• 1
  • 2
2011-04-05, 09:19
Medlem
Quoters avatar
Det här fallet känner alla till då det ältats fram och tillbaka genom åren. William "Billy" Butt kom till Sverige på 80-talet och ägnade sig åt att producera musik åt stora svenska artister. Han stod på toppen av sin karriär, kan man nog påstå. Men det började ramla in drösvis med anmälningar mot honom för sexbrott, men det var långt ifrån alla som ledde till åtal. Den allmänna uppfattningen är att han lurade unga tjejer till sex i tron om att de skulle få jobb inom nöjesbranschen. Stockholms tingsrätt dömde honom för nio våldtäkter och ett våldtäktsförsök till 5 års fängelse och den 17 november 1993 spikade Svea hovrätt fast domen. Han har skickat in så mycket som 10 stycken resningsansökningar och det finns väl inget som tyder på att han skulle lägga av med det. Jag tror det var den sjunde i raden som nästan gick igenom, med 2 röster mot 3. Han har även gjort ett antal anmälningar till Justitiekanslern. Förra året gav han ut en bok med titeln "Ett särpräglat utseende" som syftar till en skrivning i domen.

Skyldig? Oskyldig? Ett svin men ingen brottsling?
Citera
2011-04-05, 10:14
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det här fallet känner alla till då det ältats fram och tillbaka genom åren. William "Billy" Butt kom till Sverige på 80-talet och ägnade sig åt att producera musik åt stora svenska artister. Han stod på toppen av sin karriär, kan man nog påstå. Men det började ramla in drösvis med anmälningar mot honom för sexbrott, men det var långt ifrån alla som ledde till åtal. Den allmänna uppfattningen är att han lurade unga tjejer till sex i tron om att de skulle få jobb inom nöjesbranschen. Stockholms tingsrätt dömde honom för nio våldtäkter och ett våldtäktsförsök till 5 års fängelse och den 17 november 1993 spikade Svea hovrätt fast domen. Han har skickat in så mycket som 10 stycken resningsansökningar och det finns väl inget som tyder på att han skulle lägga av med det. Jag tror det var den sjunde i raden som nästan gick igenom, med 2 röster mot 3. Han har även gjort ett antal anmälningar till Justitiekanslern. Förra året gav han ut en bok med titeln "Ett särpräglat utseende" som syftar till en skrivning i domen.

Skyldig? Oskyldig? Ett svin men ingen brottsling?
Enligt Jan Guillou,(Jag är inget fan, men när det gäller rättsfall är han skarp), var
Butt oskyldig. Hans tes är att Butt var en otäcking som lurade unga snygga
tjejer karriärer som modeller eller sångerskor men bara var ute efter sex.

Kanske var han alltså ett svin men ingen renodlad våldtäktsman
Citera
2011-04-05, 14:46
Medlem
Helt klart en mycket osympatisk typ, och dessutom dum, men våldtäktsman? Skulle en person i hans ställning verkligen våldta den ena efter den andra? Nej, jag tror inte på det. Men jag tror heller inte, att karln någonsin kommer att frias av svensk domstol.
Citera
2011-04-05, 16:00
Medlem
Till och med feministerna tycker han är oskyldig.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...mot-billy-butt
Citera
2011-04-05, 20:54
Medlem
Skägg-Krales avatar
Jag har alltid haft en känsla av att han var oskyldig. (Till våldtäkt. Ett svin är han/var han).

Hade gärna sett lite länkar till material om honom såhär i efterhand. Inte till de gamla artiklarna/domarna, utan vad som nu har hänt efter han kom ut.
Citera
2011-04-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Enligt Jan Guillou,(Jag är inget fan, men när det gäller rättsfall är han skarp), var
Butt oskyldig. Hans tes är att Butt var en otäcking som lurade unga snygga
tjejer karriärer som modeller eller sångerskor men bara var ute efter sex.

Kanske var han alltså ett svin men ingen renodlad våldtäktsman

Sedan blev drinkludren sura när det visade sig att Butten bara ville få lite fetta ...

Är dom så jävla dumma att dom gör vad som helst för att att dom tror dom ska bli fotomodeller så skulle dom istället stå där med dumstruten på...

Det finns flera trådar om Billy

Bla den här:
https://www.flashback.org/t908883

.
Citera
2012-01-02, 03:40
Medlem
Quoters avatar
Den här mannen är van att få kalla handen av Högsta domstolen när det gäller ansökningar om resning. Så här ser hans avslagshistorik ut:
  • 17 maj 1994
  • 29 september 1994
  • 21 december 1994
  • 13 februari 1995
  • 11 juli 1995
  • 21 maj 1996
  • 12 november 1997
  • 12 oktober 2006
  • 5 maj 2008
  • 27 maj 2010
Det var alltså dessa datum som HD meddelade att någon ny prövning av fallet inte kunde komma på fråga. Jag skrev i trådstarten att det var den 7:e i raden som nästan gick igenom med 2 justitieråd mot 3, men det var lite fel, för det var den 8:e.
Citera
2012-01-02, 13:46
Medlem
SingleStars avatar
Då jag läste FUP för länge sedan, det var något månad efter domen i tingsrätten. Så fick jag bilden av en våldtäkt och resten sexuellt utnyttjande. Genom tidningsskriverier fick jag en bild av många naiva flickor.

Kvinnor har en tendens att använda sig av sex för att nå sina mål. Det gör inte män, för män är sex målet.
Citera
2012-01-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Då jag läste FUP för länge sedan, det var något månad efter domen i tingsrätten. Så fick jag bilden av en våldtäkt och resten sexuellt utnyttjande. Genom tidningsskriverier fick jag en bild av många naiva flickor.

Kvinnor har en tendens att använda sig av sex för att nå sina mål. Det gör inte män, för män är sex målet.

Jag är nog böjd att hålla på Billy som jag skrivit några inlägg upp...

Godtrogna idioter som han lurade i säng och när det inte blev något och insåg att dom blivit blåsta så hämnades dom..

Billy ville knulla och dom ville bli kända..

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2012-01-02 kl. 17:16.
Citera
2012-01-02, 22:17
Medlem
En av anledningarna till at han dömdes var väl för att tjejerna oberoende av varandra anmälde, var det inte så? Konspiration?
Citera
2012-01-03, 09:49
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jag är nog böjd att hålla på Billy som jag skrivit några inlägg upp...

Godtrogna idioter som han lurade i säng och när det inte blev något och insåg att dom blivit blåsta så hämnades dom..

Billy ville knulla och dom ville bli kända..

.

Min åsikt också om de flesta flickorna. De som blev kändisar anmälde honom dock inte.
Citera
2012-01-06, 19:48
Medlem
Quoters avatar
Bläddrade lite i hans bok ("Ett särpräglat utseende") häromdagen. Där framgår det att de första 6 resningsansökningar som han knåpade ihop gjorde han bakom lås och bom som en sorts terapi, det fanns tydligen inget juridiskt fog bakom dem.

Han skriver också att han lurade Kriminalvården genom att uppge att han skulle gifta sig i ett annat land med en kvinna som intygade det. Allt för att släppas fri något tidigare. Fast det kanske var allmänt känt redan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in