2011-07-17, 19:58
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
TIllägg: Och hur gör frilansjournalister som inte har någon tidning att fakturera?

De är väl egna företagare då om de inte har en arbetsgivare och då faktureras deras företag eller dem själva ifall de har enskild firma.
Citera
2011-07-17, 20:48
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
De är väl egna företagare då om de inte har en arbetsgivare och då faktureras deras företag eller dem själva ifall de har enskild firma.

Jag har också eget företag men jag är inte journalist. Kan jag få ut CD'n mot faktura då?
Citera
2011-07-17, 21:42
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag har också eget företag men jag är inte journalist. Kan jag få ut CD'n mot faktura då?
Det bör du då kunna få, men jag antar att de bara gör så här för att inte privatpersoner ska komma åt FUP så de kanske bara säger att de fakturerar journalisters företag.
Om du verkligen vill komma åt den på CD ta kontakt med chefen på den tingsrätt det gäller och fråga honom rakt ut varför och om det är tillåtet att bara sälja CD till journalister.
Citera
2011-07-17, 22:14
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
Det bör du då kunna få, men jag antar att de bara gör så här för att inte privatpersoner ska komma åt FUP så de kanske bara säger att de fakturerar journalisters företag.
Om du verkligen vill komma åt den på CD ta kontakt med chefen på den tingsrätt det gäller och fråga honom rakt ut varför och om det är tillåtet att bara sälja CD till journalister.

Njae, jag tror inte på fakturaspåret. Hur kan de sälja pappersversionen, mot kontant betalning eller betalkort, till privatpersoner medan de påstås fakturera CD-versionen? Antingen hanterar de kontanter/betalkort eller också gör de inte det, oavsett FUP-media. Eller tänker jag fel?
Citera
2011-07-17, 22:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Njae, jag tror inte på fakturaspåret. Hur kan de sälja pappersversionen, mot kontant betalning eller betalkort, till privatpersoner medan de påstås fakturera CD-versionen? Antingen hanterar de kontanter/betalkort eller också gör de inte det, oavsett FUP-media. Eller tänker jag fel?
Nej, du tänker inte fel. Kan de ta kontanter för papper kan de ta kontanter för CD.
Citera
2011-07-18, 02:44
Medlem
Polisen är fan aldrig i Hofors. Och när dom väl ska dit är dom sega som fan.
Citera
2011-07-18, 09:30
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, du tänker inte fel. Kan de ta kontanter för papper kan de ta kontanter för CD.

Det är som att en restaurang skulle sälja dagens rätt mot kontant betalning men ā la carte endast mot faktura.
Citera
2011-07-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billylindqvist
Polisen är fan aldrig i Hofors. Och när dom väl ska dit är dom sega som fan.

Nä, nu är du lite ute och cyklar.. Polisen är faktiskt oftare i Hofors än vad som tros. Dels sitter dom på kontoret och dels patrullerar runt. Händer rätt ofta att dom ses på Göklund.

Dom gör ett bra jobb. Synd bara att det svenska rättssystemet inte är något vidare.
Citera
2011-07-18, 16:40
Medlem
Finns det något sätt att läsa artikeln på AB som gömmer sig bakom Plus-skyddet gällande den ena förövaren?

Ser ut på ingressen som en gråta-ut-artikel från föräldrarnas sida och det kan ju vara tvärintressant om inte annat för att öka blodtrycket lite.
Citera
2011-07-18, 16:52
Medlem
.-.-.s avatar
Är det inte en aning märkligt att Aftonhoran hänger ut en ung antagligen psykiskt störd unge?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13341511.ab

Är det för att fylla den årliga kvoten av Svenska mördare i media?
Eller kanske föräldrarna som sålt ut honom för att få sola sig i glansen lite och bli d-kändisar.
Citera
2011-07-18, 17:10
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Är det inte en aning märkligt att Aftonhoran hänger ut en ung antagligen psykiskt störd unge?

Eller kanske föräldrarna som sålt ut honom för att få sola sig i glansen lite och bli d-kändisar.

Om Ni går tillbaka några sidor i tråden så finns hela artikeln där och det känns mera som
att föräldrarna talar fakta. Jag uppfattar det absolut inte som någon gråta ut artikel
Citera
2011-07-18, 17:17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeyoteUgly
Finns det något sätt att läsa artikeln på AB som gömmer sig bakom Plus-skyddet gällande den ena förövaren?

Ser ut på ingressen som en gråta-ut-artikel från föräldrarnas sida och det kan ju vara tvärintressant om inte annat för att öka blodtrycket lite.
Jag vet inte om det finns något sätt. Jag tar fritt ur minnet nu - läste i pappersupplagan som jag inte längre har kvar.
En läsvärd artikel där det berättas om att grabben redan vid åtta års ålder var så vild att han stängdes av från skolan. Detta tog han hårt förstås, men givetvis måste man ju också förstå skolan.
Sedan har problemen hopats. En ADHD-diagnos kan förklara en hel del - många med ADHD har ju stora problem i skolan eftersom de ofta är väldigt vilda och inte kan styra sina impulser.

Jag önskar verkligen att jag mindes mer, men i artikeln får man följa hans uppväxt lite grann. Stöd har kopplats in men det har inte räckt till. Föräldrarna förefaller vara OK föräldrar och de tre syskonen lever enligt artikeln vanliga och skötsamma liv.

Föräldrarna säger sig ha väntat på att något skulle hända så när detta mord skedde fick de uppenbarligen ingen megachock. Killen ska tydligen ha dåligt ölsinne och bli aggressiv av alkohol.

Nu är ju detta bara en tidningsartikel. Det kan förstås finnas annan information om familjen som inte kommer fram i artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.

Kanske, men enligt mig blev det ett bra porträtt på hur ett barn som redan i tidig ålder utmärker sig negativt fortsätter att utvecklas på fel spår.
Föräldrarnas maktlöshet speglas, och vad jag uppskattar är att de inte slår ifrån sig och skyller allt på samhället. De säger att det skulle ha behövts mer stöd, men de fokuserar inte enbart på det. De verkar uppriktigt ledsna över det som har hänt, och försvarar inte sitt barns handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in