Jag har verkligen trasslat till det för mig vad det gäller Metadon och det är inte utan att jag undrar om jag är seriöst dum i huvudet. Jag har druckit Metadon till och från i snart två år. Jag kan lätt hålla upp i fyra dagar men sedan går det inte längre. Det har kostat mig stora pengar och nu börjar det hela bli ohållbart.

Jag leker med tanken att jag ska kunna sluta med skiten på egen hand genom att långsamt som fan och med stenhård disiplin trappa ut eländet. Jag var torsk på Subutex och gick på 16mg per dag i ca fyra år (började naturligtvis på en lägre dos) innan jag bestämde mig för att nu får det vara nog. Så jag trappade ut Subutexen på åtta månader helt utan problem.

Metadon är ju sju resor värre, det vet jag, men vad tror ni, är det ens lönt att försöka? Jag kan lätt ta 100mg Metadon om dagen men håller mig frisk på 20mg. Kan det gå att trappa ut med tex 1mg var fjortonde dag?

Om det skiter sig, hur gör jag för att lättast komma in på programet? Och måste man ha en socialsekreterare för att ens få söka. Har aldrig haft någon sådan och vet inte vart jag ska vända mig för att få kontakt med en sockärring.

Tar tacksamt emot tips på hur man lättast söker och kommer med i programmet. Jag har aldrig rört Heroin, men ska jag säga att jag gjort det? Är det ett krav? Och sedan har jag en sjuklig fobi mot nålar och jag har hört att det är mycket provtagningar vid inställningen.

Sist jag skulle ta ett blodprov av helt andra skäl tryckte jag i mig en kvarting brännvin och 20mg Xanor. Däckade i soffan och vaknade fem timmar senare fullt påklädd av att tjejen kom hem. Jag svor och förbannade att jag tryckt i mig all den skiten till ingen nytta. Är nykterist men gjorde ett undantag för denna gången. Senare på kvällen när jag skulle duscha upptäckte jag ett stort plåster i armvecket! Jag har inte ens ett fragmentariskt minne av att jag tagit något prov. Men på något sätt har jag lyckats ta mig ner till stan och fått tagit det där jävla provet. Man kan ju undra vad hon som stack mig tänkte. Så jag har verkligen en mycket seriös fobi mot blodprover och vet inte om jag fixar att det sticker mig var och varannan dag.

Vidare undrar jag hur länge man måste vara inneliggande på sjukhus för insättning. Har ett jobb att sköta så jag får försöka synka det med semestern på något jäkla sätt. Om jag blir beviljad vill säga. Slutligen undrar jag om man måste ha gjort ett eller flera misslyckade avgiftningsförsök först. Min uppfattning är att det inte går att avgifta någon från metadon på sjukhus. Abstinensen sitter ju i flera månader och så länge är det ju inte realistiskt att vara inneliggande på sjukhus.

Alla tips i övrigt tages tacksamt emot. Främst vill jag försöka trappa ut skiten på egen hand men vet inte hur realistiskt det är.

Tack på förhand!

/Världens dummaste hönshjärna
Citera
2011-04-05, 14:29
  #2
Medlem
Cbreezes avatar
https://www.flashback.org/t1506363
https://www.flashback.org/t1431261

Där kanske du finner svar.
Citera
2011-04-05, 15:10
  #3
Avstängd
fletch-1-on-1s avatar
Du kan få metadon i öppenvården på de flesta ställen. När jag skulle trappa ner gjorde jag det i öppenvården. Jag var arbetslös och hade inga problem med att bli sjukskriven i 3 månader medans nedtrappning pågick! Jag fick välja på att vara i det fria eller bli inlagd de första veckorna!

Med facit i hand så skulle jag gjort det inneliggandes. Jag har svårt att se att du klarar det själv!

Eller gör som jag gjorde när jag var torsk på hydromorfon/palladon som är betydligt starkare än morfin och heroin! Jag tog 4 veckors semester i april och gjorde en CT, var väldigt plågsamnt men det funkade för den 1 maj började jag arbeta igen och var då ren fast rätt så svag. Se till att fylla upp frysen och kylskåpet för även om du inte är hungrig så måste du äta! Sen kan lite benso de första 2 veckorna vara på sin plats för att stävja eventuella krampanfall!

Hur du än gör så kommer det att bli väldigt tufft och vill du verkligen sluta så får du ta hjälp av vården för att få den mest mänskliga nedtrappning eller underhålls behandling!

Lycka till
Citera
2011-04-07, 19:12
  #4
Medlem
Negerfans avatar
Att få Metadon i öppenvården får man inte i Göteborg vad jag känner till. Där är det inneliggande på sjukhus som gäller. Tyvärr. Och jag har ju mitt jävla jobb att tänka på också. Kan inte bara försvinna spårlöst några veckor. Och förklarar jag avsikten blir det sparken direkt.

