• 1
  • 2
2011-04-04, 19:27
Medlem
Hej!

Kan vara så att jag är i fel del av forumet, ber i så fall om ursäkt och det är helt okey att flytta tråden!

Så här är det:
Jag och min mormor bor 25 mil från varandra och nu har mormor blivit lite väl glömsk för att kunna sköta sina räkningar och andra ekonomiska göromål själv. Grejen är den att inte heller min mamma (som bor mycket närmare min mormor) kan hantera ekonomi, inte ens sin egen så hon har en förvaltare som sköter det.

Mormor har hemtjänst men vad jag förstår så kan de inte hjälpa till med ekonomin? Om jag skulle hjälpa min mormor med hennes ekonomi hur skulle jag då gå till väga? Jag är ju inte den enda som har en släkting som är gammal och behöver hjälp med detta. Någon som har några erfarenheter?

Tack på förhand!
Citera
2011-04-04, 19:43
Medlem
Bdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasimoe
Hej!

Kan vara så att jag är i fel del av forumet, ber i så fall om ursäkt och det är helt okey att flytta tråden!

Så här är det:
Jag och min mormor bor 25 mil från varandra och nu har mormor blivit lite väl glömsk för att kunna sköta sina räkningar och andra ekonomiska göromål själv. Grejen är den att inte heller min mamma (som bor mycket närmare min mormor) kan hantera ekonomi, inte ens sin egen så hon har en förvaltare som sköter det.

Mormor har hemtjänst men vad jag förstår så kan de inte hjälpa till med ekonomin? Om jag skulle hjälpa min mormor med hennes ekonomi hur skulle jag då gå till väga? Jag är ju inte den enda som har en släkting som är gammal och behöver hjälp med detta. Någon som har några erfarenheter?

Tack på förhand!

Menar du att du vill bli borgensman för henne?
isåfall är det väl landstinget el liknande du måste prata med för mer information
Citera
2011-04-04, 19:44
Medlem
Vore nog klokt att rådgöra med minst en släkting till..samt att om inte övrig släkt har nån invändning,
kan du bli god man åt din mormor,under förutsättning att du levt "klanderfritt"..
Kontakta socialkontoret i mormors kommun/stad,om alla i din släkt o.k.med detta.
Citera
2011-04-04, 19:45
Medlem
sluggerbanans avatar
Förstår inte riktigt vad du egentligen menar men det mesta går att få på autogiro och om inte mormodern är internetkund bör hon ju bli det och så ser du till att du har tillgång för övriga räkningar, svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2011-04-04, 19:48
Medlem
Ah tack! Får kolla på det!

Mängden släktingar är jag + mamma det så det är ingen stor släkt kvar direkt...

Jag har också tänk på att helt enkelt lyckas få internet bank åt henne sen sköta deklaration och ansökan om bostadsbidrag separat...
Citera
2011-04-05, 02:47
Medlem
Kör det mesta på autogiro. Det gör mormor trygg att hon får se hur ni fyller i ansökan gemensamt.

Enklare än att skaffa inrnetkonto till mormor, är att du betalar enstaka räkningar hon postar till dej från din egen.

Alternativt att du får använda hennes vanliga konto, alternativt ni öppnar ett gemensamt konto mormor för ver pengar till.

Varför inte internetbank till mormor? Jo, om mormor är modern o känner sig trygg med detta är et ok, men hon aknske vill ha delar av sin privatekonomi just rivat?

Annars är det nästan enklare att mormor får känna att hon har koll med vanliga koton etc samt ingen från banken kommer ringa henne med massa förslag som gör henne förvirrad.

-från en vars mormor postar sina räkningar, kör autogiro på det mesta o vägrar internet

ps. postar mormor lite sent o det blir 50 spänn förseningsavgift, säg det ej till mormor betala bara
Citera
2011-04-05, 08:05
Medlem
Om mormor glömmer att betala räkningarna så kan man nog räkna med att hon inte kommer ihåg att posta dem heller.
Ansök hos kommunen om att bli god man åt din farmor så löser sig det där, då ändrar du bara så att du får räkningarna hem till dig. Och självklart ska du skaffa internetbanken, det är ju nästan gratis och underlättar fruktansvärt mycket. Om du är god man behöver du nog inte ens mormors tillstånd (så hon behöver inte få veta nått).
Citera
2011-04-05, 08:11
Medlem
SwedishMilks avatar
Som en del redan påpekat kan du bli god man åt henne (http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man). Det är det absolut smidigaste sättet att hantera sådana här situationer.
Citera
2011-04-05, 08:18
Medlem
barn och familj-> privatekonomi
//Moderator
Citera
2011-04-05, 12:51
Medlem
god man är säkert bra, o smidigast, men kan ligga långt inne för en äldre person att gå med på. min envetna mormor skulle iaf INTE gå med på det haha

Det är ju lätt hänt att att mammans oförmåga att hantera sin ekonomi glider över på barnbarnet och mormor kommer sitta o ringa som en galning o undra om sina pengar..har sett det i bekantskapskretsen. (de var ej god man men hade hand om alla konton, sen blev det äldrehemmet o allt lugnade ned sig när farbrorn gled in i sin senilitet, fast de saknade hans tokringningar lite iom att detta höll honom kvar längre i verkligheten)
Citera
2011-04-05, 23:58
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
god man är säkert bra, o smidigast, men kan ligga långt inne för en äldre person att gå med på. min envetna mormor skulle iaf INTE gå med på det haha

Det är ju lätt hänt att att mammans oförmåga att hantera sin ekonomi glider över på barnbarnet och mormor kommer sitta o ringa som en galning o undra om sina pengar..har sett det i bekantskapskretsen. (de var ej god man men hade hand om alla konton, sen blev det äldrehemmet o allt lugnade ned sig när farbrorn gled in i sin senilitet, fast de saknade hans tokringningar lite iom att detta höll honom kvar längre i verkligheten)

Det bästa brukar vara att fixa ekonomin innan dom blir senila och hamnar på ett hem, skriva över tillgångar osv.
Citera
2011-04-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av van.hoogstraten
Det bästa brukar vara att fixa ekonomin innan dom blir senila och hamnar på ett hem, skriva över tillgångar osv.

Jodå, men man måste ju visa respekt oxå. Min mormor t ex tar sig fram utmärkt här i livet förutom dessa räkningar, det var ju morfars uppgift. Går ej lära alla gamla hundar sitta. Tror hon tycker om ringa o fundera lite om allt går bra. Alla gamlisar e olika. Farbrorn ja beskrev hade skrivit över allt men ville ha lite koll ändå.

Alla är olika så bra om ts får lite olika tips!..även om det känns som det redan löst sig för em
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in