Vet ej fan vad jag ska göra.
Citera
2018-08-14, 01:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerfan
Att få Metadon i öppenvården får man inte i Göteborg vad jag känner till. Där är det inneliggande på sjukhus som gäller. Tyvärr. Och jag har ju mitt jävla jobb att tänka på också. Kan inte bara försvinna spårlöst några veckor. Och förklarar jag avsikten blir det sparken direkt.

Vet ej fan vad jag ska göra.


Snälla jag undrar också ? Dra upp tråden igen?
Citera
2018-08-14, 09:13
  #6
Medlem
Kontakta socialen och förklara din situation ordentligt och finn en bra anledning till att du verkligen behöver få hjälp nu och inte om flera månader.

För mig så fick jag smärt kliniken att skriva en vädjan till Laro om att jag måste få komma in nu helst igår och allt vad dom nu skrev för jag slapp väntetid och jag slapp 3 månader av pisseprov så jag fick bara lämna ett positivt prov på opiater och därefter fick jag börja direkt.


Hur du än vrider på det så är det socialen eller tex överläkare av något slag som måste remittera dig dit och hjälpa dig kliva förbi väntetid skiten..

Jag hade kontakt med socialen före smärt kliniken skrev till Laro så att deras utredning var färdigskriven och klar för Laro att bara mata in i systemet.
Citera
2018-08-17, 03:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweeeety
Kontakta socialen och förklara din situation ordentligt och finn en bra anledning till att du verkligen behöver få hjälp nu och inte om flera månader.

För mig så fick jag smärt kliniken att skriva en vädjan till Laro om att jag måste få komma in nu helst igår och allt vad dom nu skrev för jag slapp väntetid och jag slapp 3 månader av pisseprov så jag fick bara lämna ett positivt prov på opiater och därefter fick jag börja direkt.


Hur du än vrider på det så är det socialen eller tex överläkare av något slag som måste remittera dig dit och hjälpa dig kliva förbi väntetid skiten..

Jag hade kontakt med socialen före smärt kliniken skrev till Laro så att deras utredning var färdigskriven och klar för Laro att bara mata in i systemet.

Först pcj främst tack. Jag önska verkligheten va lika snabb som di nförklaring. Men grejen är den att jag aldrig sagt att jag brukar opiater rakt ut. Dom vill att jag ska komma lämna pisseprov för attt se om jag har Oxy/Moffe i kroppen. Aldrig hört nån få göra nåt liknande innan, för jag tuppa av och fick åka in med ambulans och dom kom fram till att de va Oxy OD men var inte "säkra" Så dom vet ju. Känns mest som med all rätt dom som skjuter jonk går före men där har vi ju sub till för. Eller? Och om jag nu får utskrivet metadon hur "vet" dom att jag måste ha det för att kunna funktionera?
Citera
2018-09-04, 19:10
  #8
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuret1
Först pcj främst tack. Jag önska verkligheten va lika snabb som di nförklaring. Men grejen är den att jag aldrig sagt att jag brukar opiater rakt ut. Dom vill att jag ska komma lämna pisseprov för attt se om jag har Oxy/Moffe i kroppen. Aldrig hört nån få göra nåt liknande innan, för jag tuppa av och fick åka in med ambulans och dom kom fram till att de va Oxy OD men var inte "säkra" Så dom vet ju. Känns mest som med all rätt dom som skjuter jonk går före men där har vi ju sub till för. Eller? Och om jag nu får utskrivet metadon hur "vet" dom att jag måste ha det för att kunna funktionera?

Har du någon form av dokumenterat missbruk? Blivit ertappad med ett positivt test? Finns det nämnt i någon journal vid ett läkarbesök eller något annat?

Förr gällde det att man hade dokumenterat missbruk minst ett år tillbaka, tror det är kortare tid nu.

Du kan vända dig till en mottagning i din stad och höra vilka regler som gäller. Det är socialstyrelsen som bestämmer reglerna men mottagningarna har så klart koll på detta.

Min mottagning (INM) prioriterade sprutnarkomaner samt folk som gjort en volta men nu är dom kraven borta.

Rekommenderar dig att få substitionsbehandling under ordnade förhållanden dvs genom en mottagning men fram till dess kanske du kan köra ditt eget program, det gjort jag innan jag kom in i programmet.

Hur ser ditt missbruk ut? Vilka preparat missbrukar du samt vilka doser?

Ett tips är att få mottagningen att boka två veckor på avgiftningen inför din inställning på substitut. Dvs att avgiftningen trappar in dig på din korrekta dos.

Jag försökte göra detta på egen hand men det slutade bara med att jag missbrukade jonk och spottade ut tabletterna då jag fick för låg dos och inte klarade mig på 8mg sub/dag.
Var tvungen att ha negativa prover för att dom skulle öka min dos men dom dagar jag behöll dosen under tungan stillades inte mitt drogsug och jag köpte jonk ändå. Det blev en soppa utav det helt enkelt.
Min mottagning bokade en plats på avgiftningen åt mig för att ställa in min dos under kontrollerade förhållanden och allt har gått bra sen dess.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback